آمار ناامید کننده مخاطبان سینما در قرن جدید/فروش تنها یک میلیون بلیت در نوروز ۱۴۰۱

14:30 - 23 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۳۹۰
سینمای ایران بعد از نزدیک به دو سال تعطیلی‌های جسته گریخته به دلیل شیوع پاندمی کرونا با نزدیک شدن به اکران نوروزی ۱۴۰۰ بار دیگر توانست وارد مرحله‌ای تازه از جریان اکران شود، سینمایی که دو سال دچار توقف کامل شده بود حال امید داشت تا بتواند بار دیگر شاهد حضور حداکثری مخاطبان باشد.

- سینمای ایران بعد از نزدیک به دو سال تعطیلی‌های جسته گریخته به دلیل شیوع پاندمی کرونا با نزدیک شدن به اکران نوروزی ۱۴۰۰ بار دیگر توانست وارد مرحله‌ای تازه از جریان اکران شود، سینمایی که دو سال دچار توقف کامل شده بود حال امید داشت تا بتواند بار دیگر شاهد حضور حداکثری مخاطبان باشد.  

برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر و بازگشت صد در صدی مخاطبان به سینما شروع امیدوار کننده‌ای برای اکران نوروزی سال ۱۴۰۰ بود، هرچند شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر چهلم و آثار حاضر در این جشنواره به هیچ وجه نگاه مثبت مخاطبان و منتقدین را از آن خود نکرده بود.

در آستانه اکران نوروزی اما خبر گران شدن بلیت سینماها به یکباره تمامی معادلات را بر هم زد، از سویی سینماداران و تهیه کنندگان به حق از افزایش مخارج تولید فیلم و همچنین نگه داری سالنهای سینما می گفتند و از سویی جامعه آمادگی گران شدن بلیت سینماها را نداشت. به نحوی که اکثریت اهالی سینما کاهش تعداد مخاطبان را پیش بینی کرده بودند. 

حال در مقام مقایسه شاید به دلایل منطقی تری هم بتوان رسید. آخرین اکران نوروزی در سینما‌های کشور پیش از ایام کرونا به سال نود و هشت و اکران آثاری همچون «متری شیش و نیم» و «رحمان ۱۴۰۰» می‌رسد، هرچند فیلم رحمان ۱۴۰۰ با فروش میلیارد در همان ابتدای راه توقیف شد، اما فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با وجود کمدی نبودن توانست بیش از ۲۷ میلیارد تومان فروش داشته باشد.  

«متری شیش و نیم» با فروش ۲۷ میلیاردی میزبان نزدیک به دو میلیون مخاطب بود، این میزان مخاطب با وجود بلیت ۱۴ هزار تومانی و استقبال گسترده مردم از سینما‌ها ممکن شد، اما پرفروش‌ترین فیلم سال جاری و اکران نوروزی ۱۴۰۱ به نام «سگ بند» با وجود نزدیک شدن به ۲۰ میلیارد تومان فروش تنها میزبان نزدیک به ۵۰۰ هزار مخاطب بوده است، این میزان فروش نشان می‌دهد که تعداد مخاطبان اکران نوروزی نسبت به آخرین دوره این اکران به یک چهارم رسیده است.  

پایان نیافتن بیماری کرونا و ترس حاصل از این بیماری در دو سال گذشته شاید دلیلی عمده برای عدم بازگشت مخاطبان به سینما باشد، از سویی گران شدن قیمت بلیت سینما‌ها هم بی تاثیر نبوده و نیست. آمار فوق در مورد آثار پرفروش جدول فروش اکران نوروزی ۱۴۰۱ است.  

در مورد آثاری همچون «روز صفر» و «مرد بازنده» که از جمله آثار پر هزینه سینمایی در سال‌های گذشته بوده اند این آمار ناامید کننده‌تر است، فیلم سینمایی «روز صفر» تاکنون میزبان ۱۴۰ هزار و مرد بازنده میزبان ۱۲۰ هزار نفر مخاطب بوده است، سینمای کودک هم که به طور کلی شکستی کامل در اکران نوروزی ۱۴۰۱ را تجربه می‌کند.  

نکته قابل تامل، اما فراتر از آمار فروش آمار سینما‌های کشور است، نکته‌ای تاسف برانگیز که بدون شک نیازمند ریشه یابی و فرهنگسازی دارد، شاید تغییر اساسی در روند تولید آثار، شاید تغییرات اساسی در تبلیغات و معرفی آثار و شاید تبدیل سینما به یک نیاز اساسی در جامعه بتواند این مشکل اساسی را التیام بخشد و آن اینکه باید دید چرا و چگونه سینمای کشور به جایی رسیده که با وجود اکران هفت فیلم در اکران نوروزی ۱۴۰۱ تاکنون تنها ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به تماشای سینما نشسته اند.

آماری ناامید کننده که نشان می‌دهد از جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی کشور صرفا یک میلیون نفر به سینما‌ها آمده اند، البته این آمار هم خوشبینانه است، زیرا آمار فوق تعداد بلیت‌های فروش رفته است و ممکن است تعداد زیادی از مخاطبان آثاری تکراری را دیده باشند و جمعیت سینمارو کشور در سال جدید کمتر از یک میلیون نفر هم باشد.  



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *