برانکو: فتح الله زاده می‌خواست به استقلال بروم/ سه بازیکن پرسپولیس را از چنگ استقلال درآوردیم/ طارمی برترین استعداد ۱۰ سال اخیر فوتبال ایران است

14:28 - 20 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۷۰۰۵
برانکو ایوانکوویچ سرمربی پیشین تیم ملی و پرسپولیس و فعلی تیم ملی عمان در مصاحبه از خاطرات حضورش در پرسپولیس و شرایط تیم ملی ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌گوید.

- خبر ورزشی نوشت: حدود هفت سال پیش یا به عبارتی دقیق‌تر ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ مرد کروات درحالی با پرسپولیس قرارداد بست که از این تیم بزرگ و پرطرفدار فقط یک اسم باقی مانده بود.

کار بازسازی پرسپولیس از سوی برانکو ایوانکوویچ بلافاصله آغاز نشد. او لیگ چهاردهم را به حفظ تیم در لیگ برتر و ارزیابی پرسپولیس پرداخت، اما ... شاید مهم‌ترین پیروزی این مربی با پرسپولیس لیگ چهاردهم شکست دادن استقلال تهران با سرمربیگری امیر قلعه‌نویی بود. در لیگ پانزدهم شاید پرسپولیس بهترین و جذاب‌ترین فوتبال سال‌های اخیر را به اجرا گذاشت، ولی قهرمان نشد. این تیم قهرمانی را روز آخر با تفاضل گل کمتر به استقلال خوزستان شگفتی‌ساز واگذار کرد تا مرد باهوش با اصلاحات اساسی سه قهرمانی پی درپی لیگ برتر در فصول شانزدهم، هفدهم و هجدهم را جشن بگیرد.

پرسپولیس تحت هدایت برانکو به افتخاراتی بالاتر از تصور هوادارانش رسید و انواع و اقسام رکورد‌ها را شکست و برای اولین بار به فینال آسیا رسید. قهرمانی‌های سرخپوشان پس از جدایی مرد کروات هم ادامه پیدا کرد، اما کم نیستند کسانی که معتقدند معمار پرسپولیس نوین فعلی و قهرمان ۵ دوره پی درپی لیگ برتر می‌دانند.

مردی که هفت سال پیش با تجربه‌ای بیشتر و پختگی نسبت به دوره اول حضور در ایران (تیم ملی) به تهران آمد و محبوب طرفداران پرسپولیس شد. به همین بهانه بد ندیدیم سراغ برانکو ایوانکوویچ برویم. مردی که همواره ارتباط مطلوب و دوستانه‌ای با رسانه‌های ایرانی داشته و دارد.

سرمربی سابق پرسپولیس با بیان این نکته که در سال ۲۰۰۸ یا ۲۰۰۹ (۱۳۸۷ یا ۱۳۸۸) آقای فتح الله زاده مدیرعامل باشگاه استقلال از طریق رضا چلنگر مرا پیدا کرد و پیشنهاد همکاری داد گفت: اگر اشتباه نکنم عمر مدیریت آقای فتح‌الله‌زاده در استقلال و آن مقطع قد نداد تا همکاری کنیم.

ایوانکوویچ ادامه داد: قبل از پیشنهاد پرسپولیس از تیم‌های پیکان و تراکتور هم پیشنهاد داشتم در ورود به پرسپولیس قولی که دادم حفظ این تیم در لیگ برتر در لیگ چهاردهم بود. تیم اصلاً شرایط خوب و مطلوبی نداشت، اما با یک کارگروهی و جمعی توانستیم قدم به قدم پیشرفت کنیم و باقی‌اش را هم که می‌دانید.

وی با بیان این نکته که در پایان لیگ پانزدهم سه بازیکن را از چنگ استقلال درآوردیم گفت: علیرضا بیرانوند و وحید امیری را استقلال می‌خواست و دنبال سید جلال حسینی هم بودند، اما توانستیم آن‌ها را پرسپولیسی کنیم.

سرمربی سابق پرسپولیس در خصوص مهدی طارمی گفت: مهدی طارمی بهترین استعداد ۱۰ سال اخیر فوتبال ایران بوده است، یک روز تمرین لی‌لی و پریدن از موانع برای ۶ بازیکن داشتیم. تازه به پرسپولیس آمده بودم و با دقت مشغول تماشای کار بازیکنان بودم. یک مقدار موانع را بیشتر و سرعت کار را دستور دادم بالاتر ببرند که اغلب بچه‌ها کم آوردند، اما مهدی طارمی من را شگفت‌زده کرد. او هرچه به موانع آخر نزدیک‌تر می‌شد با قدرت و سرعتی بیشتر می‌پرید و من تعجب کردم که قدرت بدنی و هوازی این بازیکن مادرزادی بالاست. جالب آن که با هر دو پای چپ و راست به یک نسبت و مساوی قوی می‌پرید. او یک فوتبالیست حرفه‌ای است که باید به فکر پیشرفت باشد بعد از جدایی از پرسپولیس برای پیشنهاد ریزه‌اسپور به او حق می‌دادم دنبال پیشنهادات بهتر باشد.

برانکو راز موفقیت خود رد پرسپولیس حمایت طرفداران عنوان کرد و ادامه داد: اگر من توانستم در پرسپولیس موفق شوم یا به قول شما قهرمانی کسب کنم می‌دانم و به این حرف باور دارم که ستاره اصلی تیم ما هواداران" و تماشاگران این تیم بودند. همه بازیکنانم را دوست داشته و دارم، اما حمایت طرفداران پرسپولیس بی‌نظیر بود و همیشه ما را به جلو هُل می‌داد.

سرمربی سابق پرسپولیس در رابطه با فاصله شش امتیازی پرسپولیس با صدر جدول گفت: یحیی یکی از بهترین و باهوش‌ترین بازیکنان من در تیم ملی ایران بود. او قابلیت لازم را برای سرمربیگری پرسپولیس دارد. انشالله پرسپولیس جبران کرده و قهرمان لیگ شود.

سرمربی سابق تیم ملی نشستن اسکوچیچ بر نیمکت تیم لی در جام جهانی را حق او دانست و ادامه داد: چه کسی فکرش را می‌کرد ایران با اسکوچیچ آن نتایج را بگیرد؟ او ثابت کرد کارش را بلد است و من از این حرف‌ها که می‌گویند ایران در جام جهانی قطر نیاز به مربی بزرگ‌تری دارد سر درنمی‌آورم. هیچ مربی درحال حاضر به اندازه دراگان اسکوچیچ، تیم ملی ایران را نمی‌شناسد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *