ظرفیت صادرات گاز ایران به کشور‌های همسایه افزایش می‌یابد

11:37 - 19 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۸۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیر پروژه توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه اعلام کرد: با تکمیل طرح توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه ظرفیت صادرات گاز ایران به کشور‌های همسایه افزایش می‌یابد، همچنین از افت فشار در مناطق شمالی کشور جلوگیری می‌شود.
- طبق اعلام شانا، مهدی ولایتی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شوریجه با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت، در این باره اظهار کرد: هدف از ذخیره‌سازی گاز طبیعی این است که این انرژی در مخزنی طبیعی و زیر زمین ذخیره شود، زیرا مقدار مصرف گاز در ایران و کل دنیا در تابستان پایین می‌آید و در این فصل گاز مازاد وجود دارد که به‌مدت هشت ماه ذخیره می‌شود و چهار ماه سرد سال از آن برداشت و به خط لوله سراسری تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: این ظرفیت در میدان ذخیره‌سازی شوریجه در دوره‌ای به‌عنوان فاز یک اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده است و اکنون می‌خواهیم این ظرفیت دو برابر شود.

مدیر پروژه توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه تصریح کرد: قرارداد شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت مپنا یکم دی‌ماه سال ۱۴۰۰ ابلاغ شد که زمان اجرای آن ۳۶ ماه است و در آن زمان باید بهره‌برداری آغاز شود (یکم دی‌ماه سال ۱۴۰۳).

ولایتی درباره ویژگی‌های اجرای این طرح گفت: با تکمیل آن ظرفیت صادرات گاز ایران به کشور‌های همسایه افزایش می‌یابد، همچنین از افت فشار در مناطق شمالی کشور جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به عزم شرکت ملی گاز ایران برای توسعه ذخیره‌سازی گاز در کشور، از انجام مذاکراتی با شرکت مپنا برای اجرای چند طرح ذخیره‌سازی گاز دیگر خبر داد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *