افزایش اوردوز نوجوانان آمریکایی به دلیل مصرف مواد مخدر/فنتانیل با طعم مرگ

14:49 - 24 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۷۳۸
مرگ و میر‌های ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در میان نوجوانان در حال افزایش است.

- یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در میان نوجوانان دبیرستانی آمریکا از سال ۲۰۱۹ بیش از دو برابر شده است، که دلیل آن افزایش مواد مخدر مرگبار «فنتانیل» در این کشور است.

به گزارش «گاردین»، محققان دانشگاه کالیفرنیا، که میزان مرگ و میر را در بین جوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله در دهه گذشته تجزیه و تحلیل کردند، به این نتیجه رسیدند مرگ و میر‌های ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در آمریکا در حال افزایش است و از ۴۹۲ مورد در سال ۲۰۱۹ به ۹۵۴ مورد در سال ۲۰۲۰ رسیده و سپس به هزار و ۱۴۶ نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

محققان این موضوع را به سیل قرص‌های تقلبی نسبت می‌دهند اما در واقع حاوی «فنتانیل» هستند.

«فنتانیل» یک ماده مخدر مصنوعی به شمار می‎رود که ۱۰۰ برابر قوی‌تر از «مورفین» است.

مقادیر زیادی از این قرص‌های تقلبی وارد آمریکا می‌شود و در بازار مواد مخدر این کشور در گردش است، به این معنی که نوجوانان اغلب ناخودآگاه داروی کشنده را مصرف می‌کنند.

«جوزف فریدمن»، که مدیریت این تحقیق را به عهده داشته، می‎گوید «ما می‌بینیم که افراد واقعاً جوان در حال از دست دادن جانشان هستند، چرا که مواد مخدر غیرقانونی به شدت مسموم و رایج شده است.»

این مطالعه نشان می‎دهد که میزان مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در میان نوجوانان بومی و لاتین تبار بالاترین میزان را دارد، اما جوانان از همه گروه‌های نژادی تحت تأثیر قرار گرفته‎اند.

«فریدمن»، گفت که اگرچه مصرف مواد مخدر گزارش شده در بین نوجوانان در پایین‌ترین حد خود بوده است، اما مرگ و میر نشان دهنده افزایش عمده مصرف بیش از حد در نوجوانان از زمان شروع ردیابی این موضوع است.

به گفته وی، «این موضوع ترسناکی است؛ نوجوانان به آزمایش و تجربه کردن قرص‌ها ادامه می‌دهند؛ قرص‌ها خیلی کشنده‌تر شده‎اند.»

همچنین مطالعه محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که بیش از ۲ میلیون قرص تقلبی حاوی «فنتانیل» تنها در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ توسط سازمان‌های مجری قانون کشف و ضبط شده است، که نشان می‌دهد عرضه این قرص‌ها چقدر در این کشور رایج شده‌اند.

مطالعه دانشگاه کالیفرنیا به داده‌های نظرسنجی اشاره می‎کند که نشان می‌دهد تعداد دانش‌آموزان کلاس دهمی که در سال گذشته مواد مخدر مصرف کرده‌اند بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۲۰ در حدود ۳۰ درصد بوده است.

این مطالعه در زمانی انجام شد که تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در آمریکا به بیش از ۱۰۰ هزار مورد در سال افزایش یافته است، چرا که مقادیر زیادی از «فنتانیل» و سایر مواد افیونی مصنوعی در این کشور در حال عرضه است.

«فریدمن»، در بخش دیگری می‎گوید «این قرص‌های تقلبی در سراسر آمریکا در حال عرضه هستند و نوجوانان ممکن است متوجه خطرناک بودن آن‌ها نشوند.»

محققان اعلام کردند در حالی که بسیاری از مصرف کنندگان بزرگسال ممکن است بدانند قرص‌هایی که در بازار‌های خیابانی می‌خرند در واقع حاوی «فنتانیل» هستند، جوانان به احتمال زیاد معتقدند که داروی اصلی را دریافت می‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *