پشت پرده تغییرات سیاسی در صفوف مزدوران سعودی

15:49 - 22 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۰۱۵
تحلیلگران می‌گویند که تشکیل شورای ریاستی یمن مورد حمایت عربستان نشان دهنده تلاشی برای ادامه جنگ در یمن است.

- «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهور برکنار شده یمن، به تازگی با حمایت عربستان، قدرت را به شورای ریاست جمهوری واگذار کرد.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، این اقدام تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که ائتلاف سعودی و انصارالله با میانجیگری سازمان ملل با آتش بس دو ماهه موافقت کردند که نخستین مورد از سال ۲۰۱۶ به شمار می‎رود.

تحلیلگران می‌گویند که تشکیل شورای ریاستی یمن نشان دهنده تلاشی برای متحد کردن صفوف مزدوران سعودی است.

بلافاصله پس از اعلامیه «هادی»، خبرگزاری دولتی عربستان، ویدئویی از «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، در حالی که اعضای شورای جدید یمن و رئیس آن، در ریاض، پایتخت عربستان را در آغوش می‌گیرد، منتشر کرد.

«محمد عبدالسلام»، مذاکره‌ کننده ارشد انصارالله از این اقدام به‌ عنوان یک شوخی و تلاش نومیدانه برای بازسازی صفوف مزدوران به منظور سوق دادن آن‌ها به سمت تشدید تنش انتقاد کرد.

«گرگوری جانسن»، عضو غیرمقیم موسسه بروکینگز و عضو سابق گروه کارشناسان سازمان ملل در مورد یمن، معتقد است «این شورایی است که اساساً در عربستان سعودی بنا شده است.»

به گفته وی، «این شورای هشت نفره ترکیبی از شخصیت‌ها با دیدگاه‌های کاملاً متضاد در مورد یمن است و بسیاری از آن‌ها در سال‌های اخیر با یکدیگر درگیر شده‌اند یا با یکدیگر جنگیده‌اند اما یک نقطه مشترک آن‌ها را متحد می‌کند؛ اقدام علیه صنعا.»

«سینیزا بیانکو»، محقق در شورای اروپا در روابط خارجی، عنوان کرده که در حالی که اخیرا صحبت از تمایل مجدد برای پایان دادن به درگیری شده، اما این اقدام نشانه‌ای مخالف با پایان دادن به درگیری‌هاست.

یمن در هفت سال گذشته درگیر جنگ بوده است و جنگ این کشور را به آنچه که سازمان ملل آن را بدترین بحران انسانی جهان می‌نامد، تبدیل کرده است.

بیش از ۸۰ درصد از جمعیت یمن به کمک نیاز دارند و گرسنگی در حال حاضر تشدید شده است.


برچسب ها: یمن ائتلاف سعودی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *