هدف از تولید محیا بیان قواعدی برای داشتن زندگی بهتر است

11:17 - 21 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۰۴۹
مسابقه تلویزیونی محیا یکی از برنامه‌های کنداکتور رمضانی شبکه دو سیماست که هر روز ساعت ۱۸:۱۵ روانه آنتن می‌شود. با حسین نصیری تهیه‌کننده این مسابقه درباره روند و چرایی تولید این مسابقه گفتگو کردیم.

- طبق اعلام روابط عمومی معاونت سیما، حسین نصیری تهیه‌کننده مسابقه «محیا» در ابتدا پیرامون چرایی شکل‌گیری این مسابقه توصیح داد: در زندگی ما قواعدی وجود دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنیم دنیا جای قشنگ‌تری برای زندگی خواهد شد. موقعیت‌هایی که ما در زندگی باید تصمیم بگیریم که چه کار کنیم؟ روابطمان با دیگران یا حتی انتظاراتمان را چطور تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: اگر هیچ قاعده‌ای بر مسائل فردی و اجتماعی ما حاکم نباشد هرج و مرجِ پیش آمده تعادل زندگی را بر هم می‌زند.

او در ادامه افزود: با همین منطق ما سراغ مسائل دینی رفتیم. دیدیم که مسائل دینی برای همه اتفاقات زندگی قواعدی به ما می‌دهد که راحت‌تر و با کیفیت‌تر بتوانیم با هم تعامل و زندگی کنیم. چیز‌هایی مثل احکام و اخلاق، سبک زندگی و ... برای همه اوقات و اتفاقات ما راهکار‌هایی دارد.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه هدف ما ساخت مسابقه‌ای با محوریت آموزش مسائل شرعی و احکام با زبانی متفاوت بود، اضافه کرد: در این زمینه روش‌های سنتیِ آموزش این مسائل به گونه‌ای است که دیگر آن فراگیری را در وضعیت کنونی جامعه ما ندارد. با تغییر سبک زندگیِ مردم آن روش‌ها دیگر نمی‌توانست همه مردم را شامل شود. به همین خاطر باید سراغ رسانه و فراگیرترین رسانه یعنی تلویزیون می‌رفتیم.

مسابقه‌ای با محوریت احکام و سبک زندگی

او درباره برگزیدن ساختار مسابقه برای این طرح بیان کرد: برای شکل کار ما مسابقه را انتخاب کردیم که جذاب‌تر بوده و مخاطب را همراه می‌کند. به هر حال باید در تلویزیون عنصر سرگرمی هم به طور جدی وجود داشته باشد. وگرنه ایده‌های دیگر محکوم به شکست هستند. مسابقه مقداری جذابیت دارد و مردم را سرگرم می‌کند.

نصیری درباره طراحی سوالات این مسابقه توضیح داد: سوالات برنامه همه مواردی هستند که اجتماعی و کاربردی اند و مردم در طول زندگی با این مسائل برخورد می‌کنند. مثلا مسائلی که من با همسایه‌ام در آپارتمان محل سکونتم دارم، با تعمیرکار ماشینم، با همکارم در اداره، تعاملاتی که در خانه با همسرم دارم و هرچیزی که در طول روز با آن درگیر هستیم.

تهیه‌کننده "محیا" درباره ساختار این مسابقه اظهار کرد: مسابقه سه مرحله دارد. مرحله اول شش سوال سه گزینه‌ای دارد که هر گروه به دو سوال پاسخ می‌دهند و امتیاز کسب می‌کنند. درمرحله دوم شش عبارت نشان داده می‌شود. تمام عبارت‌ها درست هستند. اما قبلا از حدود صد نفر نظرسنجی شده یا از روی پاسخ‌های مخاطبین به سوالات در اپلیکیشن محیا یک درصدی از سختی و آسانی سوالات آماده شده است. چالش این مرحله این است که شرکت‌کنندگان سخت‌ترین عبارت که به نظرشان بیشترین پاسخ غلط را دارد انتخاب کنند.

در مرحله پایانی برای هر گروه یک دسته کلمات نمایش داده می‌شود که از این هشت کلمه چهارتای آن‌ها یک عبارت صحیح را می‌سازند. باید در ۱۰۰ ثانیه شرکت‌کنندگان این چهار کلمه را پیدا کنند.

استفاده از یک مجری مسلمانِ آرژانتینی

این تهیه‌کننده درباره مجری این برنامه نیز توضیح داد:برای اینکه فضایی با نشاط، جدید و جذاب خلق کنیم از یک مجری خارجی استفاده کردیم. دکتر سهیل اسعد که متولد شهر بوینس آیرس آرژانتین هستند و چند سالی هست در ایران زندگی می‌کنند زحمت اجرای ما را کشیدند. وی سال‌ها عضو یک گروه تئاتر در آرژانتین بوده‌اند و کار‌های مختلفی از جمله بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه نویسی و ... انجام داده بودند.

اسعد از سال ۱۳۷۶ در بیش از ۳۰ کشور مختلف در اروپا و به خصوص آمریکای لاتین تجربه کار تبلیغی با مسلمانان را دارند و نوآوری‌های خوبی در حوزه آموزش دینی با رویکرد اجتماعی دارند.

وی در پایان افزود: امیدواریم با حضور شرکت‌کنندگانی از تمام اقشار و با بیان مسائلی درباره سبک زندگی و احکام مسابقه‌ای پرکشش و در عین حال آموزشی تولید کرده باشیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *