فرکی: فوتبال ایران نسبت به انتظارات خیلی عقب است/ فدراسیون باید از کادر فنی حمایت کند

0:30 - 29 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۳۷۳
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
پیشکسوت فوتبال گفت: باید به خودمان بقبولانیم الان نسبت به انتظاراتی که از فوتبال ما می‌رود، خیلی عقب هستیم و شانس کمی برای صعود از گروه B به مرحله دوم جام‌ جهانی قطر داریم.

حسین فرکی در گفت‌وگو با میزان، درباره گروه‌بندی تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی، اظهار داشت: هر کسی نظری دارد، بار‌ها نظر خودم را اعلام کردم گروهی که در آن قرار گرفته‌ایم به هیچ وجه گروه ساده‌ای نخواهد بود. به هر حال آرزو می‌کنم همانند کار‌های سختی که بچه‌های ما در گذشته انجام داده‌اند در این دوره هم بتوانند آن را انجام بدهند و آرزوی مردم ایران را برآورده کنند.

مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در خصوص نبرد تیم ملی فوتبال انگلیس تصریح کرد: انگلیس ابداع‌کننده فوتبال است، اما با این وجود فرصتی برای فوتبال ایران دست نیامده تا با آن‌ها بازی کند. با تیم‌هایی شبیه انگلیس، نظیر اسکاتلند یا ولز بازی دوستانه داشته‌ایم. به طور مثال در ورزشگاه شیرودی مقابل ولز دیدار کردیم. پیش از جام‌جهانی ۲۰۰۶ مقابل کویینز پارک رنجرز در انگلستان به مصاف آن‌ها رفتیم. سبک فوتبال انگلیس با تمام دنیا متفاوت است و همین کار را برای ما سخت می‌کند.

*انگلیسی‌ها انگیزه زیادی برای قهرمانی در جام جهانی دارند

وی افزود: هر کدام از سه تیم (ولز، اسکاتلند و اوکراین) به جام جهانی صعود کنند مطمئناً بازی ساده‌ای نخواهد بود. بهتر است اسکاتلند باشد به دلیل اینکه هم تیم مطرحی بر مبنای حضور در جام‌جهانی است و هم خوشبختانه تجربه رویارویی با این تیم را داریم. اولین امتیاز خودمان را در ادوار جام‌جهانی مقابل این تیم گرفتیم. نوع بازی آن‌ها شباهت زیادی به انگلیس دارد و همین کار را برای ما سخت می‌کند.

پیشکسوت فوتبال درباره ارزیابی خود از دیدار با انگلستان عنوان کرد: انگلیس پیشرفت خوبی در سال‌های اخیر داشته است، برخلاف آن چیزی که در گذشته از خود به نمایش گذاشتند. با توجه به فوتبالی که در سطح باشگاهی آن‌ها برگزار می‌شود، واقعاً لیگ جزیره بهترین لیگ‌ دنیاست. دست انگلیس پس از قهرمانی در جام‌جهانی ۱۹۶۶، دیگر به جام نرسیده است؛ این موضوع برای آن‌ها آزاردهنده و مسئله‌ای پنهان است. مطمئناً انگیزه زیادی برای قهرمانی در جام جهانی قطر دارند.

*فوتبال آمریکا نسبت به جام جهانی ۹۸ پیشرفت زیادی کرده 

فرکی در مورد بازی با آمریکا، تاکید کرد: ما تا به حال یک بازی رسمی و یک بازی دوستانه با تیم آمریکا داشته‌ایم که رهاورد آن یک برد و یک تساوی بوده است. در همان بازی معروف که بازی قرن هم لقب گرفت، تیم ملی فوتبال ایران عملکرد خوبی داشت. اگر چه آن دوره، در آمریکا خیلی فوتبال را دنبال نمی‌کردند. تجربه بعدی ما بازی دوستانه در سال ۷۸ و در زمان هدایت مرحوم منصور پورحیدری بود که با تساوی یک بر یک خاتمه یافت. این بار در جام جهانی قطر، تیم ملی فوتبال آمریکا نسبت به آن زمان پیشرفت بیشتری داشته و بازیکنان مطرحی در ترکیب خود دارد که اکثراً در لیگ انگلیس و آلمان بازی می‌کنند. مطمئنا شرایطی که در این دوره دارند با دوره‌های قبل متفاوت است.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران درباره اینکه خیلی‌ها اعتقاد دارند به جای اسکوچیچ باید مربی دیگری روی نیمکت تیم ملی در جام‌جهانی قرار گیرد، یادآور شد: من به شخصه صلاح را در این موضوع می‌بینم که اسکوچیچ باشد و تیم را رهبری کند، چون تیم خوب و یکدستی داریم که بازیکنان باتجربه و لژیونر در آن هستند. اسکوچیچ نتایج قابل قبولی در مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا کسب کرد، هر چند که فوتبال آسیا سطحش با اروپا و جهان متفاوت است. امیدوارم با حمایت‌ها و امکاناتی که در اختیار تیم ملی قرار داده می‌شود بهترین نتیجه را در جام جهانی بگیرد. وظیفه اصلی فدراسیون فوتبال پشتیبانی بیشتر از تیم ملی است و باید از کادر فنی حمایت کند تا به سمت موفقیت برود.

*هر چه زودتر تکلیف ریاست فدراسیون فوتبال مشخص شود

وی ادامه داد: اکنون مسئله قابل تامل؛ مشخص نبودن رییس فدراسیون فوتبال است! باید هر چه زودتر تکلیف این موضوع مشخص شود. اردو‌های قابل قبول و بازی‌های قدرتمند در فیفا دی از جمله مواردی هستند که می‌توانند به عملکرد و نتیجه‌گیری ما در جام‌جهانی بستگی داشته باشد. 

پیشکسوت فوتبال درباره شرایط آماده‌سازی تیم ملی و کمبود بازی‌های تدارکاتی بزرگ در ادوار مختلف جام‌جهانی گفت: اختلافات و درگیری‌ها در مسائل سیاسی و تحریم ناجوانمردانه باعث می‌شود تا کشور‌ها با تیم ملی فوتبال ایران روبه‌رو نشوند. همین مشکلات هم در زمان ما برای انجام بازی‌های دوستانه و تدارکاتی وجود داشت و تاکنون هم ادامه دارد. محمد دادکان رئیس فدراسیون وقت تلاش می‌کرد تا این مشکل را برطرف کند. به دلیل ارتباط خوب برانکو، توانستیم با کرواسی بازی دوستانه داشته باشیم، ولی آن طور که باید شاید دیدارهای تدارکاتی خوبی برای آماده‌سازی جام جهانی ۲۰۰۶ نداشتیم. 

*فوتبال ایران یک ماجرای پنهان با خود دارد

وی در خصوص اینکه آیا تیم ملی شانسی برای صعود از گروه B به مرحله دوم جام‌ جهانی دارد یا خیر، اظهار کرد: در فوتبال چیزی مشخص نیست، ولی واقعیت امر این است که فوتبال ایران یک ماجرای پنهان با خود دارد که بازیکنان در هر مقطع می‌خواستند کار‌های بزرگ انجام دهند. اگر همه موارد فوتبال ایران طبق برنامه‌ریزی پیش می‌رفت، لیگ باکیفیتی داشتیم، بازیکنان داخلی از کیفیت بهتری نسبت به اکنون برخوردار بودند و همچنین داشتن لژیونر‌های متعدد، می‌توانستیم با اعتماد به نفس بیشتری در جام جهانی حاضر شویم و حتی کار بزرگ انجام دهیم، اما باید به خودمان بقبولانیم الان نسبت به انتظاراتی که از فوتبال ما می‌رود، خیلی عقب هستیم.

فرکی خاطرنشان کرد: در فوتبال چیزی ۱۰۰ درصد قابل پیش‌بینی نیست باید بدانیم بازیکنان با چه شرایطی وارد مسابقات می‌شوند و این مسئله خیلی مهم است. هفت ماه تا شروع جام‌جهانی فرصت داریم و اگر تدارکات خوب در نظر گرفته شود از لحاظ اردو‌ها و بازی‌های تدارکاتی می‌توان به کسب نتایج خوب امیدوار بود. به طور مثال ما در جام جهانی ۲۰۰۶ با بدشانسی مواجه بودیم. هاشمیان و علی کریمی مصدوم بودند. چند بازیکن هم دچار مشکل و کمر درد بودند. ممکن است این اتفاقات در قطر هم بیفتد، اما امیدوارم تیم ملی ایران با تمام قوا در جام جهانی حضور داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *