جنگ یمن در چند پرده/ نقش آمریکا در مرگ ۲۵۰ هزار یمنی

3:15 - 23 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۴۱۷
طی هفت سال اخیر آمریکا شریک جنایاتی بوده که ائتلاف عربستان در جنگ یمن مرتکب شده است.

- جنگ یمن جان حدود ۲۵۰ هزار نفر را به طور مستقیم یا غیرمستقیم به دلیل کمبود غذا، مراقبت‌های بهداشتی و زیرساخت‌های ناکافی گرفته است.

به گزارش پایگاه «دیده بان حقوق بشر»، حملات ائتلاف سعودی در این جنگ شامل حملات پی در پی به خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، و پل‌ها در میان اهداف غیرنظامی است.

این جنگ بیش از چهار میلیون نفر را از خانه‌های خود آواره کرده و ناامنی غذایی در این کشور در حال افزایش است.

آمریکا در این جنگ از ائتلاف سعودی و اماراتی حمایت سیاسی کرده است، به خصوص با محافظت از ائتلاف در برابر انتقاد‌ها و همچنین این امکان را به شورای امنیت سازمان ملل می‌دهد که نظارت خود را تنها بر انصارالله یمن متمرکز کند.

از سال ۲۰۱۵ و در حالی که ائتلاف عربستان کمپین‌های بمباران هوایی خود را ادامه می‌دهد، آمریکا میلیارد‌ها دلار تسلیحات، آموزش و پشتیبانی لجستیکی از جمله سوخت گیری هوایی به ریاض و ابوظبی ارائه کرده است.

دیده بان حقوق بشر استفاده ائتلاف عربستان از تسلیحات ساخت آمریکا را در دستکم ۲۱ حمله بر اساس قوانین جنگ مستند کرده است.

این حملات شامل حمله ۱۵ مارس ۲۰۱۶ به بازاری در شمال غربی یمن می‌شود که دستکم ۹۷ غیرنظامی را به قتل رساند و همچنین حمله ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ به مراسم تشییع جنازه در صنعا، پایتخت یمن که دستکم جان ۱۰۰ نفر را گرفت و بیش از ۵۰۰ نفر از جمله کودکان را زخمی کرد.

همچنین در ۲۱ ژانویه سال ۲۰۲۲، هواپیما‌های جنگی ائتلاف به یک مرکز بازداشت در استان صعده در شمال یمن حمله کردند که ده‌ها قربانی به دنبال داشت.

یکی از فروش‌های اخیر مورد تایید دولت آمریکا در دسامبر گذشته اتفاق افتاد؛ زمانی که «ریتون»، یک شرکت تسلیحاتی آمریکا، ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط با آن را به عربستان سعودی فروخت.

نگرانی‌های جدی وجود دارد که ریتون و دیگر شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا به مسئولیت‌های حقوق بشری خود عمل نمی‌کند، زیرا مهمات آن‌ها همچنان برای نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده می‌شود.

آمریکا با ادامه فروش تسلیحات به ائتلاف عربستان، تعهدات خود را نقض کرده است؛ در گزارش بازرس کل وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۰، مقامات دولتی این کشور احتمالا از نظر قانونی مسئول جنایات جنگی در یمن هستند.

واشنگتن جنایات جنگی مرتکب شده در سایر درگیری‌های مسلحانه را محکوم می‌کند، اما به حمایت از ائتلافی که مرتکب تخلفات مشابه در یمن می‌شود، ادامه می‌دهد.

غیرنظامیان یمنی به دیده بان حقوق بشر گفته اند که آمریکا با تامین سلاح‌هایی که برای هدف قرار دادن آن‌ها استفاده می‌شود، درد و رنج آن‌ها را تشدید کرده است.

یمنی‌ها به خوبی می‌دانند برخی از بمب‌هایی که بر سر خانه‌ها و سرشان می‌ریزد، ساخت آمریکاست، همانطور که محققان و سایر شواهد بار‌ها نشان داده‌اند که بقایای سلاح‌های آمریکایی در محل بمباران‌های ائتلاف عربستان در یمن پیدا شده است.

واشنگتن همچنان تعهد ناکافی به پاسخگویی در قبال جنایات متحدانش، عربستان سعودی و امارات، و نقش خود نشان می‌دهد.

پس از هفت سال نادیده گرفتن هشدار‌های گروه‌های حقوق بشر در مورد همدستی در جنایات جدی در یمن، واشنگتن باید از جمله با تعلیق فروش سلاح به عربستان و امارات، مسیر خود را تغییر دهد و گام‌های مشخصی برای پایان دادن به همدستی با این کشور‌ها بردارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *