رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رضایی: با این سبک نباید انتظار صعود در جام جهانی را داشت/ فوتبال آمریکا با ۲۵ سال گذشته تفاوت دارد

0:01 - 30 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۶۳۵
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران گفت: برای حضوری شایسته در رویدادی در سطح جام جهانی ضروریست که حداقل ۳ بازی دوستانه با تیم‌های سرشناس و تراز اول انجام دهیم.

رحمان رضایی در گفت‌وگو با میزان، درباره روند آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران برای حضو در جام جهانی ۲۰۲۲ و انتخاب رقبای تدارکاتی مناسب، اظهار داشت: مطمئناً برای حضوری شایسته در رویدادی در سطح جام جهانی نیاز است تدارک ویژه‌ای ترتیب داده شود. باتوجه به زمان و رقبای هم‌گروه به نظرم ضروریست که حداقل ۳ بازی دوستانه با تیم‌های سرشناس و تراز اول انجام دهیم.

وی ادامه داد: باتوجه به هم‌گروهی با تیم انگلیس و از طرفی احتمال صعود یکی از تیم‌های ولز و اسکاتلند بهتر است اولویت با برگزاری دیدار تدارکاتی با تیم‌های بریتانیایی باشد. البته اگر اوکراین به عنوان تیم چهارم به جام جهانی برسد باید حریفی متناسب با سبک بازی این کشور انتخاب شود.

* ایرلند و کانادا رقبای تدارکاتی خوبی برای تیم ملی هستند

پیشکسوت فوتبال ایران تصریح کرد: در حال حاضر ایرلند که پایه و اساس فوتبالش مبتنی بر سبک انگلیسی است و در جام جهانی هم حضور ندارد، می‌تواند رقیب تدارکاتی بسیار خوبی باشد. همچنین اگر هر کدام از تیم‌های ولز یا اسکاتلند به جام جهان راه پیدا نکنند، می‌توانند رقیب تدارکاتی بسیار خوبی باشند. تیم‌های بریتانیایی و در صدر آن‌ها تیم ملی انگلیس سبک متفاوت‌تری از سایر تیم‌های اروپایی دارند و ضرب پاس‌هایشان بسیار بالاست و از بازیکنان سرعتی بسیار باکییفتی بهره می‌برند. همچنین سرعت انتقال توپ تیم‌های بریتانیایی بسیار بالاست و همین باعث می‌شود به سرعت به خط دفاعی تیم حریف برسند.

وی در مورد هم‌گروهی با آمریکا، خاطرنشان کرد: در ابتدا باید تاکید کنم که این تیم فعلی آمریکا کاملا با آن تیمی که ۲۵ سال پیش با آن‌ها روبرو شدیم، تفاوت‌های زیادی دارد. فوتبالی که آمریکا بازی می‌کند نه شباهت زیادی به سبک آمریکای جنوبی دارد و نه می‌توان گفت که سبکی کپی‌برداری شده از فوتبال اروپایی‌هاست. تیم ملی آمریکا بازیکنان باکیفیت و خوبی دارد که هم اکنون در تیم‌هایی مانند یوونتوس و چلسی می‌درخشند، برای محک زدن تیم ملی ایران مقابل آمریکا بهترین گزینه برای برگزاری دیدار تدارکاتی مصاف با کانادا است که هم سبکی کاملا شبیه به آمریکا دارد و هم اینکه بازیکنان شاخص و باکیفیتی در این تیم توپ می‌زنند.

* فاصله بین خط دفاع و حمله در تیم ملی، شباهتی به فوتبال نوین ندارد

مدافع سابق تیم ملی فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا مدافعان فعلی تیم ملی توان رویارویی با مهاجمان خطرناک انگلیس و سایر تیم‌های قدرتمند جهان را دارند؟ خاطرنشان کرد: مدافعان باکیفیتی داریم که از نظر سرعت، قدرت و سرزنی در شرایط خوبی قرار دارند، اما بررسی عملکرد خط دفاعی یک تیم به این بستگی دارد که سرمربی چگونه بتواند از مدافعانی که در اختیارش قرار دارند بهره بگیرد و بین مدافعان هارمونی و هماهنگی ایجاد کند. بار‌ها دیده‌ایم که بازیکن یا تیمی با تغییرات فنی شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند. درحال حاضر فاصله بین خط دفاعی و حمله در تیم ملی بسیار زیاد و بیش از ۴۰ متر است و این درحالیست که در فوتبال نوین اروپا فاصله بین خط دفاع و آتش زیر ۳۰ متر است.

لژیونر سابق فوتبال ایران تاکید کرد: همین کاهش فاصله بین خط دفاع و حمله باعث می‌شود که هم از اتلاف انرژی و دوندگی بیش از حد هافبک‌ها جلوگیری شود و هم این که منجر به افزایش سرعت در انتقال توپ می‌شود. برای درخشش و کسب موفقیت در جام جهانی لازم است که یک تیم ملی در تمامی شاخص‌ها به شرایط ایده‌آل برسد؛ البته نباید از یاد ببریم که بازیکنان خوبی داریم و در کل تیم ایران از لحاظ انفرادی و تکنیکی در شرایط خوبی قرار دارد.

*در جایگاهی نیستم که درباره تغییر سرمربی تیم ملی صحبت کنم

وی در واکنش به اظهاراتی در مورد اینکه اسکوچیچ در حد و اندازه فوتبال ایران نیست، اظهار کرد: من در جایگاهی نیستم که بخواهم در مورد ماندن یا تغییر سرمربی تیم ملی صحبت کنم. به نظرم اگر واقعا به همین سبک و سیاق در جام جهانی بازی کنیم، نباید انتظار درخشش و صعود از گروه را داشته باشیم. اکنون زمان کافی تا آغاز جام جهانی در اختیارمان است و می‌توانیم با تمرین و تلاش و همچنین تدارک مناسب و برگزاری دیدار‌های دوستانه خوب سطح و سبک فوتبال خودمان را به ایده‌آل‌های جهانی نزدیک کنیم.

رضایی در پایان با اشاره به مسیر سخت تیم ملی، گفت: هیچ حریف آسانی در جام جهانی نیست و باید با تمام توان و تمرکز بالا در این مسابقات شرکت کرد. حتی انگلیسی‌ها هم به تیم ایران با دید یک حریف آسان نگاه نمی‌کنند چرا که تیم‌های بزرگ جهان قبلا چوب سهل انگاری برخی حریفان را خورده‌اند. باید سبک بازی تیم ملی از نظر سرعت انتقال توپ، تعداد ضرب پاس‌ها و همچنین فاصله بین خطوط اصلاح شود وگرنه کار سختی در جام جهانی خواهیم داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *