بندر چابهار نقطه کانونی در شبکه حمل و نقل کالا و مسافر بین ایران و کشور‌های منطقه

10:17 - 18 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۶۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، گفت: بندر چابهار می‌تواند به عنوان یک نقطه مهم و استراتژیک در یک شبکه حمل و نقل چند وجهی جریان کالا و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشور‌های منطقه و آسیای میانه فعالیت کند.
- بنا به اعلام پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی با اشاره به اینکه موفقیت دو کشور ایران و هند در همکاری مشترک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یک پروژه می‌تواند تبدیل به یک الگوی موفق برای همکاری‌های بیشتر بین دو کشور مطرح شود، گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران از توسعه بندر چابهار، توسعه سواحل مکران و محور شرق و بهره‌مندی مردم کشورمان از مواهب دریا و همچنین بهبود پیوند‌های منطقه با کشور‌های منطقه است.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و شرکت دولتی آی. پی. جی. ال هند زیر نظر وزارت کشتیرانی هند دارای همکاری‌های منسجم کوتاه مدت و بلندمدت در توسعه نقش بندر چابهار در تجارت بین الملل است، اضافه کرد: در جریان سفر ریاست جمهور سابق به هند در فوریه ۲۰۱۸، قرارداد اجاره کوتاه مدت بین سازمان بنادر و شرکت IPGL امضاء شدد که متعاقب آن عملیات بندری توسط شرکت دولتی هند از دی ماه ۱۳۹۷ آغاز شد که تاکنون ادامه داشته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دو کشور هند و ایران با احساس نیاز به بهبود پیوند‌های فرامنطقه‌ای خود به صورت مستدام ظرفیت‌های ترانزیت و لجستیک دوجانبه خود را توسعه می‌دهند، گفت: تلاش هند در ارتقای این بندر انجام فعالیت‌های بندری، دریایی و سرمایه گذاری در حوزه تجهیز بندر چابهار است و در این راستا دو طرف دارای یک قرارداد بلند مدت در این زمینه هستند.

آقایی افزود: سرمایه گذار هندی قرار است تجهیزات راهبردی بندری به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای تجهیز اسکله فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری کند که از این میزان تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع ۲۴ میلیون دلار تامین شده است که شامل شش دستگاه جرثقیل‌های موبایل ساحلی با ظرفیت‌های سنگین و تجهیزات جانبی برای خدمات به کالا‌های فله، عمومی و کانتینری است.

وی با تاکید بر اینکه این تجهیزات با قابلیت کار در حالت دیزل و حالت برق در ایران منحصر به فرد تلقی می‌شوند، اظهار کرد: هند اولین محموله گندم اختصاص یافته به افغانستان را در سال ۲۰۱۷ از طریق بندر چابهار حمل کرد و پس از آن دومین محموله اختصاصی گندم در سال ۲۰۲۰ به افغانستان حمل شد که طی این مدت بیش از پنج میلیون تن کالای فله و ۱۵ هزار کانتینر در فاز اول بندر شهید بهشتی تخلیه و بارگیری شده است.

آقایی با بیان اینکه چابهار به یک کریدور کلیدی ترانزیت و حمل و نقل تبدیل خواهد شد، گفت: این امر می‌تواند هند را از طریق ایران به افغانستان و دیگر کشور‌های آسیای میانه متصل کند؛ لذا انتظار می‌رود طرف هندی ضمن تسریع در فعال‌سازی قرارداد بلندمدت فی‌مابین، اهتمام لازم در توسعه بازار، بازاریابی و توسعه فعالیت تجاری دریایی را از طریق بندر چابهار به کار گیرد.

وی در ادامه زیرساخت‌های بندری و توسعه فیزیکی انجام شده به همراه ارائه تخفیفات قابل توجه در هزینه‌های بندری و دریایی بندر چابهار توسط جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای طرف هندی بر شمرد و افزود: ضروری است طرف هندی نیز با فعالسازی مکانیزم تخفیفات بندری و دریایی برای کالا‌ها و کشتی‌های از مبدا و مقصد بندر چابهار در بنادر کشور هند تلاش کند.
 
مدیر کل بنادر و دریانوردی این استان بر ایجاد سهولت برای تردد‌های دریایی تجاری به بنادر کشور هند و چابهار و تبدیل چابهار به اولویت دولت هند برای انتقال دریایی کالا به مقاصد و از مبادی بنادر منطقه از قبیل روسیه، آسیای میانه و افغانستان از سوی طرف هندی تأکید کرد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *