جولان کرونا در مدارس

12:15 - 27 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۱۸۹
کارشناسان می‌گویند کودکان و نوجوانانی که به صورت حضوری به مدرسه می‌روند لازم است پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

_ روزنامه وطن امروز نوشت: روند ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در چند روز گذشته تقریبا ثابت بوده و افزایش چندانی نداشته است. کارشناسان و دست‌اندرکاران نظام سلامت معتقدند احتمال ایجاد پیک کوچک کرونا در روز‌های آتی وجود دارد و بر همین اساس از خانواده‌ها و کادر مدارس خواسته‌اند توجه بیشتری به سلامت دانش‌آموزان داشته باشند.

مطابق پیش‌بینی‌های قبلی، شمارش معکوس برای وقوع پیک هفتم کرونا در کشور آغاز شده است، از این رو مدیران و کارشناسان از مردم می‌خواهند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تزریق دوز سوم و مراقبت از کودکان و نوجوانانی که در مدرسه حاضر می‌شوند، از شدت و سرعت همه‌گیری پیک هفتم بکاهند. البته مروری بر آمار ابتلا، بستری و فوت بیماران کرونا در روز‌های اخیر نشان می‌دهد که تغییر محسوسی در این روند ایجاد نشده است. در شبانه‌روز منتهی به ۲۶ فروردین در ۱۹ استان، هیچ موردی از مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی گزارش نشده و در ۵ استان نیز یک نفر جان خود را از دست داده است. استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، زنجان، سمنان، چهارمحال‌وبختیاری، قزوین، بوشهر، خراسان شمالی، ایلام، مرکزی، اردبیل، یزد، کردستان، قم، همدان، البرز، خوزستان، مازندران و خراسان رضوی بدون مورد فوتی بوده‌اند و استان‌های کرمان، لرستان، کرمانشاه، گلستان و هرمزگان یک نفر فوتی داشته‌اند.

آمادگی مرکز طبی کودکان برای اوایل اردیبهشت‌

رئیس مرکز طبی کودکان با اشاره به وضعیت مراجعات کرونایی کودکان در شرایط فعلی، ضمن تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون دانش‌آموزان، به والدین توصیه کرد که در شرایط آموزش حضوری در مدارس، سلامت کودک خود را بررسی کنند و در صورت وجود هر گونه علائم، موضوع را با مدرسه در میان بگذارند و تا زمانی که کودک بهبود نیافته، او را به مدرسه نفرستند. رضا شروین بدو درباره مراجعه کودکان مبتلا به «کووید-۱۹» به مرکز طبی کودکان گفت: تعدادی بیمار سرپایی وجود دارند، اما خوشبختانه موارد بستری افزایش نیافته است. یک بخش را برای بیماران کرونایی در نظر گرفته‌ایم، ولی مراجعات زیادی داریم که آن‌ها را بستری نمی‌کنیم و سرپایی درمان می‌شوند. فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان درباره علائم فعلی کرونا در کودکان اظهار کرد: در حال حاضر علائم گوارشی و تنفسی در بچه‌ها مشاهده می‌شود که البته علائم گوارشی بیشتر شایع است. وی درباره بازگشایی مدارس و همچنین روند فعلی شیوع بیماری کرونا در کودکان گفت: هنوز اظهار نظر در زمینه تاثیر بازگشایی مدارس بر روند بروز بیماری در کودکان زود است، چرا که از بازگشایی مدارس زمان زیادی نگذشته است. احتمال افزایش ابتلای کودکان وجود دارد، اما نمی‌توان مدارس را با روال قبل به صورت مجازی برگزار کرد.

رئیس مرکز طبی کودکان تصریح کرد: با این همه، ما در حال آماده کردن بیمارستان برای اوایل اردیبهشت ماه هستیم تا در صورت افزایش بار مراجعات غافلگیر نشویم.

وی افزود: توصیه ما به والدین این است که سلامت کودک خود را بررسی کنند و در صورت وجود هرگونه علائم این موضوع را با مدرسه در میان بگذارند و تا زمانی که کودک بهبود نیافته است او را به مدرسه نفرستند. آموزش صحیح شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک برای کودک ضروری است.

توصیه‌های ضدکرونایی برای مدارس

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به علامت‌دار شدن احتمالی دانش‌آموزان در شرایط حضور در مدارس گفت: از مردم درخواست می‌کنم که اگر واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده یا دوز سوم را تزریق نکرده‌اند، مراجعه کرده و واکسیناسیون‌شان را تکمیل کنند. مهرداد حق‌ازلی درباره وضعیت کرونا در کشور به ایسنا گفت: بعد از تعطیلات نوروزی با توجه به شرایط مسافرت‌ها در استان‌هایی که تراکم سفر زیاد بود، افزایش مراجعه بیماران کرونا گزارش شد، اما به طور کلی تعداد مبتلایان در کل کشور وضعیت نزولی دارد و تعداد مرگ‌ومیر هم کاهش یافته است. در عین حال از آنجا که به سمت عادی‌سازی ارتباطات اجتماعی یا بازگشایی مدارس حرکت می‌کنیم، رعایت بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی بسیار مهم و کمک‌کننده است.

وی افزود: در شرایط فعلی باید واکسیناسیون جدی گرفته شود، چون یکی از مهم‌ترین عواملی که ثابت شده در کنترل بیماری «کووید-۱۹» تاثیر بسزایی دارد، انجام واکسیناسیون علیه کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

حق‌ازلی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در مدارس ادامه داد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بسیار مهم است. همچنین اولیای دانش‌آموزان باید نسبت به بروز علائم در فرزندان‌شان حساس باشند و اگر احساس کردند که علائمی وجود دارد، حتما از ورود فرزند خود به مدرسه خودداری کنند. مربیان مدارس نیز حتما توجه داشته باشند که هر روز یک غربالگری اولیه در مدارس انجام شود و اگر مشاهده کردند تعداد زیادی در یک کلاس علائم دارند یا مبتلا شده‌اند، حتما آموزش آن کلاس را به صورت غیرحضوری ادامه دهند.

پیش‌بینی پیک‌های آتی کرونا

وی درباره احتمال ورود به پیک هفتم کرونا در کشور با توجه به ایجاد سویه‌های جدید این ویروس در دنیا گفت: از آنجا که تعداد زیادی واکسن در کشور تزریق شده و بیش از ۲۶ میلیون نفر هم دوز سوم را تزریق کرده‌اند، احتمال اینکه پیک شدیدی مانند پیک‌های پنجم و ششم داشته باشیم، ضعیف است، اما احتمال دارد شاهد بروز پیک‌های کوچک کرونا باشیم.

حق‌ازلی با اشاره به سویه XE اُمیکرون گفت: طبیعتا هر سوشی که تغییر ژنتیکی می‌کند، می‌تواند در کل دنیا ایجاد بیماری کند و البته به نظر می‌رسد احتمال انتقال این سوش بیشتر است، بنابراین مراقبت‌های فردی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را باید به صورت جدی‌تر مدنظر داشته باشیم؛ موضوعی که متاسفانه طی چند هفته گذشته مقداری کاهش یافته است.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *