کانال مرگ در مسیر انگلیس/لندن و بازی با جان مهاجران

13:48 - 28 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۳۹۳
تصمیم انگلیس برای انتقال مهاجران به رواندا با واکنش‌های گسترده‌ای در میان شخصیت‎ها و گروه‌های حقوق بشری مواجه شده است.

- انگلیس توافقی به ارزش ۱۲۰ میلیون پوند با کشور آفریقایی رواندا امضا کرده تا پناهجویان را برای رسیدگی به پرونده پناهجویی آنها به این کشور انتقال دهد.

به گزارش «ایندین اکسپرس»، «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس، در اظهاراتی ادعایی گفت «این اقدامی است که زندگی‌های بیشماری را از قاچاق انسان نجات خواهد داد.»

«جانسون»، هفته گذشته گفت «هرکسی که به طور غیرقانونی وارد انگلیس شود اکنون ممکن است به رواندا منتقل شود.»

وی این طرح را «رویکردی نوآورانه که با آزادی‌های برگزیت ممکن شده است»،  توصیف کرد.

اما توافق انگلیس و رواندا در میان سازمان‌های حقوق بشری و پناهندگان که آن را اقدامی غیرانسانی و پرهزینه می‌دانند، محبوبیتی نداشته است.

علاوه بر این سازمان ملل گفته است که «تعدادی از نگرانی‌های حقوق بشری را در این زمینه مطرح می‌کند.»

بر اساس این طرح جدید، افرادی که با کامیون یا قایق وارد انگلیس می‌شوند، شش هزار و ۴۰۰ کیلومتر دورتر به رواندا منتقل می‌شوند؛ این افراد پس از رسیدن به آنجا، برای اسکان نهایی در این کشور آفریقایی ارزیابی خواهند شد.

به تازگی دولت انگلیس اعلام کرد که ممکن است طی چند هفته آینده، اعزام پناهجویان را با پرواز‌های یک طرفه به رواندا آغاز کند.

در همین حال پایگاه «تایمز» گزارش داد که این طرح برای هر مهاجری که به رواندا فرستاده می‌شود، ممکن است بین ۲۰ تا ۳۰ هزار پوند هزینه داشته باشد.

با این حال، دولت انگلیس از افشای رقم دقیق خودداری کرده است؛ منتقدان این طرح آن را هدر دادن پول عمومی انگلیس می‌دانند.

در سال گذشته، بیش از ۲۸ هزار نفر با قایق وارد انگلیس شدند که این رقم در سال ۲۰۲۰ بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر بود.

با تعطیل شدن بیشتر مسیر‌ها در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری ترجیح دادند با قایق‌های کوچکی که توسط قاچاقچیان سازماندهی شده بودند سفر کنند؛ بسیاری از مهاجران از این سفر جان سالم به در نبرده و در آب‌های کانال «مانش» غرق شده‎اند.

تنها در نوامبر گذشته، ۲۷ نفر پس از واژگونی یک قایق بادی حامل مهاجران عازم انگلیس جان خود را از دست دادند.

با این وجود چندین فعال حقوق بشری، سازمان پناهندگان و حقوق بشر به شدت با این طرح جدید مخالفت کرده‎اند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) با تاکید بر خطرات انتقال پناهندگان و پناهجویان به کشور‌های ثالث بدون تدابیر کافی، گفت که آن‌ها نباید مانند کالا معامله شوند و برای پردازش به خارج از کشور منتقل شوند.

«جیلیان تریگز»، دستیار کمیساریای عالی پناهندگان برای محافظت، گفت «کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل قاطعانه با ترتیباتی که به دنبال انتقال پناهندگان و پناهجویان به کشور‌های ثالث در غیاب تدابیر و استاندارد‌های کافی است، مخالف است.»

این مقام سازمان ملل، اظهار داشت «چنین ترتیباتی به سادگی مسئولیت‌های پناهندگی را تغییر می‌دهد، تعهدات بین المللی را دور می‌زند و مغایر با روح و متن کنوانسیون پناهندگان است.»

در همین حال دیده بان حقوق بشر «کارنامه حقوق بشر رواندا» را برجسته کرده و می‎گوید این کشور سوابق شناخته شده‌ای از بازداشت غیرقانونی و پیگرد‌های توهین آمیز را دارد.

در همین حال، عفو بین‌الملل این طرح انگلیس را «به‌طور تکان‌دهنده‌ای بد» خواند.

مخالفان دولت جانسون این طرح را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌ و برخی آن را «غیرقابل اجرا»، «اخاذی» و «تلاش برای منحرف کردن تمرکز از آخرین جنجال پارتی‌گیت جانسون» توصیف کرده‎اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *