مراقب مصرف آنتی بیوتیک‌ها باشید؛ آلزایمر در کمین است

15:00 - 18 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۷۲۸
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف آنتی بیوتیک‌ها زنان را در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌دهد.

_ فارس به نقل از دیلی‌میل نوشت: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند به مغز زنان میانسال آسیب برساند و حتی خطر ابتلا به آلزایمر را در آن‌ها افزایش دهد.

داده‌های این مطالعه بیانگر آن است که استفاده از آنتی بیوتیک‌ها در سن ۵۰ سالگی یا بیشتر می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در زنان افزایش دهد. مغز این دسته از زنان نسبت به همسالان خود پیرتر و علت آن استفاده از این دارو‌ها است. همچنین اثر تخریب قابل توجهی وجود داشت، زیرا زنانی که دارو‌ها را بیشتر مصرف کرده بودند در تست‌های شناختی ضعیف‌تر عمل کردند. کارشناسان بر این باورند که این به این دلیل است که میکروبیوم روده و باکتری‌های موجود در آن تحت تأثیر دارو‌ها قرار می‌گیرند.

محققان دانشگاه هاروارد در کمبریج، ماساچوست و دانشگاه راش در شیکاگو دریافتند که زنانی که حداقل دو ماه متوالی در طول ۵۰ سالگی خود آنتی بیوتیک مصرف می‌کردند، به طور مداوم در تست‌های شناختی نمره بدتری کسب کردند.

محققان که هفته گذشته یافته‌های خود را در PLOS منتشر کردند، داده‌های بیش از ۱۴ هزار زن را که در دوسالانه مطالعه سلامت پرستاران شرکت کرده بودند جمع‌آوری کردند.

مکانیسم دقیقی که باعث می‌شود آنتی‌بیوتیک‌ها چنین تأثیر وحشتناکی بر مغز بگذارند را نمی‌توان مشخص کرد، اما کارشناسان یک تصور بالقوه دارند. محققان به محور روده-مغز برای زوال شناختی که زنان تجربه می‌کنند اشاره می‌کنند.

روده یک فرد بیش از آن چیزی که تصور می‌شود، روی بدن و مغز او کنترل دارد؛ مطالعات گذشته همچنین نشان داده‌اند که سلامت روده با شرایط شناختی مانند آلزایمر و سایر موارد در انسان و حیوانات مرتبط است. کارشناسان مدت‌هاست می‌دانند که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند بر فرآیند شناختی تأثیر بگذارند، زیرا میکروبیوم روده کنترل زیادی بر فرآیند‌های سراسر بدن دارد و باکتری‌های موجود در میکروبیوم توسط دارو‌ها آسیب می‌بینند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *