رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بیش از ۱۶۱ میلیارد ریال کلاهبرداری اینترنتی سال گذشته در دادسرای استان یزد کشف شد

15:22 - 28 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۴۵۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون فضای مجازی دادستان عمومی و انقلاب یزد، گفت: در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۶۱ میلیارد و ۱۵۵ میلیون و ۴۱۵ هزار ریال انواع کلاهبرداری اینترنتی از طریق دادسرای یزد پیگیری و کشف شد.
- محمد نعیمی نژاد با بیان این که در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۶۱ میلیارد و ۱۵۵ میلیون و ۴۱۵ هزار ریال انواع کلاهبرداری اینترنتی از طریق دادسرای یزد پیگیری و کشف شد، بیان کرد: با ورود ۲ هزار و ۷۲۵ فقره پرونده در سال گذشته در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی، موضوع مورد رسیدگی و بررسی‌های کارشناسی قرار گرفت و دستورات قضایی در سامانه سرآمد صادر شد.

وی اظهار کرد: کل مبالغ مسدود شده در سامانه سرآمد ۲۱ میلیارد و ۷۴۰ میلیون و ۹۴۰ هزار ریال بود و جمع کل مبلغ عودت شده توسط سامانه کاشف نیز ۸ میلیارد و ۲۱۸ میلیون ۸۰۰ هزار ریال ثبت شده است.

معاون فضای مجازی دادستان عمومی و انقلاب یزد جمع کلاهبرداری از طریق فیشینگ در سال گذشته را مبلغ ۲۳ میلیارد و ۳۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت: در همین مدت ۴۶ میلیارد و ۱۹۵ میلیون و ۵۷۰ هزار ریال کلاهبرداری تلفنی صورت گرفته و ۹۱ میلیارد و ۵۷۸ میلیون و ۲۱۵ هزار ریال نیز کلاهبرداری از طریق خرید از سایت‌ها و پیام رسان‌های غیر معتبر انجام شده است.

وی بخشی از کلاهبرداری‌های صورت گرفته را از طریق دستگاه‌های اسکیمر با شیوه کپی کردن کارت بانکی ذکر کرد و گفت: شهروندان باید در زمان خرید، خود شخصا اقدام به استفاده از دستگاه کارتخوان کرده و رمز خویش را در اختیار کسی قرار ندهند.

معاون فضای مجازی دادستان یزد از کلاهبرداری‌های اینترنتی با روش فیشینگ خبر داد و تصریح کرد: ورود به لینک‌های ناشناس که معمولا از طریق پیامک ارسال می‌شود افراد را به سمت درگاه خرید اینترنتی هدایت می‌کند که با کپی کردن اطلاعات کارت بانکی اقدام به خالی کردن حساب می‌کنند.

وی افزود: یکی از مهمترین شیوه‌های تشخیص درگاه‌های جعلی خرید از درگاه‌های اصلی، دقت بر آدرس سایت می‌باشد که در درگاه‌های اصلی با https شروع می‌شود، اما درگاه‌های جعلی با http است.

نعیمی نژاد بیشترین میزان کلاهبرداری‌ها را از طریق خرید از سایت‌ها و پیام رسان‌ها اعلام کرد و گفت: در بسیاری از موارد خرید‌هایی که بیعانه واریز شده و زمینه آشنایی از طریق سایت بوده، منجر به کلاهبرداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: سایت‌های معتبر خرید دارای نماد الکترونیکی اعتماد، تحت عنوان e نماد هستند و می‌توان از طریق آن سایت‌ها اقدام به خرید مطمئن کرد.

معاون فضای مجازی دادستان یزد تأکید کرد: شهروندان می‌توانند در صورت مواجه شدن با هر نوع کلاهبرداری‌ اینترنتی مراتب را به قید فوریت از طریق پلیس فتا پیگیری کنند تا از طریق سامانه سرآمد وجوه در حساب مقصد مسدود شود و یا در ساعت اداری در شهر یزد به دادسرای شهید قدوسی و در سایر شهرستان‌ها به دادسرای آن شهرستان مراجعه کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *