رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نماینده مجلس: دستگاه قضا بر قضازدایی و حبس زدایی تمرکز دارد / باید از ورود پرونده‌های خرد به دستگاه قضا جلوگیری کرد

12:19 - 29 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۶۰۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت:باید به قضازدایی، حبس زدایی و کاهش عناوین مجرمانه توجه جدی داشته باشیم که دستگاه قضا هم اکنون روی این موضوع تمرکز دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به جلسه رئیس قوه قضاییه با معاونت‌های حقوقی و امور مجلس وزارت خانه‌ها و تاکید بر پیشبرد امر قضا زدایی و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا اظهار کرد: ما جلسه رئیس قوه قضاییه با معاونت‌های حقوقی و امور مجلس را پیرو تأکید بر قضا زدایی و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا به فال نیک می‌گیریم.

وی با ذکر این نکته که بسیاری از مسائل حقوقی مربوط به وزارتخانه‌ها می‌شود و لزومی ندارد که به عنوان مثال پرونده‌های وزارت راه و شهرسازی اعم از تعدی به جاده‌ها به دستگاه قضایی ارسال شود، اظهار کرد: همچنین نباید مشکلات طبیعی و خرد منابع طبیعی و یا موضوعات بهداشتی که باید از طریق شبکه‌های بهداشت رسیدگی شود، به دستگاه قضا ارجاع داده شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لزومی ندارد تمام پرونده‌ها را به دستگاه قضایی ارجاع دهیم بنابراین مجلس از هر نوع نشستی که پیرو حبس زدایی و قضا زدایی شکل گیرد، پشتیبانی خواهد کرد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: ما معتقدیم که مجازات درجه ۷ الی ۸ باید تخلف محسوب شود و در شورای حل اختلاف و خارج از دادگستری و دادسرای مورد رسیدگی قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین نوروزی گفت: باید به قضازدایی، حبس زدایی و کاهش عناوین مجرمانه توجه جدی داشته باشیم که دستگاه قضا هم اکنون روی این موضوع تمرکز دارد.

عضو کمیسیون عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نباید برای هر موضوعی جرم حبس را منظور کنیم چرا که این مسئله نتایج خوبی نخواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین نوروزی اظهار کرد: قوه قضاییه در راستای قضا زدایی و کاهش مجازات حبس اقدامات مناسبی را مدنظر قرار داده است، همچنین قوه قضاییه در کنار این موضوعات در پیشبرد سند تحول قضایی اقدامات موثری را انجام داده است.

وی با اشاره به حضور میدانی رئیس دستگاه قضا در دادسرا‌ها و دادگستری‌ها پیرو رسیدگی به موضوعات قضایی تاکید کرد: این حضور‌ها بسیار مطلوب است به هر حال آرزوی ما این بوده که دستگاه قضا به دست مجتهد‌ترین فرد قضایی سپرده شود.

وی با بیان اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همان برگ برنده نظام است، اظهار کرد: رئیس دستگاه قضا به امور قضایی تسلط دارد و ۴۰ سال در دستگاه قضا فعال بوده است و تلاش‌ها، جلسات، دستورالعمل‌ها و تمرکزشان بر قضازدایی موثر واقع شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *