رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاهی به کارنامه پر فراز و نشیب «محمدحسین مهدویان» در سینما

12:05 - 20 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۸۹۲
باید دید که مهدویان در ادامه مسیر خود در سینما و نمایش خانگی چه گامی بر خواهد داشت، کارگردانی که با وجود تمامی نقدهای فوق بدون شک یکی از چهره های تاثیرگذار سینما در سالهای گذشته محسوب می شود. کارگردانی که دیگر نمی توان به راحتی از نام او گذر کرد و آثار درخشانش را به یاد نیاورد.

- محمدحسین مهدویان از جمله کارگردانان موفق سینمای ایران در سالیان گذشته محسوب می شود، کارگردانی که توانست با اثری تاثیرگذار همچون «ایستاده در غبار» جای پای خود را در سینمای کشور محکم نماید. 

مهدویان بعد از موفقیت فیلم نخست خود توانست با ساخت فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» این موفقیت را تثبیت نماید، فیلمی که در سال اکران خود در جشنواره فیلم فجر جوایز متعددی را از خود کرد و در گیشه هم اتفاقی تازه برای مخاطبان محسوب می شد.

مهدویان بعد از آن سراغ ساخت فیلم سینمایی لاتاری رفت، فیلمی که موضوع متفاوتی را در بر داشت اما به عنوان نخستین ساخته داستانی مهدویان نتوانست نظر مثبت مخاطبان و منتقدین را دریافت کند، فیلمی که در جشنواره جوایزی را از آن خود نکرد و در گیشه هم با وجود فروش نسبی نتوانست موفقیت ماجرای نیمروز را تکرار کند. 

بعد از فیلم سینمایی «لاتاری» مهدویان بار دیگر به سراغ ساخت ادامه ماجرای نیمروز رفت تا بتواند بار دیگر به سینمای موفق خود بازگردد. فیلم سینمایی «رد خون» نسخه دوم فیلم سینمایی ماجرای نیمروز بود، فیلمی که بار دیگر نشان داد مهدویان در ساخت آثار مستند داستانی تبحر خاصی دارد. 

گام بعدی مهدویان که دیگر به یک کارگردان پرکار سینمایی تبدیل شده بود بار دیگر به دوران دفاع مقدس باز می گشت، فیلم سینمایی «درخت گردو» فیلمی که توانست به عنوان یکی از بهترین آثار سینمایی مهدویان در سالهای گذشته معرفی شود، این فیلم با بازی «پیمان معادی» روایت تازه ای از سینمای مهدویان بود.

محمدحسین مهدویان بار دیگر توانست نظر مخاطبان را با درخت گردو به خود جذب کند، اما این کارگردان دوباره ریسکی قابل تامل داشت و فیلم سینمایی «شیشلیک» را ساخت، یک کمدی سیاسی اجتماعی که امید داشت با حضور رضا عطاران و پژمان جمشیدی موفقیت در نظر منتقدین و مخاطبان را به همراه داشته باشد اما این فیلم در جشنواره فیلم فجر با اقبال خوبی روبرو نشد.

هر چند مهدویان نتوانست نظر داوران جشنواره و منتقدین را از آن خود نماید اما امیدوار بود که با حضور این دو چهره پرفروش گیشه خوبی را از آن خود نماید. همزمانی ساخت این فیلم و دوران اوج کرونا باعث شد تا اکران فیلم شیشلیک بارها به تعویق بیفتد. 

تعطیلی دو ساله سینما باعث شد تا مهدویان قید این عرصه را به صورت موقت زده و به سراغ ساخت سریال نمایش خانگی برود، وی بار دیگر به جواد عزتی رجوع کرد و توانست با سریال زخم کاری مخاطبان فراوانی را از خود نماید. این سریال با وجود نقدهای مثبت و منفی فراوان در نهایت گامی مثبت در کارنامه کاری مهدویان محسوب می شود. 

محمدحسین مهدویان در ادامه راه پر فراز و نشیب خود به سراغ ساخت اثری سیاسی اما به روز رفت، فیلمی که بار دیگر جواد عزتی نقش اول آن را ایفا کرد و با توجه به موفقیت زوج عزتی و «رعنا آزادی ور» این دو بازیگر دوباره کنار هم قرار گرفتند، اما در نهایت این فیلم هم در جشنواره چهلم جشنواره فیلم فجر موفقیت چندانی را از آن خود نکرد. فیلمی که راهی اکران نوروزی شد و در این چرخه اکران هم با وجود گذشت سه هفته تنها به فروشی معادل چهار میلیارد تومان رسید. 

حال باید دید که مهدویان در ادامه مسیر خود در سینما و نمایش خانگی چه گامی بر خواهد داشت، کارگردانی که با وجود تمامی نقدهای فوق بدون شک یکی از چهره های تاثیرگذار سینما در سالهای گذشته محسوب می شود. کارگردانی که دیگر نمی توان به راحتی از نام او گذر کرد و آثار درخشانش را به یاد نیاورد. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *