طرح جنجالی انگلیس برای اخراج پناهجویان/بی مسئولیتی اروپایی‎ها در قبال قوانین بین المللی

11:53 - 31 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۱۹۴
طرح دولت انگلیس برای انتقال پناهجویان به رواندا با انتقادهای زیادی همراه شده این در حالی است که این موضوع در کشورهای اروپایی سابقه دارد.

- کارشناسان می‎گویند رفتار دولت انگلیس پس از پرده برداری از طرحی بحث برانگیز برای فرستادن پناهجویان با بلیط یک طرفه در فاصله ۶ هزار کیلومتری به رواندا، با پناهجویان مانند کالا شده است.

به گزارش «الجزیره»، «بوریس جانسون»، نخست‌ وزیر انگلیس، به تازگی اعلام کرد، هر فردی  که از ابتدای سال به طور غیر قانونی وارد انگلیس شده است، ممکن است به شرق آفریقا منتقل شود.

وی در اظهاراتی در منطقه «کنت»، که از ورودی‌های اصلی پناهجویانی است که از طریق کانال انگلیس وارد این کشور می‌شوند، مدعی شد «شفقت ما ممکن است بی نهایت باشد، اما ظرفیت ما برای کمک به مردم اینطور نیست.»

«جانسون»، گفت که هزاران پناهجو تحت این طرح به رواندا منتقل می‌شوند، که به ادعای او، جان‌های بی‌شماری را نجات می‌دهد و قاچاقچیان انسان را سرکوب می‌کند.

با این حال، بسیاری از کارشناسان مخالف این طرح هستند.

گروه‌های حقوق بشری و سازمان‌های حامی پناهجویان به سرعت آنچه را که طرحی بی‌رحمانه، غیرانسانی و استعماری نو نامیدند، مورد انتقاد قرار داده و هم هزینه آن برای مالیات‌دهندگان انگلیسی و هم تأثیر آن بر مهاجرت را زیر سؤال بردند.

«استیو والدز سیموندز»، مدیر برنامه حقوق پناهندگان و مهاجران در سازمان عفو بین‌ الملل انگلیس، گفت «این طرح واقعاً تکان دهنده و غیرانسانی است.»

به گفته وی، «این طرح قرار نیست تعداد پناهندگان را کاهش دهد؛ این طرح حجم بزرگی از ظلم را تحمیل و مسیر‌های خطرناک تری برای پناهجویان ایجاد خواهد کرد.»

بر اساس این طرح، دولت انگلیس پناهجویان را پس از ورود، بررسی می‌کند و اطلاعات شخصی آن‌ها را قبل از انتقال به «کیگالی» در اختیار مقام‎های رواندا قرار می‌دهد؛ دولت رواندا به روند پناهندگی رسیدگی و در صورت موفقیت، پناهجویان در این کشور مستقر خواهند شد.

برخی جزئیات هنوز کمی مبهم است، اما همه پناهجویانی که با قایق به انگلیس می‌رسند به رواندا فرستاده می‌شوند؛ اگر درخواست آن‌ها موفقیت آمیز باشد، وضعیت پناهندگی در انگلیس به آن‌ها داده نمی‌شود، اما رواندا به آن‌ها پناهندگی می‌دهد.

همچنین افراد ناموفق به کشور مبدا خود یا کشور دیگری که در آن حق اقامت دارند بازگردانده می‌شوند.

«بلا سانکی»، مدیر Detention Action که یک سازمان غیردولتی است و از مهاجران در بازداشت حمایت می‌کند، می‎گوید که بقیه مجبورند آینده خود را به دست خود بگیرند و از مرز‌ها عبور کنند تا مستقیماً پناهنده شوند.

«سانکی»، گفت «وقتی دولت‌ها سعی می‌کنند افرادی که به دنبال پناهندگی هستند را بازدارند، آن افراد ناپدید نمی‌شوند؛ آن‌ها مجبورند سفر‌های طولانی‌تر و خطرناک تری را طی کنند تا زندگی خود را بازسازی کنند.»

وی معتقد است «این دولت با کوبیدن در‌ها به روی افرادی که به دنبال پناهندگی هستند، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و بر بحران بزرگتر می‌افزاید.»

در همین حال آژانس پناهندگان سازمان ملل نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.

«جیلیان تریگز»، دستیار کمیساریای عالی حفاظت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، گفت «افرادی که از جنگ، درگیری و آزار فرار می‌کنند، سزاوار شفقت و همدلی هستند؛ آن‌ها نباید مانند کالا معامله شوند و برای فرآوری به خارج از کشور منتقل شوند.»

همچنین «تیم نئور هیلتون»، مدیر اجرایی Refugee Action، دولت انگلیس را متهم کرد که به جای انجام سهم منصفانه برای کمک به برخی از آسیب پذیرترین افراد روی کره زمین، مسئولیت‌های خود را به مستعمرات سابق اروپا واگذار می‌کند.

از سوی دیگر برخی‎ها از سابقه حقوق بشر رواندا انتقاد کردند.

«سانکی»، می‎گوید «هیچ چیز امنی در مورد طرح استعمار نوین بوریس جانسون برای فرستادن پناهجویان به اردوگاه‌های فراساحلی در رواندا وجود ندارد؛ کشوری که دولتش مخالفان سیاسی خود را شکنجه، ارعاب و ترور می‌کند و مردم به حاشیه رانده شده را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.»

تخمین زده می‌شود که سال گذشته بیش از ۲۸ هزار مهاجر و پناهجو با قایق‌های کوچک از اروپا به انگلیس رفتند که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ بیش از سه برابر افزایش یافته است.

در نوامبر سال گذشته، ۲۷ نفر هنگام تلاش برای رسیدن به انگلیس بر اثر غرق شدن قایق آن‌ها در بدترین فاجعه‌ای که در کانال «مانش» رخ داد، جان باختند.

بر اساس نظرسنجی اخیر انجام شده، ۶۰ درصد از مردم انگلیس از سیاست مهاجرتی دولت کشورشان ناراضی هستند.

انگلیس تنها کشوری نیست که به دنبال برون سپاری درخواست‌های پناهندگی خود بوده است.

استرالیا، که مقام‎های انگلیسی اغلب از آن به عنوان منبع الهام برای طرح خود یاد می‌کنند، پناهجویانی را که با قایق وارد این کشور می‌شوند در بازداشتگاه‌های فراساحلی در جزایر اقیانوس آرام نگه می‌دارد.

این سیاست به دلیل ایجاد رنج بی‌اندازه برای ده‌ها پناهجویی که در شرایط غیراستاندارد با آزار شدید و رفتار غیرانسانی مواجه شده‌اند و در نهایت بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده‌اند، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

پارلمان دانمارک همچنین در ژوئن سال گذشته قانونی را تصویب کرد که به دولت این کشور اجازه می‌دهد تا با وجود انتقادات گسترده سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری، پناهجویان را به کشور‌های ثالث خارج از اروپا منتقل کند.

اما «والدز سیموندز» از عفو بین‌ الملل هشدار داد «این طرح می‌تواند روند خطرناکی را برای سایر کشور‌های غربی ایجاد کند تا طرح‌های پناهندگی فراساحلی را برای خود اتخاذ کنند.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *