شیوه اعدام با جوخه آتش در آمریکا/درخواست زندان‎ها برای دریافت مواد کُشنده

14:51 - 27 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۲۲۶
شیوه اجرای اعدام‎ها در آمریکا همچنان با واکنش رسانه‎ها و کارشناسان حقوقی همراه است.

- رسانه‎های آمریکایی می‎گویند یک مرد محکوم در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا، که قرار بود بین اعدام با استفاده از صندلی الکتریکی یا جوخه آتش (تیرباران) یک گزینه را انتخاب کند، جوخه آتش را انتخاب کرده است.

این اعدام یکی از معدود اعدام‌ها با استفاده از جوخه آتش در این منطقه از اواسط دهه ۱۹۰۰ تاکنون است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، «ریچارد بی مور» که در سال ۱۹۹۹ به دلیل قتل و سرقت محکوم شده بود، قرار است در ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) اعدام شود.

اعدام او اولین اعدام بر اساس قانون جدید خواهد بود که ناشی از ناتوانی این ایالت در یافتن دارو‌ها مورد نیاز برای اعدام از طریق تزریق مواد کشنده بود.

اکنون این قانون به افراد محکوم به اعدام دو گزینه یعنی اعدام با صندلی الکتریکی و یا با جوخه آتش را ارائه می‌دهد.

یوتا تنها ایالتی است که در دوران مدرن یک زندانی را با استفاده از جوخه آتش اعدام کرده است.

این نوع اعدام آخرین بار در سال ۲۰۱۰ انجام شد؛ این ایالت همچنین در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۷۷ از این روش برای اعدام زندانیان استفاده کرد.

مرکز امور اصلاح کارولینای جنوبی ماه گذشته اعلام کرد که حدود ۵۳ هزار دلار برای بازسازی اتاق اعدام در زندانی در حومه شهر کلمبیا، نصب شیشه‌های مقاوم در برابر گلوله بین اتاق و اتاق شاهدان هزینه کرده است.

سخنگوی سازمان زندان‌های این ایالت، گفت «زندانیانی که جوخه آتش را انتخاب می‌کنند به صندلی بسته می‌شوند و یک روکش روی سر آن‌ها قرار می‌گیرد؛ سپس سه کارمند زندان با تفنگ به سمت قلب فرد شلیک می‌کنند.»

«مور» ۵۷ ساله، در دفاعیه‎ای که در دادگاه عالی کارولینای جنوبی ارائه شده، اعلام کرد که او جوخه آتش را انتخاب می‌کند، اما همچنان معتقد است که این روش خلاف قانون است، استدلالی که او و سایر زندانیان در دادخواستی مطرح می‌کنند.

به گفته وی، «معتقدم این حق انتخاب مرا مجبور می‌کند که بین دو روش یکی را انتخاب کنم.»

این سوال که آیا اعدام یک زندانی با جوخه آتش مطابق قانون آمریکاست یا خیر، به دلیل اینکه دستیابی ایالت‎ها به دارو‌های کشنده‌ای که مدت‌ها در اعدام‌ها استفاده می‌شد دشوارتر شده، به طور فزاینده‌ای ضروری شده است.

بسیاری از شرکت‌های دارویی که این دارو‌ها را عرضه می‌کردند، تحت فشار گروه‌های پزشکی و فعال حقوق، این کار را متوقف کردند.

در کارولینای جنوبی، ایالتی که از سال ۲۰۱۱ تاکنون هیچ فردی را اعدام نکرده است، مقام‎های زندان می‎گویند که نتوانسته‎اند دارو‌های کشنده لازم را تهیه کنند.

دادگاه عالی آمریکا در سال ۲۰۱۷ درخواست یکی از زندانیان آلاباما را مبنی بر کشته شدن توسط جوخه آتش رد کرده بود.

آخرین فردی که با جوخه آتش در آمریکا اعدام شد، «رونی لی گاردنر» در سال ۲۰۱۰ بود که گفت این روش را انتخاب کرده است، چرا که هیچ اشتباهی در طی فرآیند آن وجود نخواهد داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *