چه کسی مقصر مهمان ناخوانده این روز‌های پایتخت است؟

13:19 - 20 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۹۹۰
در روز‌های گذشته شاخص آلودگی هوا به شدت بالا رفت. کارشناسان هشدار می‌دهند کودکان، افراد سالخورده و بیماران قلبی از خانه خارج نشوند. اما چه کسی مقصر آلودگی شدید هوای پایتخت است؟

_ فارس نوشت: شاخص آلودگی هوا در روز‌های پایانی فروردین ۱۴۰۱ به ۵۰۰ رسید. گرد و غبار تهران را گرفت و برج میلاد محو شد و هر لحظه اخبار متفاوتی از شبکه‌های مجازی دراین خصوص منتشر می‌شود.

برخی ریزگرد‌های کشور‌های همسایه را دلیل این آلودگی عنوان می‌کنند و هنوز مسوولان محیط زیست در این زمینه اعلام نظر جدی نکرده اند. شدت گرفتن آلودگی باعث نگرانی شهروندان شده است.

آلودگی هوای تهران داخلی و ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و یا صنایع نیست/تغییر اقلیم، یک مسئله ملی و فراملی است

مطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری و رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در صفحه شخصی خود نیز در خصوص آلودگی شدید هوای تهران نوشت: آلودگی هوای تهران داخلی و ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و یا صنایع نیست. کانون گردوغبار کشور‌های غرب و شمال غربی ایران و ناشی از پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و بیابان‌زایی است.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره اینکه تغییر اقلیم، یک مسئله ملی و فراملی است که تلاش سازمان محیط زیست و وزارت خارجه را می‌طلبد.

محمدخانی گفت: شهرداری تهران با ارائه اطلاعات دقیق ماهواره‌ای از شرکت کنترل کیفیت هوا به این کمیته و آمادگی همه‌جانبه برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار دولت و مردم خواهد بود.

بهتر است شهروندان در این وضعیت بحرانی گرد و غبار از منزل خارج نشوند و البته سازمان پیشگیری از مدیریت بحران شهر تهران دراین باره هشدار‌هایی داده است.

مبدا طوفان کشور عراق بود/مسئولیت کنترل وضعیت برعهده شهرداری نیست

علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می‌گوید: مبدأ طوفان از کشور عراق است و با توجه به این موضوع، مسئولیت کنترل وضعیت برعهده شهرداری نیست.

به گفته نصیری این وضعیت تا امروز با توجه به پیش‌بینی وزش باد تند در ساعات بعدازظهر، احتمال تشدید وضعیت گرد و غبار در عصر امروز ۲۰ فروردین‌ماه نیز وجود دارد.

مردم پنجره‌ها را بسته نگه‌دارند و در صورت امکان در محیط‌های دارای سامانه تهویه مطبوع قرار بگیرند

وی به مردم توصیه کرد که از انجام فعالیت‌های خارج از منزل اجتناب کنند و حضور خود را در فضای آزاد کاهش دهند. توصیه می‌شود مردم به ویژه افرادی که دارای مشکلات تنفسی هستند، از ورزش سنگین در فضای باز اکیداً خودداری کنند. همچنین مردم پنجره‌ها را بسته نگه‌دارند و در صورت امکان در محیط‌های دارای سامانه تهویه مطبوع قرار بگیرند.

این مقام مسوول گفت که اگر افراد با مشکلاتی از قبیل تنگی نفس، سرفه و درد قفسه سینه مواجه شدند ضمن انجام برنامه‌های درمانی خود و مشورت با پزشک‌شان حتی‌المقدور از حضور در معرض گردوغبار پرهیز کنند.

ماسک‌های معمولی در این شرایط توصیه نمی‌شود و بهتر است در این وضعیت مردم از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند

نصیری تاکید کرد: برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی از پوشش مناسب برای ظروف استفاده کنند، پیش از قرار دادن مواد غذایی در یخچال، باید گردوغبار موجود روی مواد زدوده شود. شهروندان تهرانی از ماسک استفاده کنند، ماسک‌های معمولی در این شرایط توصیه نمی‌شود و بهتر است در این وضعیت مردم از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند؛ هرچند بهترین اقدام این است که از منزل خارج نشوند.

وی بیان کرد: شرایط فعلی و وقوع گرد و غبار با وضعیت آلودگی هوا متفاوت است و مسئولیت کنترل گردوغبار با شهرداری نیست و این نهاد تنها به عنوان عضو در کمیته حضور خواهد داشت. هر تدبیری اندیشیده شود، انجام خواهد شد.

نصیری گفت که امروز هم این آلودگی وجود دارد، اما کمتر می‌شود. وی در ادامه گفت بیشتر ریز گرد‌ها از عراق و کمتر از اردن و عربستان و ... است.

در این زمان بهتر است کودکان، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان از منزل خارج نشوند. عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در خصوص آلودگی هوا شدید در نقاطی از کشور که دچار طوفان و گرد و غبار شده‌اند، گفت: به علت ورود طوفان گرد و غبار به تهران و شهر‌های غربی و شمال غربی کشور، افرادی شامل سالمندان، بیماران قلبی- عروقی، کودکان و... حساس شمرده می‌شوند و باید احتیاط کنند.

وجود چنین شرایط جوی سبب افزایش بیماری‌های قلبی، ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان می‌شود

وی افزود: بر اساس دستورالعمل توصیه شده مبتلایان به بیماری‌های ریوی، قلبی، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند و فعالیت‌های خود را به حداقل برسانند. سایر افراد نیز می‌بایست از فعالیت‌های طولانی و سنگین و ورزش در خارج از منزل خودداری کنند همچنین تعطیلی فعالیت‌های ورزشی در فضای باز تا فردا نیز الزامی است.

وی ادامه داد: وجود چنین شرایط جوی سبب افزایش بیماری‌های قلبی، ریوی و مرگ زودرس در بیماران قلبی و سالمندان می‌شود همچنین افزایش شدید علائم تنفسی در کل جمعیت نیز اتفاق خواهد افتاد. شاخص هوا بیش از ۳۰۰ است و این اخطاری جدی برای سلامت انسان‌ها است. باید بدانیم که تمام افراد جامعه تحت تاثیر آثار این آلودگی هوا خواهند بود.

شهر تهران به یکی از آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل شده است/تعطیلی مدارس و ادارات راه حل نبوده و نیست، مُسَکِنی برای گذر از وضعیت بحرانی است

باید برای رفع مشکل آلودگی هوا فکر اساسی صورت گیرد چرا که یکی از مهترین چالش‌های شهروندان تهرانی است.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران در یک رشته توییت در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: در شرایط آلودگی هوا و وجود ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون با شاخص ۵۰۰ ppm، شهر تهران به یکی از آلوده‌ترین شهر جهان تبدیل شده است. علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد. تعطیلی مدارس و ادارات راه حل نبوده و نیست، مُسَکِنی برای گذر از وضعیت بحرانی است.

وی ادامه داد: اینبار هم به دلیل حفظ جان و سلامت شهروندان، باید تعطیلی تهران، مدارس و ادارات را پیشه گرفت، اما هنوز برای اجرای اقدامات کارشناسی با عزم و اراده ملی دیر نیست! وضعیت قرمزتر آلودگی هوا و مرگ و میر هزاران شهروند از آنچه تصور می‌کنیم به ما نزدیکتر است.

بر اساس این گزارش، سال هاست که آلودگی هوا گریبانگیر تهرانی هاست و در ادوار گذشته این مشکل برطرف نشده و هر بار مسکن‌های موقتی برای رفع این مشکل در نظر گرفته اند مانند تعطیلی مدارس، زوج و فرد از در منزل و.

یکی از راه کار‌های مهم رفع آلودگی هوا توسعه حمل ونقل عمومی با رویکرد مترو است که در این دوره مدیریت شهری قرار است اقداماتی صورت گیرد. البته گفته می‌شود آلودگی فعلی ربطی به خودور‌ها ندارد وریزگرد‌های کشور‌های همسایه مقصر اصلی هستند.

برخی خواستار شدند که امروز تهران تعطیل شود، اما استانداری تهران این کار را نکرد و گفت آلودگی در روز جاری کمتر خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *