رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کاهش ورودی پرونده‌ها در برنامه‌های عملیاتی دادگستری استان آذربایجان غربی پیش بینی شده است

23:59 - 25 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۸۰۰۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: باید به سمت کاهش ورودی پرونده‌ها با استفاده از اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم رفت و این امر نیز در برنامه عملیاتی امسال پیش بینی شده است.

- نشست فصلی منطقه‌ای رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با قضات شمال استان، عصر روز پنجشنبه ۲۵ فروردین در خوی برگزار شد.

ناصر عتباتی در این نشست با اشاره به برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ دستگاه قضایی استان گفت: برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ دستگاه قضایی استان نهایی شده است و به زودی به حوزه‌های قضایی ابلاغ خواهد شد و در آن وظایف و اهداف جزء به جزء دیده و تبیین شده است که با همت وتلاش همکاران اجرایی خواهد شد.

عتباتی ادامه داد: طراحی و آماده سازی برنامه بخش کوچکی از یک حرکت و کار است، بخش مهم و اصلی کار اجراء توسط بدنه دستگاه و نظارت بر اجرای برنامه برای بررسی حرکت در مدار و سنجش میزان تحقق اهداف تعیینی است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در ادامه اظهارکرد: در این برنامه به موضوعات مختلفی اعم از کنترل ورود پرونده و تلاش برای جلوگیری از ورود غیر متعارف و غیر ضروری پرونده به شعبات مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: جذب قاضی و توسعه تشکیلات قضایی راهکار مناسبی برای کاهش موجودی نیست و می‌بایست به سمت کاهش ورودی پرونده‌ها با استفاده از اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم رفت و این امر نیز در برنامه عملیاتی امسال پیش بینی شده است.

رئیس شورای قضایی همچنین به کاهش جمعیت کیفری زندان نیز اشاره کرد و گفت: کاهش جمعیت کیفری نیز در برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ قید شده و همانطور که در سال گذشته با تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته و حاصل آن کاهش ۹ درصدی جمعیت کیفری زندان‌های استان و آزادی ۵ هزار نفر با استفاده از تاسیسات قانونی به غیر از پایان حبس است.

وی افزود: امیدواریم امسال نیز با دقت در قرار‌های تامین و بازداشت‌های غیر ضروری و توجه جدی به استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس شاهد باشیم که جمعیت کیفری استان بیش از این کاهش یابد.

عتباتی در ادامه به فرمان مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای سال با صدور فرمان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین تکلیف دستگاه‌ها را در حمایت از اقدامات تولیدی و دانش بنیان مشخص کردند و دستگاه قضایی استان نیز به نوبه خود تمام تلاش خود را در حمایت قضایی از واحد‌های تولیدی و دانش بنیان بکار خواهد بست.

وی عنوان کرد: از روساء و دادستان‌های حوزه‌های قضایی انتظار می‌رود با بازدید میدانی از این واحد‌ها تمام توان خود را در حمایت قضایی از آن‌ها بکار ببندند و به هیچ وجه اجازه ندهند که واحد تولیدی از چرخه تولید خارج شود.

اتقان آراء، توجه به اجرای احکام و کاهش موجودی اجرای احکام، دسترسی راحت مردم به مسئولین قضایی و ارتباط مستمر با مردم، توجه به صیانت از سلامت دستگاه و لزوم نظم و انضباط کاری از دیگر مواردی بود که رئیس کل دادگستری استان به آن‌ها پرداخت و ارشاداتی در این خصوص ارائه کرد.

عتباتی در جمع بندی مطالب خود از روساء و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان خواست با نشست‌های تخصصی با شعب کیفری، حقوقی و اجرای احکام تلاش کنند مباحث مطرح شده عملیاتی شود.

رئیس کل دادگستری استان همچنین به اقدام به موقع و فرصت شناسی، توجه به بهداشت و سلامت مردم و نظارت بر مجموعه‌های خدمت رسان در این زمینه، برخورد جدی با اراذل و اوباش و برهم زنندگان امنیت و آرامش روانی جامعه و شهروندان، توجه جدی به صلح و سازش با استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف، هسته‌های جهادی بخشایش، روحانیون و ائمه جماعت، صلح یاران، ریش سفیدان، بزرگان قبایل و واحد‌های مددکاری مراجع انتظامی، کاهش زمان رسیدگی‌ها و جلوگیری از اطاله دادرسی و تقویت واحد‌های ارشاد و معاضدت خصوصاً در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سایر موارد پرداخت.

در ادامه مراسم مجیدی دادستان مرکز استان نیز به بیان مطالبی همچون توجه به کاهش ورودی ها، توجه به حوزه‌های احقاق حقوق عامه، صیانت از منابع طبیعی و جلوگیری از تغییر کاربری ها، استفاده از واحد‌های مددکاری مراجع انتظامی و توسعه این واحدها، آموزش ضابطین، بازدید از مراکز تحت پوشش بهزیستی، تعیین تکلیف پرونده‌های معوق و استفاده از نهاد‌های ارفاقی مانند پابند الکترونیک پرداخت و ارشاداتی ارائه کرد.

در ابتدای این نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین امامی رئیس دادگستری خوی به بیان مشکلات موجود همچون کمبود نیروی انسانی، کمبود فضای اداری و سایر پرداخت.

در این جلسه زارع معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان گزارشی از عملکرد حوزه‌های قضایی ارائه و سپس حجت الاسلام والمسلمین محمدپور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان، حاتمی رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان و حجت الاسلام والمسلمین عباس نژاد، رئیس دادگستری شوط به عنوان نماینده قضات شمال استان به بیان مطالبی در حوزه مسئولیت خود پرداختند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *