رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«سرباز روز نهم» منتشر شد/شهیدی که حاج‌قاسم تحسینش می‌کرد

15:08 - 16 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۳۴۶
کتاب «سرباز روز نهم»؛ روایتی از زندگی و زمانه بسیجی مدافع حرم شهید مصطفی صدرزاده، به قلم نعیمه منتظری و توسط انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار نشر شد.

- کتاب «سرباز روز نهم»؛ روایتی از زندگی و زمانه بسیجی مدافع حرم شهید مصطفی صدرزاده، به قلم نعیمه منتظری و توسط انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار نشر شد.

بنابرین گزارش، در بخشی از مقدمه این کتاب که نگارش آن، نزدیک به شش سال طول کشیده است، چنین می‌خوانیم: «کتاب پیش رو حاصل زندگی مجاهدانه و خستگیناپذیر شخصی است که میتواند در دورۀ حاضر، بیشک الگویی دستیافتنی باشد. او که از سال ۱۳۹۲ با ده‌ها ترفند پایش را به سوریه باز میکند، ظرف دو سال از چهره‌های محبوب و مؤثر مدافعان حرم میشود؛ تا جایی که سردار شهیدسلیمانی را به تمجید وامیدارد.

در این کتاب سعی کردیم شهید و زندگیاش را آنطور که میتواند در میدان زندگی اجتماعی مردم الگو شود، نشان دهیم و نه صرفاً روایتی ماورایی و صرفاً معنوی و احساسی از شهید ترسیم کنیم. شاید گشتی در زندگینامه‌ها و خاطرات شهدا آنطور که نشر شدهاند، ما را به این رهنمون کرد که: «ملموس و واقعی تصویر کنیم، نه دستنیافتنی!».

... آنچه شهدا را الگو میکند، همۀ زندگی ایشان است. مصطفای شهید، زندگی فردی و خانوادگی شیرینی دارد که همین برای مخاطب خواندنی و لذتبخش خواهد بود؛ اما شقوق فرهنگیاجتماعی و اندیش‌های و حتی سیاسی زندگی ایشان، افقی را پیش رویمان باز میکند.

ما در این کتاب سعی کردیم جامعه را آنطور که هست نشان دهیم؛ با همۀ خوبی‌ها و بدیهایش، با زیاد و کمش. به همین دلیل، کمی بیشتر از زندگی مصطفی را گفتیم؛ کمی نزدیک شدیم به محلهاش، به ریشههایش و به زمانهاش. حتماً خاطرات سال ۸۸ برای مردم تلخ است؛ ولی نباید فراموش شود که مایه عبرت است.

«سرباز روز نهم» منتشر شد/شهیدی که حاج‌قاسم تحسینش می‌کرد

از آن جهت که مصطفای شهید در همین جامعه زیسته و با همین مشکلات یا بیشترش جنگیده و بر بنبستهایش فائق آمده است، برای مخاطب شیرین و افقگشاست. در واقع، اساساً ما با روایت شهید و زمانهاش، هم نقد کردهایم و هم راه نشان دادهایم؛ چه اینکه شهدا مسیر امنی هستند برای صلاح و اصلاح.

پس کتاب حاضر از این جهت مدعی است که خواسته لایه‌های پنهان معضلات و مشکلات را بگوید؛ چه اینکه زندگی مصطفی و زمانهاش ظرفیت این را دارد که بگوید کار فرهنگیِ وقفی، شدنی است و استوارتر از شبهکار‌های نفتی و دولتی. زندگیاش این ظرفیت را دارد که معطل دستورالعمل‌های خشک و بیروح نماند که حیات دارد این نوع زندگیاش و حیاتبخش است. روش مبارزهاش نشان میدهد که در عین قبولکردن ساختار و نظام، میتواند منتقد باشد و مؤدب و البته بهمقصودرسیده. در روزگاری به سر میبریم که وجود عناصر پیشرو و امیدآفرین، از ضروریات لوازم اطراف ماست؛ کسانی که از مسئله نهراسند، منفعل نشوند و ابتکار عمل داشته باشند؛ بنابراین موضع ما در این روایات در قبال جامعه اینطور است: منتقد، امیدوار و صادق.

استفاده از صوت‌های متعدد شهید که در موقعیت‌های مختلف ثبت شده نیز از ویژگی‌های این کتاب بهشمار میرود؛ از سخنرانی شهید قبل از عملیات‌ها گرفته تا زمانی که برای دوستانش خاطره میگفته است. همچنین مصاحبه با برخی فرماندهان ایرانی جبهه مقاومت که شاید برای اولین و آخرینبار فرصت گفتگو با ایشان فراهم شد نیز از جمله مطالب خاصِ کتاب حاضر باشد.»

براساس این گزارش، در بخش‌های مختلف این کتاب، علاوه بر استفاده از تصاویر آرشیوی درباره فعالیت‌های مختلف شهید مصطفی صدرزاده، قسمتی از فیلم‌های موجود نیز به صورت QR کد درج شده است.

کتاب «سرباز روز نهم»؛ روایتی از زندگی و زمانه شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده که پژوهش و مصاحبه آن برعهده محمدمهدی رحیمی، پریسا وزیرلو، فرزانه مردی و تدوین آن برعهده نوید نوروزی و پریسا وزیرلو بوده و بازنویسی کتاب توسط نعیمه منتظری صورت گرفته است، در ۶۳۲ صفحه، جلد گالینگور، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و و علاقمندان علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub و یا سایت vaketab.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *