تبعیض نظام‌مند در ساختار جامعه سوئد

0:59 - 26 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۳۵۶
نتایج بررسی‌های مختلف، تبعیض نژاد ساختاری را در بخش‌های مختلف جامعه سوئد نشان می‌دهد.

در حالی که نژادپرستی، تبعیض جنسیتی و بیگانه هراسی در سطح فردی اغلب به عنوان شکست‌های شخصی و یا «استثنا‌هایی که قاعده را اثبات می‌کنند»، توصیف می‌شود، اما شواهدی از تبعیض آشکار و پایدار در نهاد‌های اجتماعی دولتی و خصوصی سوئد حاکی از پذیرش گسترده‌تر و عمیق‌تر تعصب است.

به گزارش پایگاه «لوکال»، «ندیم غزاله»، افسر پلیس سوئد در سال ۲۰۲۱ درباره تجربیات کاری خود به طور مفصل به این موضوع پرداخته است.

«غزاله» بر این موضوع تاکید می‌کند که مهاجر یا زن بودن در پلیس سوئد به این معناست که فرد باید سخت‌تر تلاش کند تا خود را به همکاران مرد سفیدپوست ثابت کند.

تنها چند روز پس از بحث سراسری درباره اظهارات این افسر پلیس روزنامه سوئدی «Dagens Nyheter» موضوع شوک برانگیز دیگری را منتشر کرد که جزئیات تبعیض ساختاری گسترده در مطب‌های پزشکی و دندانپزشکی دولتی و خصوصی در سراسر سوئد را شرح می‌داد.

پس از افشای موارد متعدد بیمارانی که از درمان توسط کارکنان غیرسفید پوست خودداری می‌کردند، این روزنامه تصمیم گرفت درباره نحوه رسیدگی به چنین درخواست‌هایی در سطح ملی تحقیق کند و برخی از «بیماران» گفتند که می‌خواهند پزشکان و دندان‌پزشکان «سوئدی نژادی» آن‌ها را درمان کنند.

در بیش از نیمی از مواردی که تنوع در کارکنان موجود وجود داشت، مطب‌های پزشکی و دندان‌پزشکی با این درخواست‌های آشکارا نژادپرستانه همراه شدند و به تماس‌گیرندگان قول دادند که می‌توانند از متخصصان «سوئدی قومیتی» یا «پوست روشن» برای درمان آن‌ها استفاده کنند.

تجربه‌های شخصی «غزاله» در پلیس سوئد و داستان روزنامه Dagens Nyheter هر چقدر هم که نگران‌کننده باشند، موضوع جدیدی نیستند؛ در سال ۲۰۱۸، تلویزیون سوئد گزارشی درباره رفتار نژادپرستانه کارکنان داروخانه‌های سوئد منتشر کرد و اینکه چگونه بسیاری از مدیران از محکوم کردن نظرات و درخواست‌های نژادپرستانه مشتریان خودداری می‌کنند.

همانطور که گزارش روزنامه Dagens Nyheter نشان می‌دهد، کارکنان در مطب‌های پزشکی به معنای واقعی کلمه به بیماران خود توصیه می‌کردند که چگونه از پزشکان و دندانپزشکان غیرسفید پوست دوری کنند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *