نام‌های بزرگ والیبال دنیا در راه ایران/ دیپلماسی فعال پیکان با استفاده از مهره‌های کارآمد بین‌المللی

8:45 - 27 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۰۴۹
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
یکی از معیار‌ها برای پی بردن به سطح کیفی بالای یک لیگ ورزشی حضور بازیکنان خارجی در آن لیگ است؛ موضوعی که والیبال ایران به شدت با ضعف در این حوزه روبرو است.

- در روز‌های اخیر ذکر نام‌های بزرگ والیبال دنیا مانند اروین انگاپت در رسانه‌های ایرانی و گمانه‌زنی در مورد احتمال انتقال ستار‌های سطح اول والیبال جهان مانند این ستاره فرانسوی به تیم پیکان یکی از مهمترین موضوعات پیرامون این رشته محبوب آن هم در آستانه آغاز جام باشگاه‌های آسیا است.

جدا از ارزیابی مثبت یا منفی چنین انتقال‌هایی برای والیبال ایران باید این را سوال پرسید که آیا واقعا مجموعه ایران خودرو از نظر مالی شرایطی دارد که امکان جذب ستاره‌هایی در حد و اندازه انگاپت را به مدیران این باشگاه می‌دهد یا اینکه نوع جدیدی از دیپلماسی ورزشی با تزریق مدیران بادانش و کاربلد در حوزه روابط بین‌الملل توانسته منجر به انتقال بازیکنان تراز اول والیبال جهان به ایران و باشگاه پیکان شود.

امیر عطابخش، مدیر عامل باشگاه پیکان در گفت‌وگوی اخیر خود تاکید کرده بود که این باشگاه دنبال ایجاد روابط عملیاتی بین‌المللی با باشگاه‌های بزرگ دنیاست؛ ارتباطی که نه فقط به صورت یک امضای تفاهم نامه بلکه بستری برای ایجاد چرخه بازیکن سازی برای تیم‌های ملی و به روز کردن الزامات ورزش حرفه‌ای در ورزش ایران باشد. چنین صحبت‌هایی نشان از آن دارد که عطابخش روی کمیته بین الملل خود و مشاور جدیدی که در این پست گذاشته، حساب خاصی باز کرده است.

نام‌های بزرگ والیبال دنیا در راه ایران؛ مهره‌ی عطابخش در روابط بین‌الملل پیکان کیست؟

هفته گذشته بود که ویتال هینن در در حاشیه حضور در دوره پیشرفته مربیگری در ایران در پاسخ به سوالاتی در مورد سطح کیفی لیگ برتر والیبال ایران گفت که لیگ ایران سطح فنی خوبی ندارد، چرا که در این لیگ اصلا خبری از بازیکنان خارجی و در عین حال تراز اول نیست. وی تاکید کرد که " لیگ ایران به حضور ستاره‌های والیبال دنیا احتیاج دارد تا زمانی که یک لیگ معتبر از حضور بازیکنان ارزشمند بهره نبرد رشد نمی‌کند".

در واقع یکی از معیار‌ها برای پی بردن به سطح کیفی بالای یک لیگ ورزشی حضور بازیکنان خارجی در آن لیگ است؛ موضوعی که والیبال ایران به شدت با ضعف در این حوزه روبرو است. در یک دهه گذشته شاید بتوان از دراگان تراویسا و پدرش ( مربی و بازیکن ) به عنوان معتبرترین والیبالی‌هایی یاد کرد که در لیگ برتر والیبال ایران حضور داشته‌اند. حتی در دهه قبل از آن اسلوبودان کواچ معروف‌ترین بازیکنی بود که برای بازی در تیم پگاه ارومیه به ایران امده است.

عطابخش از زمان حضورش به عنوان مدیر عامل باشگاه پیکان از سینا وهاب‌زاده در پست مشاور امور بین الملل خود استفاده می‌کند. وهاب‌زاده که یکی از مدیران کاربلد در حوزه روابط بین‌الملل ورزشی به شمار می‌رود، سال‌هاست که به عنوان یک مدیر ورزشی در تیم‌های والیبال کشور‌های پرتغال و ایتالیا فعالیت دارد و یک چهره شناخته شده بین‌المللی در حوزه ورزش است.

کنار هم گذاشتن قطعات پازل در مورد انتقال انگاپت به ایران در شرایطی که این ستاره فرانسوی برای آمدن به ایران رغبت نشان می‌دهد، حتی اگر این انتقال براساس برنامه زمان بندی بازی‌های سری آ ایتالیا میسر نشود، بیانگر اینست که عطابخش اهمیت ویژه‌ای به مهره‌های دیپلماسی در ساختار مدیریتی باشگاه پیکان می‌دهد و نقش دیپلماسی ورزشی را در باشگاهداری نوین بسیار مهم می‌داند؛ مسیری که شاید عطابخش الهام‌بخش و معمار آن در آینده ورزش ایران در سطح کلان باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *