رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تفاهم نامه سازمان زندان‌ها و سازمان بسیج سازندگی منعقد شد/ محمدی: اشتغال‌آفرینی برای مددجویان از برنامه‌های جدی و اولویت‌دار ما در سال جاری است/ سردار زهرایی: تمام‌قد برای حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان پای کار هستیم

17:08 - 21 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۲۵۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان زندان‌ها و مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور با انعقاد تفاهمنامه‌ای مشترک بر توسعه اشتغال در زندان‌ها، ایجاد کسب و کار برای زندانیان آزادشده و محرومیت‌زدایی از آنان تأکید کردند.
- رئیس سازمان زندان‌ها و مسئول سازمان بسیج سازندگی در راستای توسعه همکاری‌ها و تعاملات هرچه بیشتر در تحقق اهداف مشترک در حوزه‌های مختلف اشتغال و توانمندسازی زندانیان، تفاهمنامه مشترکی را منعقد کردند.

از تمام ظرفیتمان برای بازگشت زندانیان به حیات طیبه استفاده می‌کنیم
غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در نشست انعقاد و امضای این تفاهمنامه که به میزبانی این سازمان برگزار شد، گفت: افرادی که ما در زندان‌ها متکفل امور آنان هستیم به نوعی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه یا به لحاظ مادی و یا فکری هستند و این امر باعث شده است که آنان در ورطه گناه و جرم بیفتند.

براین اساس اقتضا می‌کند که ما نیز از تمام ظرفیت‌هالی قانونی استفاده کنیم تا آنان نیز حیات طیبه خودشان را کسب و زندگی سعادتمندانه ‎ای را پس از آزادی درپیش گیرند. وی ادامه داد: یکی از ابعاد تحقق مهمترین هدف سازمان که موضوع اصلاح و تربیت زندان است، مسأله اشتغال و حرفه‌آموزی است. خوشبختانه در این سال‌ها شعار سال نیز با محوریت تولید، تعریف شده و برای ما هم در زندان‌ها اشتغال‌آفرینی از برنامه‌های اولویت‌دار است. در ابتدای سال هم به مدیران زندان‌های سراسر کشور تأکید کرده‌ایم که باید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، خیرین، کارآفرینان و دیگران دراحقاق آن بکوشند.

با هم‌افزایی درجهت گره‌گشایی از کار مددجویان قدم جدی برمی‌داریم
رئیس سازمان زندان‌ها خاطرنشان ساخت: تجربه ۴۳ ساله پس از انقلاب اسلامی نشان داده است که در کار‌های جهادی هرجا بسیج در امور سازندگی، محرومیت‌زدایی و ... وارد شده، موفق بوده است؛ چرا که بسیجیان روح افراد را نشانه می‌روند و دل مردم را هم بدست می‌آورند و، چون با خلوص نیت کار می‌کنند خداوند نیز به این اقدامات آنان برکت می‌دهد.

محمدی امضای تفاهمنامه با سازمان بسیج سازندگی در ماه مبارک رمضان را به فال نیک گرفت و گفت: امیدوارم ابعاد مختلف تفاهمنامه، با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان بسیج سازندگی در ایجاد اشتغال و توانمندسازی زندانیان و کمک به معیشت خانواده آنان بواسطه ایجاد شغل برای سرپرست آنان، عملیاتی شود و با این هم‌افزایی درجهت گره‌گشایی ازکار مردم قدم جدی برداریم.

چهره زندان‌های کشور غالبا فرهنگی و تربیتی است
همچنین در نشست امضاء این تفاهمنامه سردار زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی گفت: در سال گذشته چندین بار از زندان‌ها سرکشی داشته‌ام و معتقدم که امروز خوشبختانه فضای حاکم بر زندان‌های کشور غالبا چهره فرهنگی و تربیتی گرفته و در این تغییر و تحول موفق عمل کرده‌ایم.

مسئول سازمان بسیج سازندگی درخصوص تحول در جهان‌بینی زندانیان تأکید کرد: این جهان‌بینی باید در انجام مصادیقی متبلور شود که یکی از بهترین ابعاد آن، مهارت‌آموزی و اشتغال مددجویان خواهد بود. زمانی جامعه، زندانی متحول‌شده را می‌پذیرد که دارای مهارت و هویت جدیدی هم باشد که این نیز در شغل او نمایانگر می‌شود.
 
وی افزود: وظیفه داریم به مددجویان کمک کنیم تا هم نگرشش تغییر کرده و هم برایش ایجاد شغل کنیم. ما برای این کار تمام قد پای کار آمده‌ایم. ما در بسیج در ابعاد مختلف اعم از جهاد در حوزه درمان گرفته تا آزادسازی زندانیان مهارت و تبحر داریم به نحوی که طی دو سال گذشته آزادی حدود ۱۰ هزار زندانی جرائم غیرعمد را با کمک بسیج حقوقدانان و دیگران جامعه عمل پوشانده‌ایم.

زندانیان را از جز اهدف خود و از محرومین می‌دانیم
سردار زهرایی با بیان اینکه بسیج سازندگی نیز به‌عنوان دستگاه اجرایی کشور دارای تسهیلات و وظایفی است، گفت: نقطه هدف ما محرومین است و در این رابطه زندانی را هم جزء محرومینی می‌دانیم که نیازمند رسیدگی هستند.

آمادگی داریم هم در توانمندسازی اشتغال آنان و هم بازاریابی محصولات و ... برای آنان اقدام کنیم. ضمن اینکه رسیدگی به خانواده نیازمند آنان نیز تحت پوشش ما می‌تواند قرار گیرد.
 
وی، تصریح کرد: امروز هم‌افزایی و کنارهم قرار گرفتن برای ما نه تشریفات بلکه ضرورت است تا مشکلات کشور حل شود. بعد از امضای تفاهمنامه با سازمان زندان‌ها و ابلاغ به استان‌ها، جلسات مشترکی را در تشریح آن با مسئولان سازندگی، حقوقدانان و مدیران کل زندان‌ها خواهیم داشت تا اقدام عملیاتی در شروع سال صورت گیرد. گزارشگیری‌های مشترک و نظارت بر اجرای تفاهمنامه نیز در دستورکار است.

گفتنی است در این نشست همچنین سیدعبدالله مرتضی، معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و نیز سهراب انبارکی مسئول سازمان بسیج حقوقدانان کشور، گزارشی از اقدامات قبلی و همچنین برنامه‌های مشترک در کمک به اشتغال و آزادسازی زندانیان کشور ارائه دادند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *