تاکید کمیته علمی بر تکمیل واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال

15:08 - 22 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۴۲۶
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: تاکید کمیته علمی کشوری کرونا در این شرایط که شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم، تکمیل واکسیناسیون دانشجویان و دانش آموزان به ویژه در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال است.

- بنا بر اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: دیروز شصت و پنجمین جلسه کمیته علمی و اولین نشست در سال جدید برگزار و آخرین گزارش‌ها از تغییرات جدید کرونا در کشور‌های مختلف بررسی شد. بر اساس مطالعات، تقریبا در تمامی کشور‌های دنیا به استثنای چند کشور، روند نزولی کرونا وجود دارد.

وی افزود: در فرانسه، هنگ کنگ، استرالیا و کانادا بعد از پیک بیماری دوباره روند کرونا و ابتلا به این بیماری افزایش یافته است. در ایران نیز در یکی دو هفته اخیر، شاهد افزایش حدود ۲۰ درصدی میزان مراجعات به درمانگاه‌ها و بخش سرپایی هستیم و ممکن است که در یکی دو هفته آینده، شاهد روند رو به افزایش بستری و یکی دو هفته بعد از آن، افزایش میزان مرگ و میر باشیم، اما این پیش بینی‌ها هنوز دقیق نیست و باید یکی دو هفته دیگر، روند بیماری و افزایش موارد سرپایی را پیگیری و رصد کنیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: اخیرا دو سویه جدید "XD" (ترکیبی از ویروس دلتا و اُمیکرون) و "XE" (ترکیبی از زیرسویه BA۱ و BA۲) شناسایی شده است. تا کنون ۱۶ نفر مبتلا به سویه XD در دنیا گزارش شده و مورد رصد سازمان جهانی بهداشت قرار دارد. حدود ۶۰۰ مورد ابتلا به سویه XE در انگلستان گزارش شده است، اما فعلا جای نگرانی نیست چراکه گزارش‌هایی از این سویه‌های جدید در سایر کشور‌ها هنوز ارائه نشده است.

جماعتی گفت: تاکید کمیته علمی کشوری کرونا در این شرایط که شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستیم، تکمیل واکسیناسیون دانشجویان و دانش آموزان به ویژه در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال است. خوشبختانه میزان واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به میزان قابل توجهی رسیده، اما تاکید زیادی به تکمیل واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس توسط اولیا و مربیان مدارس شد.

وی ادامه داد: در این شرایط لازم است رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس از سوی مدیران و عوامل مدارس از جمله استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست ها، حفظ فاصله فیزیکی و تهویه مناسب هوا کلاس‌ها مرتبا پیگیری شود. از سوی دیگر دانش آموزانی که علائم عفونی و تب دارند نباید به مدرسه بروند و اگر تشخیص داده نشده و یا در مدرسه دچار علائم شده، مدیران مدارس به دانش آموزان اجازه دهند که به منزل بروند و دوره قرنطینه دانش آموزان در منزل سپری شود.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: در جلسه روز گذشته، عوارض ناشی از کرونا به صورت حاد و مزمن به ویژه در بیماری دیابت بررسی شد. در مطالعات نشان داده شده که عفونت کرونا در حالت حاد، خفیف و در افراد بدون علامت و دارای تست پی سی آر مثبت، می‌تواند درصدی از بیماران کرونایی را به دیابت مبتلا کند. در مطالعات مختلف نشان داده که مبتلایان به کووید۱۹ حدود ۱۵ درصد دچار دیابت شده اند و افرادی که اصلا دیابت نداشته اند در طولانی مدت تا یکسال بعد از ابتلا به کرونا، تا حتی ۴۰ درصد نیز به دیابت مبتلا شده اند بنابراین افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، حتما به پزشکان معتمد و متخصص مراجعه کنند و از نظر دیابت، مورد بررسی قرار گیرند چراکه حتی تا یکسال بعد هم امکان ابتلا به دیابت در این افراد وجود دارد.

جماعتی ادامه داد: دیابت ممکن است با علائم زیادی، بروز نکند و ممکن است با افزایش قند و عوارض ناشی از آن در سیستم‌های مختلف بدن بدون سر و صدا، مشاهده شود و در مراحل اولیه با تست‌های تخصصی و نظر پزشکان متخصص، دیابت تشخیص داده می‌شود.

وی تاکید کرد: هر مراسم و گردهمایی در شرایط کرونا بهتر است برگزار نشود، اما اگر ضروری است، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد تا کمترین عوارض را در انتشار بیماری کرونا داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *