آخرین وضعیت کمبود‌های دارویی/ برند‌های خاص دارویی جزو کمبود محسوب نمی‌شوند

10:35 - 27 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۱۵۷
مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در خصوص آخرین وضعیت برخی اقلام دارویی که با کمبود مقطعی مواجه است، توضیح داد.

- بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، حمیدرضا اینانلو در مورد وضعیت داروی دسفرال که نمونه دارویی برند مورد مصرف بیماران تالاسمی است گفت: دلیل کمبود این دارو تاخیر در تخصیص ارز طی ماه‌های گذشته و تاخیر در ثبت سفارش آن در شرکت تولید کننده خارجی بود که محموله ثبتی، مردادماه تامین می‌شود. البته در سال گذشته در حد توان و به میزان بیش از سال ۹۹ دسفرال وارد کشور شده است. در وضعیت فعلی نیز نمونه تولید داخل آن در کشور موجود است و مشکلی نداریم.

وی درمورد داروی دکارلین نیز اظهار کرد: تریپتورلین ۱/. در لیست کمبود است و دوز ۱۱.۲۵ تریپتورلین این دارو قرار است توسط یک شرکت دارویی داخلی تولید شود.

اینانلو ادامه داد: در اسفند ماه ۲میلیون دز داروی الندرونیت تولید شده و در حال حاضر ۱میلیون عدد در حال تولید است، درمورد داروی فاکتور ۸ نیز معادل ۴.۵ماه موجودی داریم.

وی با اشاره به اینکه واردات دارو‌های دارای مشابه تولید داخل با محدودیت مواجه است، گفت: بنابراین برخی دارو‌های برند جزوه کمبود دارویی محسوب نمی‌شوند چراکه دارای مشابه تولید داخل هستند، دارو‌های زلودا و ویکتوزا از این دسته دارو‌ها محسوب می‌شوند.

به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، در مورد داروی دائولین معادل ۳ماه، پرازوسین دوز ۱ معادل ۴۲میلیون عدد تولید و دوز ۵ معادل ۱۳میلیون تولید شده، کپسول فنی توئین معادل ۱۰ماه، گلی کلازید دوز ۳۰ و۶۰ بالای چهار ماه و دوز ۸۰ چهار ماه موجودی داریم.

در مورد داروی آلبومین گفت: به دلیل محدودیت منابع ارزی، میزان موجودی کاهش پیدا کرده و به زودی محموله‌های جدید وارد کشور می‌شود.

وی همچنین از تلاش برای تامین هرچه سریعتر داروی ترازوسین خبر داد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *