رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سستی خانه عنکبوت

9:30 - 20 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۹۱۴
هادی سید افقهی در یادداشتی نوشت: ضعف تل‌آویو در جبهه داخلی، بی‌تردید بر توانایی میدانی آن‌ها نیز اثر مستقیم خواهد داشت و روحیه سربازان ارتش را تضعیف خواهد کرد.

_ سید هادی سید افقهی در روزنامه حمایت نوشت: حمله شجاعانه پنجشنبه‌شب به یک کلوب شبانه در مرکز تل‌آویو، چهارمین عملیات فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی طی کمتر از سه هفته محسوب می‌شود. این حمله توسط «رعد فتحی حازم»، جوان عرب ساکن سرزمین‌های سال ۱۹۴۸ که در شهر جنین واقع در شمال کرانه باختری ساکن بود، انجام شد. عملیات پنجشنبه‌شب و چند هفته قبل، حاکی از ضعف مفرط نهاد‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و افزایش توانمندی و انگیزه فلسطینی‌هایی است که هرچند در خاک اسرائیل به دنیا آمده‌اند، اما هویت خود را همچنان حفظ کرده‌اند.

این عملیات که در ادامه سلسله ضربات هفته‌های پیش انجام شد، بازخورد فراوانی داشت و یک‌بار دیگر اشغالگران را در موضع دفاعی قرار داد. نکته مهمتر اینکه تلفات صهیونیست‌ها در چهار حمله اخیر در شرق و مرکز تل‌آویو، بئر السبع و الخضیره با ۱۳ کشته و ۲۶ زخمی از مجموع تلفات صهیونیست‌ها در دو سال گذشته بیشتر بوده است! با این وصف، در خصوص عملیات‌های اخیر چند نکته حائز اهمیت به نظر می‌رسد.

یکم، رژیم صهیونیستی مدعی است یکی از پیچیده‌ترین سیستم‌های امنیتی جهان را داراست و برتری عملیاتی و اطلاعاتی شاباک و موساد را به‌عنوان افتخار مطرح می‌کند. این در حالی است که فرار ۶ اسیر فلسطینی از زندان صهیونیست‌ها و هک شدن اطلاعات شخصی مسئولان بلندپایه این رژیم در کنار سریالی از حملات سایبری به زیرساخت‌ها، شرکت‌ها و نهاد‌های دولتی اسرائیل حاکی از واقعیت دیگری است. صهیونیست‌ها با وعده فراهم کردن امنیت، یهودیان را به سرزمین‌های اشغالی کشاندند، اما امروز این امنیت بسیار شکننده است و حداقل‌های موجود را هم تأمین نمی‌کند.

علاوه بر این، فراخوان «یگان ویژه ضربت» برای مقابله با یک نفر (رزمنده استشهادی در عملیات پنجشنبه‌شب) و دستپاچگی و استیصال سیستم مدیریت بحران اشغالگران به مفهوم فاتحه‌خوانی برای صهیونیست‌هاست چراکه تا ساعت‌ها هویت شهید «رعد فتحی حازم» برای اشغالگران ناشناخته بود و نمی‌دانستند با چه کسی طرف هستند. ضمن اینکه انتشار ویدیویی از وی که پس از اجرای مأموریت روی یک نیمکت در کنار خیابانی نشست تا استراحت کند، ناتوانی آن‌ها را در واکنش سریع به عملیات‌های این‌چنینی ثابت کرد.

دوم، عملیات‌های اخیر، انگاره بسیار اساسی در خصوص دست برداشتن فلسطینی‌ها از مقاومت را کاملاً زیر سؤال برد و نشان داد که تمام تلاش دستگاه تبلیغاتی این رژیم برای همراه کردن نسل جدید فلسطینی‌ها کاملاً شکست‌خورده است. اسرائیل تا پیش از این از گروه‌های مقاومت حماس و جهاد اسلامی وحشت داشت و تمام تمرکز خود را به محافظت از مرز‌ها معطوف کرده بود، اما حالا با مجاهدینی طرف است که از دل شهر‌های اشغال شده بیرون می‌آیند و شجاعانه دست به عملیات نظامی می‌زنند.

فلسطینی‌ها امروز در شرایطی قرار دارند که هیچ عامل خارجی و داخلی نمی‌تواند مانع بر سر راه آن‌ها ایجاد کند و سیاست ترساندن آن‌ها راه به‌جایی نبرده است. علاوه بر این، حماس تأکید کرده بود که در ماه رمضان سال جاری شگفتانه‌های فراوانی برای رژیم کودک کش صهیونیستی اتفاق خواهد افتاد و با عملیات‌های اخیر و اعتراضات فلسطینی‌ها در شهر قدس بعید نیست که انتفاضه جدیدی در سرزمین‌های اشغالی به راه بیفتد. با این تفاوت که این بار، سنگ جای خود را به سلاح داده و خبر بد برای صهیونیست‌ها اینکه این معادله معکوس نمی‌شود و سلاح، جای خود را به سنگ نخواهد داد.

سوم، برخی رویداد‌های اخیر، صهیونیست‌ها را به توهم قرار گرفتن در سرازیری عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی دچار کرده بود. سفر «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و برگزاری نشست ۶ جانبه نقب، این گمانه را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد که خطر اجماع دولت‌های عربی برطرف شده و با کلید خوردن فرآیند عادی‌سازی خیال آن‌ها از بابت آینده به‌اصطلاح امن اسرائیل راحت خواهد شد. اما عملیات پنجشنبه‌شب نشان داد که هیچ سازشی در هیچ سطحی مانع از تحقق آرمان قدس نمی‌شود و سازشکارانه شریک جرم صهیونیست‌ها به شمار می‌آید.

چهارم، آمریکای ترامپ و بایدن در طول دست‌کم نیم دهه گذشته تلاش کرده‌اند همراهی با رژیم صهیونیستی را عامل تقویت و تأمین امنیت کشور‌های صلح کننده با تل‌آویو معرفی کنند. این در حالی است که رژیم‌های همراه و هم‌پیمان با اشغالگران، با خبط هم‌پیاله شدن با صهیونیست‌ها امنیت خود را در معرض خطر قرار داده‌اند و ممکن نیست که روی آرامش را ببیند.

به‌عنوان نمونه، اقلیم کردستان عراق با قرار دادن اماکن امن در اختیار عوامل جاسوس رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین اشتباه را مرتکب شد و خود را در معرض حملات موشکی ایران قرار داد. جمهوری اسلامی همچنین به امارات، جمهوری آذربایجان و دیگر کشور‌هایی که با اشغالگران پالوده می‌خورند و نشست و برخاست دارند، هشدار‌های لازم را داده است. افزون بر این، زمانی که گروه‌های مقاومت از هر ناحیه، احساس خطر کنند، آنجا را قطعاً هدف حمله قرار می‌دهند؛ بنابراین برقراری ارتباطات دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی با صهیونیست‌ها ضریب امنیت کشور‌های میزبان را کاهش خواهد داد.

نکته پایانی اینکه ضعف تل‌آویو در جبهه داخلی، بی‌تردید بر توانایی میدانی آن‌ها نیز اثر مستقیم خواهد داشت و روحیه سربازان ارتش را تضعیف خواهد کرد. طبیعی است که وقتی یک رژیم مدعی و جعلی نمی‌تواند امنیت داخلی را با برخورداری از هزاران دوربین و جاسوس در شهر‌ها تأمین کند، به‌طریق‌اولی قادر نخواهد بود در برابر رزمندگان فلسطینی و لبنانی با آن همه انگیزه و برخورداری از سلاح‌های پیشرفته کاری از پیش ببرد.

اظهارات «اسحاق بریک»، ژنرال بازنشسته و رئیس سابق کمیته شکایات ارتش رژیم اشغالگر اسرائیل در پایان خواندنی است؛ «قبل از اینکه دیر شود بیدار شوید. بر اساس گزارش‌های مفصلی که من از بخش‌های مختلف ارتش تهیه کردم و به مقام‌های ارتش ارائه دادم، باید بگویم که ارتش اسرائیل برای جنگ بعدی آن هم در چند عرصه آماده نیست و اسرائیل در آستانه شکست است. این یک پیشگویی از سر عصبانیت نیست، بلکه حقیقتی واقعی است.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *