مخالفان آموزش حضوری دانش‌آموزان چه کسانی هستند؟

16:57 - 16 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۳۸۲
در شرایطی برخی جریان‌ها مخالف بازگشایی مدارس هستند که به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش، امروزه در اکثر کشورهای دنیا به جز کشورهایی که تعطیلی تقویم آموزشی دارند، مدارس باز است.

- فارس نوشت: قبل از اینکه پای کرونا به کشورمان باز شود، هر بار با آلودگی هوا و بارش برف و یخبندان، خبر تعطیلی مدارس در برخی نقاط کشور شنیده می‌شد؛ تعطیل کردن مدارس، اولین مُسکن و اقدامی بود که با هر اتفاقی رخ می‌داد؛ همین هم شد که وقتی کرونا آمد، در اولین اقدام، در‌های مدارس کشور بسته شد.

این بسته شدن گرچه گاهی با تأکید آموزش و پرورش به باز شدن می‌انجامید، اما نتوانست به روال گذشته یعنی قبل از کرونا باز گردد و همه بچه‌ها را سر کلاس بکشاند؛ به عبارت دیگر همواره یک تعدادی از خانواده‌ها هستند که با مدرسه رفتن فرزندشان مخالفند!

چرا برخی دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند؟

در مدرسه نرفتن دانش‌آموزان دلایل مختلفی وجود دارد؛ عمده‌ترین دلیل، سلامت فرزندان است که از سوی والدین مطرح می‌شود و نگران این هستند که پروتکل‌های بهداشتی در مدارس رعایت نشود.

پدر یک دانش‌آموز کلاس پنجمی در شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: بنده با مدرسه رفتن فرزندم مخالفم، چون احساس می‌کنم که هنوز شرایط ایمنی برای حضور فرزندم در مدرسه‌اش فراهم نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا به مدرسه فرزندتان رفتید و وضعیت مدرسه را مشاهده کردید؟»، افزود: خودم به مدرسه نرفتم، ولی همسرم رفته است و می‌گوید ۲۵ دانش‌آموز با هم سر کلاس هستند و همه کنار هم می‌نشینند. همه از مسافرت برگشتند و معلوم نیست که چه کسی مبتلا باشد و این موضوع می‌تواند خطرآفرین باشد.

این پدر در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه «چرا در شرایطی که احساس می‌کنید که هنوز وضعیت کشور از بابت کرونا ایمن نیست، به مسافرت رفتید؟ و منصفانه بگویید آیا در مهمانی‌ها و دید و بازدید‌ها ماسک می‌زدید؟»، ادامه داد: در مهمانی که ماسک نمی‌زدیم، چون اصلا نمی‌شد که ماسک زد، اما همه سالم بودند. ضمن اینکه دو سال بود هیچ جایی نرفته بودیم و دیگر نمی‌شد بچه‌ها را در خانه نگه داریم.

مدیر یک مدرسه دخترانه در تهران به خبرنگار فارس گفت: تعدادی از بچه‌های مدرسه طی سه روز گذشته به مدرسه نیامدند که با آن‌ها تماس گرفتیم، یک عده تازه از مسافرت برگشته بودند و یک عده هم عنوان می‌کردند که بیمار هستند.

وی افزود: برخی خانواده‌ها هم با مدرسه رفتن فرزندان‌شان مخالفند و می‌گویند خطر دارد؛ ما سعی کردیم که آن‌ها را توجیه کنیم حتی دعوتشان کردیم که به مدرسه بیایند، اما هنوز نیامدند. جالب این است که همه در این مدت مسافرت هم رفتند.

این مدیر مدرسه بیان کرد: برخی پزشکان درست در زمان بازگشایی مدارس اعلام می‌کنند که با باز شدن مدارس شاهد موج جدید خواهیم بود؛ مدارس باز نمی‌شود و موج جدید هم می‌آید!

تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری در میان دانش‌آموزان

صادق ستاری فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره دلایل بازگشایی مدارس، اظهار کرد: با شیوع کرونا و آغاز آموزش‌های مجازی، شاهد افت تحصیلی و یادگیری دانش‌آموزان در تمام پایه‌ها و همچنین مشکلاتی نظیر انزوای اجتماعی، احساس تنهایی، استرس و ترس از یاد نگرفتن دروس بودیم که تمام این مشکلات ناشی از تعطیلی ۳ ساله مدارس در کشور می‌باشد. در این راستا، یکی از بهترین روش‌ها برای حل این مشکلات، بازگشایی حضوری مدارس و حضور پر شور دانش‌آموزان و معلمان در کلاس‌های درس است.

وی درباره تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع بیماری در میان دانش‌آموزان، گفت: دانش‌آموزان مبتلا یا دانش‌آموزان دارای علائم بیماری نباید در کلاس‌های حضوری درس حاضر باشند و باید آموزش‌ها را از طریق فضای مجازی دنبال کنند؛ همچنین رعایت بهداشت فردی، بهداشت محیط، زدن ماسک، وجود تهویه به طور جدی مد نظر آموزش و پرورش است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۵ هزار و ۴۰۰ مراقب بهداشت در سطح مدارس حضور دارند و در حدود ۳۰ هزار نیروی اداری وظیفه نظارت و حضور فیزیکی در مدارس را عهده‌دار هستند، افزود: «سامانه ایران من» در اختیار مدیران، معلمان و مراقبین بهداشت مدارس است و وزارت بهداشت و وزارت کشور نیز به این سامانه دسترسی دارند؛ بنابراین می‌توانیم به راحتی دانش‌آموزانی که خودشان یا فردی در خانواده‌شان مبتلا به بیماری هستند را تشخیص دهیم.

ستاری فرد تصریح کرد: به والدین اطمینان خاطر کافی را می‌دهیم که با رعایت کامل مراقبت‌های بهداشتی در مدارس تمام تلاشمان را برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان به کار خواهیم گرفت.

جریانی که نمی‌گذارد بچه‌ها حضوری درس بخوانند!

در شرایطی برخی جریان‌ها مخالف بازگشایی مدارس هستند که به گفته احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش، امروزه در اکثر کشور‌های دنیا به جز کشور‌هایی که تعطیلی تقویم آموزشی دارند، مدارس باز است.

وی ادامه داد: «در اروپا به جز بوسنی و هرزگوین، در آفریقا به جز لیبی، در آسیا به جز ایران، هند، عربستان و بنگلادش و همچنین در آمریکا تقریبا اکثر مدارس باز هستند».

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: «۶ ماه پس از کرونا، ۵۰ کشور، آموزش خود را حضوری کردند. بر اساس اطلاعاتی که از سایت یونیسف در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ گرفتم، آموزش ۹۶ کشور حضوری بود و ۱۰ کشور مجازی برگزار می‌شد. سازمان ملل کمپینی را با عنوان «آینده ما را نجات دهید» تشکیل داده بود و عنوان شد که بازگشت دانش‌آموزان به مدارس باید بالاترین اولویت باشد».

به گفته مسؤولان آموزش و پرورش، باز بودن مدارس در سایر کشور‌ها در شرایطی است که واکسیناسیون در این کشور‌ها به اندازه ایران نبوده است. نکته دیگر این است که مدارس در کشور‌هایی دایر است که زیرساخت‌های فناوری خوب و پیشرفته‌ای دارند، اما معتقدند که هیچ آموزشی نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد.

باید به دانش‌آموزان یاد دهیم که بتوانند از خودشان مراقبت کنند

نکته‌ای که مسؤولان آموزش و پرورش بر آن تأکید دارند این است که کرونا آسیب‌هایی فراوانی به دانش‌آموزان و نظام آموزشی زده است. دانش‌آموزان به اضافه و وزن و چاقی و آسیب‌های مختلفی گرفتار شدند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره کرونا از هر ۵ دانش‌آموز، یک دانش‌آموز به حداقل سطح مهارت‌ها در جامعه امروز نمی‌رسد، گفت: سازمان بهداشت جهانی WHO اعلام می‌کند اولین جایی که باید بازگشایی شود، مدارس بوده و آخرین جایی که تعطیل می‌شود، مدارس است و در حقیقت مدارس در دستور کار تعطیلات نبود.

وی با تأکید بر اینکه کرونا، انزوا طلبی در بین دانش‌آموزان ایجاد کرد، ادامه داد: به جای اینکه راه‌ها را پیدا کنیم که دانش‌آموز چگونه در مدرسه حضور پیدا کند، همواره به دلایل مختلف، چون زمستان و آلودگی هوا، مدارس را تعطیل کردیم؛ این در حالیست که باید به دانش‌آموز یاد بدهیم که در این موقعیت‌ها بتواند از خودش مراقبت کند؛ سواد زیستی و بدنی یک ساحت تربیت است و باید بر این امر متمرکز شویم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *