سعیدی: چهار ماه است که دستمزدم را نمی‌دهند/نیازمند ورود قوه قضاییه به وضعیت قرارداد هنرمندان هستیم

9:00 - 28 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۰۹۸
بازیگر سریال «حکم رشد» گفت:کافی است که شما قرارداد منِ بازیگر را ببینید و بفهمید که کجایش به نفع بازیگر است، به نظرم ورود قوه قضاییه به موضوع قرارداد بازیگران کاملا درست و به جا است. متاسفانه یک بند قراردها به نفع بازیگران نیست و همیشه در حق ما اجحاف شده و می شود.

مجید سعیدی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریال «حکم رشد» به نویسندگی سعید نعمت الله و کارگردانی حسن لفافیان هستم، تاکنون هشت ماه از فیلمبرداری این سریال که برای تلویزیون تولید می‌شود می گذرد و فکر می‌کنم که نزدیک به یک ماه دیگر مشغول این پروژه باشم. 

وی درباره فضا و مضمون سریال «حکم رشد» ادامه داد: این سریال کاملا در زمان معاصر و حال ساخته شده و به داستان های مربوط به جنوب شهر می پردازد. این اثر حال و هوای جنوب شهری داشته و حول و حوش زندگی چند جوان خلافکار می گذرد، من فکر می‌کنم که اولین بار است که در قالب تلویزیون به همچین قصه‌ای پرداخته می شود. این سریال بسیار تاثیرگذار است و برای خانواده هایی که درگیر چنین فرزندانی هستند و می خواهند راه چاره ای پیدا کنند جذاب خواهد بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره امکان موفقیت این سریال در بین مخاطبان اظهار کرد: من فکر می‌کنم اولین بار است که تلویزیون دست روی چنین سوژه ای گذاشته باشد، به همین دلیل احساس می‌کنم که می تواند از استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شود. 

وی درباره زمان پخش سریال «جکم رشد» افزود: طی آخرین صحبت های صورت گرفته این سریال باید بعد از سریال نجلا به پخش برسد، البته هنوز نزدیک به یک ماه از فیلمبرداری باقی مانده است و اگر بخواهد این سریال روی آنتن برود احتمالا از قسمت های آماده و آغازین شروع خواهد شد. 

سعیدی درباره نقش خود در سریال «حکم رشد» اضافه کرد: من طبق معمول در این سریال نقش منفی بازی می‌کنم، اما به واقع نقش منفی را از نقش مثبت بازی کردن بسیار سخت‌تر است. من کاراکترم در سریال را به شدت دوست دارم و احساس می کنم به واسطه چند شخصیتی بودن این کاراکتر هر بازیگری دوست داشته باشد که چنین نقشی را بازی کند. 

وی درباره سایر فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری افزود: سریالی از برزو نیک نژاد پیشنهاد شده که فعلا در حال خوانش فیلمنامه هستم و هنوز حضورم در آن قطعی نشده است. در قبال آثار سینمایی هنوز اول سال هستیم و کارها شروع نشده اند اما اگر برخی بگذارند نقش به ما برسد در سینما هم حضور پیدا خواهم کرد. 

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره رعایت مداوم پروتکلهای بهداشتی در تولید سریال «حکم رشد» تاکید کرد: خوشبختانه در این سریال پروتکلها به خوبی رعایت می شود، هر روز پزشک سر صحنه وجود دارد و برای اینکه به بازیگران فشار نیاید همیشه از داروهای تقویتی استفاده می شود. 

وی درباره وضعیت قرارداد بازیگران با تهیه کنندگان تاکید کرد: همین الان که صحبت می کنم نزدیک به چهار ماه است که هیچ دستمزدی دریافت نکرده ام، به نظر من در حال حاضر قوه قضاییه می تواند با برنامه هایی دقیق و حساب شده وارد بحث قرارداد بازیگران شود تا وضع بهتر شود. متاسفانه در اکثریت مواقع پرداختها سر موقع انجام نمی شود، به هر صورت بازیگران و عوامل پشت صحنه زندگی دارند و باید زندگی شان با همین دستمزدها بگذرد. پیشتر بدقولی تهیه کنندگان در پرداخت قسطهای آخر بود اما کار به جایی رسیده که این عدم پرداخت به قسطهای وسط و اول هم رسیده و هر روز وضع بدتر می شود. 

بازیگر فیلم سینمایی «لایه های دروغ» در همین رابطه تصریح کرد: متاسفانه اگر یک تهیه کننده بدقولی کرده و پرداختی انجام ندهد هیچ راهی برای وصول طلب بازیگران و عوامل وجود ندارد و در این میان خانه سینما و سایر صنف های واسط هم قدرتی ندارند. در حال حاضر به غیر چند نفر که مشخص است و پول خوب می گیرند اکثریت بازیگران از جمله من وضعیت دستمزدی خوبی ندارند و در حق ما اجحاف می شود. 

وی در همین رابطه ادامه داد: متاسفانه بعد از این عدم پرداختها وقتی به انجمن صنفی بازیگران مراجعه می کنیم آنها می گویند همینکه توانسته ایم پول برق مجموعه را بدهیم و این نهاد به فعالیت خود ادامه دهد خیلی است و هیچ توانی در اعلام وصول طلب بازیگران ندارند. 

سعیدی افزود: متاسفانه وضعیت قرارداد بازیگران و عوامل سینمایی یک آشفته بازار بزرگ است، گاها برای دریافت دستمزد تا جایی باید بدویم که از لحاظ مالی و جانی هزینه های بیشتری پرداخت می کنیم و در نهایت ترجیح می دهیم که آن مبلغ را بی خیال شویم. متاسفانه انگار برخی نمی دانند که عوامل پشت صحنه و بازیگران زندگی و خانواده دارند و باید از پس مخارجشان بر آیند. متاسفانه هیچ دادگاهی وجود ندارد که داد ما را بستاند و حق ناحق شده ما را پس بگیرد. 

سعیدی با اشاره به تجربه عدم دریافت دستمزد خود افزود: من از پروژه گیل دخت طلب دارم و هفت ماه دنبال پولم هستم، آن موقع این پول ارزشی داشت اما با توجه به تورم موجود در حال حاضر این مبلغ ارزشی ندارد و متاسفانه همین مبلغ هم داده نمی شود. من به عنوان بازیگر نباید پول خودم را گدایی کنم، مگر آن زمان که باید سر پروژه حاضر میشدم بد قولی کردم که امروز اینگونه با من برخورد می شود؟.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: کافی است که شما قرارداد منِ بازیگر را ببینید و بفهمید که کجایش به نفع بازیگر است، به نظرم ورود قوه قضاییه به موضوع قرارداد بازیگران کاملا درست و به جا است. متاسفانه یک بند قراردها به نفع بازیگران نیست و همیشه در حق ما اجحاف شده و می شود. 

گفت‌وگو از مهدیار حسن پور



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *