مدیرعامل مترو تهران: تا سه هفته آینده به پیک تعداد مسافر می‌رسیم/ آمار مسافران در برخی از ایستگاه‌ها ۳۰ درصد افزایش داشته است

11:43 - 17 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۴۸۷
مدارس و مراکز آموزشی از ۱۴ فروردین به صورت حضوری بازگشایی شده و این موضوع به ترافیک پایتخت افزوده است. پیش بینی می‌شود تا ۳ هفته آینده آمار مسافران چند برابر شود.

- فارس نوشت: از ۱۴ فروردین مدارس و دانشگاه‌ها در کشور حضوری شده و این موضوع به ترافیک در کلانشهر‌های کشور به ویژه تهران افزوده است. هرچند حمل و نقل عمومی به گفته مدیران شهری جهت این بازگشایی‌ها تقریبا آماده شده، ولی کمبود واگن مترو و اتوبوس از سال‌های قبل به مشکلات این حوزه افزوده است.

دو سال بود که آمار مسافران مترو در پایتخت به شدت ریزش یافته بود و تردد روزانه دو میلیون با مترو به حدود چند صد هزار رسید چراکه هم مدارس و دانشگاه‌ها غیر حضوری شد و هم شهروندان از بیم ابتلا به کرونا در شهر زیرزمینی کمتر از مترو استفاده می‌کردند. اما حالا دوباره ا بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و کاهش آمار کرونا و واکسیناسیون سراسری در مقابل این بیماری به جمعیت مسافران مترو پایتخت افزوده شده است.

شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای در روز‌های گذشته از عموم شهروندان تهرانی درخواست کرد؛ با توجه به بازگشایی کامل مراکز آموزشی و پیش‌بینی افزایش تقاضای سفر و ترافیک، تا حد امکان سفر‌های خود را مدیریت کرده و از انجام سفر‌های غیرضروری خودداری کنند.

ایستگاه‌های منتهی به مراکز آموزشی بزرگ دارای بیشترین تعداد مسافر

درباره آخرین وضعیت مترو تهران به سراغ مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت مترو تهران رفتیم. وی در این‌باره به فارس گفت: به دلیل اینکه هنوز برخی از شهروندان تهرانی که در سفر‌های نوروزی بودند به پایتخت بازنگشته و بازگشایی مدارس نیز همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان بوده است افزایش چشمگیر آمار مسافران در همه خطوط را نداشته‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر در برخی ساعات در ایستگاه‌هایی مانند صادقیه، آزادگان، تئاتر شهر و میدان آزادی که حوالی مراکز آموزشی است ۲۸ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است، ولی سایر ایستگاه‌ها کماکان مشابه قبل بازگشایی مراکز آموزشی مسافر دارند.

افزایش میلیونی مسافران مترو از ۳ هفته آینده

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران بیان داشت: آمار مسافران مترو در حال حاضر حدودا مشابه اسفند سال گذشته است و به نظر ما هنوز به پیک آمار مسافران نرسیده‌ایم و احتمالا تا ۳ هفته اینده به تعداد مسافران تدریجا افزوده و چند برابر می‌شود و به آمار روزانه بیش از ۲.۵ میلیون مسافر در روز خواهیم رسید.

فاصله حرکت قطار‌ها در خطوط مترو در حد امکان کاهش یافته است

وی درباره تمهیدات اتخاذ شده تصریح کرد: فاصله حرکت قطار‌ها در خطوط مترو در حد امکان کاهش یافته و در ساعات اوج مسافر، پیش بینی شده است تا قطار‌های فوق العاده اعزام شوند تا سفر‌های مردم مدیریت شود.

شایسته اصل با تاکید بر اینکه حفظ رضایت شهروندان در زمینه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه است گفت: برای تأمین قطعات و واگن‌های مورد نیاز خطوط متروی تهران و همچنین انجام تعمیرات اساسی برنامه ریزی خوبی در ماه‌های اخیر شده است.

وی افزود: در سال گذشته شورای شهر تهران ردیف بودجه‌ای مناسبی را برای مترو پیش بینی و مصوب کرد که البته با انباشت مشکلاتی که از سال‌های گذشته باقی مانده است باید به مرور زمان به یک نقطه مطلوب در حوزه تأمین واگن و قطعات مترو برسیم.

حمایت دولت و تلاش شهردار تهران برای تامین واگن

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: علاوه بر این، خرید واگن نیز در دستور کار قرار دارد که با حمایت دولت و تلاش شهردار تهران قرار است ۶۳۰ واگن به این ناوگان افزوده شود و در صورت پرداخت ۱۵ درصدی پیش پرداخت در دولت، امیدواریم این واگن‌ها امسال به شرکت مترو اضافه شوند.

از تزریق منابع مالی تا ظرفیت سازی لازم در مد‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این باره گفت: شهرداری تهران با تزریق منابع مالی و همچنین اقداماتی که ظرفیت سازی لازم در مد‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو را به حداکثر برساند، تمهیداتی در راستای مدیریت ترافیک و تسهیل در جابجایی شهروندان پیش بینی کرده است.

شفیعی در ادامه بیان کرد: تلاش شده است که تعداد ناوگان مد‌های مختلف از طریق تعمیرات افزایش یابد و همچنین شیفت‌های کاری رانندگان بیشتر شود. همچنین تلاش می‌شود که سرفاصله زمانی اعزام ناوگان به حداقل زمان ممکن برسد تا ظرفیت سیستم در روز‌های ابتدایی بازگشایی حضوری مراکز آموزشی به حداکثر توان ارائه سرویس برسد.

وی ضمن اشاره به عقب ماندگی جدی حوزه حمل و نقل عمومی به علت عدم توجه کافی از طرف مسئولان ذی ربط در حوزه دولت و مدیریت شهری در سال‌های گذشته اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت سامانه‌های حمل و نقل عمومی متناسب با تقاضای فعلی نیست و تقویت ناوگان نیاز به توجه بیشتر تمامی مسئولان دولتی و مدیریت شهری دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از دولت و مجلس درخواست کرد که ضمن توجه به تزریق منابع مالی لازم متناسب با نیاز‌های شهر تهران، ساز و کار‌های قانونی برای تسهیل در توسعه حمل و نقل عمومی برای شهرداری تهرانی را فراهم کنند.

شهرداری تهران به تنهایی منابع کافی برای توسعه حمل و نقل عمومی ندارد

شفیعی در ادامه اضافه کرد: شهرداری تهران به تنهایی منابع کافی برای توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت را در اختیار ندارد.

وی با بیان اینکه درحال حاضر شهر تهران نیازمند فوری حداقل نوسازی ۵۰ هزار دستگاه تاکسی، خرید ۵ هزار دستگاه اتوبوس و حدود هزار دستگاه واگن مترو است، عنوان کرد: البته این آمار در طولانی مدت افزایش پیدا خواهد کرد. منابع موجود مدیریت شهری هیچ تناسبی با آمار ذکر شده ندارد و لازمه رسیدن به آن، توجه همه جانبه مسئولان اجرایی کشور است.

بهسازی تجهیزات و علائم ایمنی در محدوده مدارس مناطق ۲۲گانه

معاون شهردار تهران درباره اقدامات ایمن سازی عبور و مرور دانش آموزان در معابر شهر تهران بیان کرد: در کنار اقدامات مربوط به توسعه خدمات حمل و نقل عمومی، موضوع ایمن سازی محیط اطراف مراکز آموزشی به ویژه مدارس در دستور کار قرار گرفته است. تمامی مناطق شهرداری تهران موظف هستند که نسبت به تکمیل و بهسازی علائم و تجهیزات ایمنی اطراف مراکز آموزشی به ویژه مدارس اقدام کنند.

شفیعی در ادامه تأکید کرد: چنانچه مناطق ۲۲گانه، کمبود و نقصی در حوزه تجهیزات و علائم راهنمایی و رانندگی دارند باید به سرعت آن را رفع کنند.

قرارگاه توسعه حمل و نقل همگانی گامی جهت رفع دغدغه شهری تهرانی‌ها

حدود ۲ روز پیش شهرداری تهران اعلام کرد قرارگاه توسعه حمل و نقل همگانی و پاک را برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی راه‌اندازی کرده است. مدیران شهری و اعضای شورای شهر می‌گویند این اقدام جهت هم‌افزایی هر چه بیشتر جهت رفع مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل، جبران ضعف‌ها و عقب ماندگی‌های جدی در سامانه‌های حمل و نقل همگانی شهر و همچنین توسعه حمل و نقل پاک و انسان‌محور است و حالا باید منتظر ماند و دید ترافیک تهران و مشکلات حمل و نقلی که یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان تهران است چگونه ساماندهی و بهبود می‌یابد؟



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *