گزارش «سی ان ان» از تورم فزاینده در آمریکا

13:12 - 21 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۱۴۰
سی ان ان در گزارشی به افزایش تورم در آمریکا پرداخته و می‎گوید که داده‌های اقتصادی روند کلی قیمت‌ها را در این کشور نشان می‌دهند.

- تورم فزاینده آمریکا به بودجه خانوار‌ها در سراسر این کشور آسیب وارد می‌کند اما همه آن‌ها به یک شکل تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

به گزارش «سی ان ان»، «لائل برینارد»، اقتصاددان آمریکایی، می‎گوید در حالی که داده‌های اقتصادی روند کلی قیمت‌ها را نشان می‌دهند، اما داستان گروه‌های فردی را بیان نمی‌کند.

وی می‎افزاید «اکنون تورم به خصوص در مورد مواد غذایی و بنزین بسیار بالاست؛ همه آمریکایی‌ها با قیمت‌های بالاتر مواجه هستند، اما این بار به ویژه برای خانوار‌هایی که منابع محدودتری دارند بسیار زیاد است.»

به گفته وی، خانوار‌های کم‌درآمد ۷۷ درصد از درآمد خود را صرف مایحتاج می‌کنند؛ این در مقایسه با ۳۱ درصدی است که خانوار‌های با درآمد بالاتر برای خرید مایحتاج هزینه می‌کنند.

«برینارد»، ادامه داد علاوه بر این، خانوار‌های کم‎درآمد، دارای پس‌انداز‌های مالی کوچک تری هستند و ممکن است نتوانند به راحتی به جایگزین‌های ارزان‌تر روی آورند.

در آمریکا، شاخص قیمت مصرف کننده که توسط وزارت کار این کشور تهیه شده است و شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی که توسط دفتر تحلیل اقتصادی پیگیری می‌شود، هر دو در ماه فوریه به بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته صعود کردند.

شاخص قیمت مصرف کننده برای دوره ۱۲ ماهه ۷.۹ درصد بود، در حالی که این نرخ برای شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ۶.۴ درصد تخمین زده شده است.

انتظار می‌رود تأثیر اقتصادی جنگ اوکراین، تورم غذا و انرژی را در طول سال جاری میلادی بالا نگه دارد.

«برینارد»، در بخش دیگری گفت «این آمار‌های کل برای ما بسیار مهم هستند، اما آن‌ها واقعاً داستان کاملی از اینکه چگونه جوامع خاصی در حال تجربه اشتغال یا تورم هستند را بیان نمی‌کنند.»

تحقیقات اداره آمار کار آمریکا نشان می‎دهد که قیمت مصرف کننده برای آمریکایی‌های کم درآمد سریعتر از تورم کلی بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۸ رشد کرده است.

«دیوید آرجنت»، استادیار اقتصاد در دانشگاه ایالتی «پن»، معتقد است «اختلاف تورم برای ثروتمندان و فقرا در زمان‌های بد افزایش می‌یابد.»

اقتصاددانان می‎گویند که اگر قیمت‌ها برای مدت طولانی افزایش یابد، مصرف کنندگان شروع به تعویق یا به تاخیر انداختن خرید خواهند کرد که می‌تواند باعث کاهش رشد اقتصادی آمریکا شود.


برچسب ها: آمریکا جو بایدن

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *