سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای کشور ۲۰ فروردین رونمایی می‌شود

11:37 - 16 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۲۶۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سخنگوی دولت با اشاره به رویداد سالروز فناوری هسته‌ای در ۲۰ فروردین گفت: در این مراسم که با حضور رئیس جمهور در سازمان انرژی اتمی برگزار خواهد شد، قرار است از سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای کشور رونمایی شود.
- علی بهادری‌جهرمی امروز در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۱ با اشاره به تعیین شعار سال از سوی مقام معظم رهبری گفت: شعار تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۱ امیدآفرین بود. همچنین نگاهی که ایشان به عملکرد دولت جدید داشتند مثل همیشه راهگشای حل مسائل کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری و همچنین شعار سال که نقشه راه همه مردم و دولت است بلافاصله دولت اقداماتی را سریعاً در دستور کار خود قرار داد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دو اقدام محوری و مهمی که بلافاصله در دستور کار دولت قرار گرفت و به تصویب آیین نامه درآمد، حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی در بخش کشاورزی و منابع طبیعی بود که این پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی بلافاصله در دستور کار کمیسیون علمی و فناوری دولت قرار گرفت و به صورت فوق‌العاده جلساتی در این بخش برگزار شد و در جلسه اخیر هیئت وزیران الحمدالله به عنوان اولین برنامه دولت در راستای تحقق شعار سال به تصویب رسید که در حوزه کشاورزی بود.

بهادری‌جهرمی بیان داشت: همچنین همزمان با این آیین‌نامه بسته جامعی جهت توسعه و تقویت اشتغال در سال ۱۴۰۱ به پیشنهاد مشترک وزارت صمت و وزارت کار تهیه شده و در حال بررسی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است و ان‌شاءالله این بسته هم به زودی پس از نهایی شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی بیان داشت: همچنین در این بسته انواع حمایت‌های مختلف در حوزه بیمه‌ای، تسهیلات بانکی و نرخ ورود مواد اولیه کارخانجات و اقسام حمایت‌ها از کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی مدنظر است.

بهادری‌جهرمی بیان داشت: همچنین ما در ۲۰ فروردین رویداد سالروز فناوری هسته‌ای را داریم و ان‌شاءالله در این مراسم که با حضور رئیس جمهور در سازمان انرژی اتمی و با میزبانی سازمان انرژی اتمی برگزار خواهد شد، قرار است از سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای کشور رونمایی شود.
 
سخنگوی دولت با بیان اینکه این سند در چارچوب سند تحول دولت تدوین شده است، گفت: این سند نقشه راه و راهبرد بلندمدت صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که رونمایی آن را خواهیم داشت. همچنین برخی از دستاورد‌های هسته‌ای کشور در این روز رونمایی خواهد شد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه دولت در ایام عید تعطیلاتی نداشت، گفت: تنها یک جلسه دولت در ایام عید برگزار نشد، به جز این جلسه، جلسات دولت در ایام تعطیلات عید لغو نشد و تمامی جلسات دولت به صورت منظم برگزار شد. همچنین ما شاهد سفر‌های بازدیدی هیئت وزیران در این ایام بودیم و همچنین رئیس جمهور محترم بازدید‌ها و برنامه‌هایی را در روز‌های ابتدای سال داشتند و یک سفر استانی به خراسان رضوی داشتند.

بهادری‌جهرمی تاکید کرد: از مجموعه چند ده پروژه افتتاح شده رئیس جمهور در این سفر یک نمونه کارخانه گوگرد سرخس بود که با استفاده از صد در صد تجهیزات داخلی با محوریت بخش خصوصی و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان اشتغالزایی ۱۵۰ نفره در سرخس ایجاد شد.

سخنگوی دولت در تشریح آمار و ارقام سفرهای نوروزی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ میلیون اقامت شبانه نوروزی در امسال ثبت‌شده که نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. شهرهای مازندران، شیراز و اصفهان به عنوان بیشترین شهرهای مسافر پذیر ثبت شدند. حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر تردد هوایی داشتند و تردد ریلی رشد ۴۷ درصدی داشته است.

وی اضافه کرد: الحمدالله، علی‌رغم ترددهای و مسافرت‌ها شاهد کاهش تصادف‌های جاده‌ای بوده‌ایم و امیدواریم با همت جمعی شاهد به صفر رسیدن این آمار داشته باشیم. همچنین ۱۷ هزار آمار بازدید گردشگری ثبت شده است و صرفاً در پنج روز ابتدایی سال جدید بازدیدها مساوی با تمام بازدیدهای سال قبل بود.

سخنگوی دولت در ادامه در رابطه با برنامه دولت برای تحقق شعار سال و توجه به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور کمینه‌ای به منظور برنامه‌ریزی و اقدام جهت تحقق شعار سال شکل گرفت و با حضور ۸ دستگاه اجرایی جلساتی تشکیل شد تا در حوزه تحقق و رشد شرکت‌های دانش بنیان اقدامات لازم انجام شود و سه محور در حال برنامه‌ریزی و اقدام است، بومی‌سازی و بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، تعریف و اجرای پروژه‌های ویژه مبتنی بر راه‌حل‌های دانش‌بنیان و توسعه زیست بوم حوزه نوآوری در هر وزارت خانه با محوریت پژوهشگاه‌های دولتی موردتوجه این ستاد است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه میزان از واحدهای مسکن ملی که وزارت راه اعلام کرده در حال ساخت است، گفت: علاوه بر ۸۰۰ هزار واحد در حال ساخت، برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسکن، زمین تأمین شده و ثبت نام هم بیش از ۵ میلیون نفر بوده است. متأسفانه از سال ۹۴ پروژه‌هایی آغاز شده با پیشرفت‌های کم (۱۰ درصد) که به نوعی رها شده بود. با توجه به اینکه طرح نهضت ملی مسکن با تسهیلات مناسبی همراه بود استقبال بیشتری از این طرح صورت گرفت و در نهایت همه این موارد تحت این طرح دنبال خواهند شد.

وی در رابطه با مدیریت بحران آب توسط دولت، اظهارداشت: تنش کم آبی مشکل جدی‌ای است که سالهاست با آن مواجه هستیم و دولت در تنظیم سند تحول و بودجه ۱۴۰۱ بخشی را ناظر به عنوان بحران مدیریت آب لحاظ کرده است. در حوزه‌های مختلف برنامه ریزی‌هایی تبیین شده است. اصلاح الگوی مصرف در حوزه صنعت و سایر ابعاد مدیریت آب از دیگر برنامه‌های مورد نظر است.

بهادری جهرمی در رابطه اهمیت شعار سال و دستورات رئیس‌جمهور و اینکه آیا برنامه‌ای برای جوانان فعال در بخش دانش‌بنیان جهت استخدام در دولت دارد، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان تحت نظر بخش خصوصی هستند و دولت وظیفه خود را حمایت از توسعه اشتغال زایی شرکت‌های دانش بنیان و حفظ این زیست بوم می‌داند. استخدام دولتی آنها، زیر سؤال بردن ماهیت این شرکت‌ها خواهد بود.

وی در رابطه با درخواست برخی مسئولین مانند آیت‌الله علم الهدی، برای رسیدگی به وضعیت مهاجرین افغانستان در کشور تصریح کرد: افغانستان بیش از چهل سال درگیر جنگ است و آوارگی مردم آن به واسطه نفوذ کشورهای خارجی در این سرزمین صورت گرفته است و ایران میزبان خوبی برای مردم افغانستان بوده است. ایران رتبه اول در مهاجران را دارد و به اذعان مراجع بین‌المللی شرایط خوبی دارند هرچند خود این مجامع به وظایف حمایتی خود در مورد این مهاجرین عمل نکردند. انتظار می‌رود سازمان‌های بین‌المللی به تکالیف خود عمل کنند. البته دولت معطل نهادهای بین‌المللی نمانده است.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه ایران از ایجاد ثبات در افغانستان و حفظ امنیت آن استقبال می‌کند، گفت: در راستای استقبال از این عزیزان، رئیس‌جمهور دستور ایجاد یک سازمان متمرکز جهت ساماندهی امور مهاجرین را دادند که در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است و وزارت کشور به صورت مستمر به دنبال ساماندهی امور این عزیزان هستند.

بهادری جهرمی در رابطه با حاشیه‌های مسابقه تیم ملی فوتبال ایران و لبنان و اقدامات دولت در این راستا، تأکید کرد: پیش از این ما تجربه مسابقه ملی و شیرینی آن را داشتیم. متأسفانه تا مشخص شدن نتیجه نهایی نمی‌توان نظری داد، اما در برنامه‌ریزی و اجرای این مسابقه کوتاهی‌هایی صورت گرفته است، وزیر کشور مأمور به ارائه گزارش جامع در این زمینه شده است و دولت هیچ اغماضی در تکریم جایگاه شهروندان علی الخصوص بانوان را قبول ندارد و نمی‌پذیرد.

وی در رابطه با اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای همراهی با پتروشیمی میانکاله دارد، بیان کرد: شروع و اقدام در حوزه برنامه‌های عمرانی منوط به اخذ مجوزهای محیط زیستی است و هر پروژه صنعتی و عمرانی منوط به رعایت مجوز محیط زیست است. تمام مسئولین محلی پروژه نام برده شده، تأکید داشتند که هیچ توسعه صنعتی و معدنی در کشور اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه موارد محیط زیستی در آن لحاظ شده باشد. وزیر کشور نیز هم زمان با کلنگ زنی به این موضوع توجه داشتند و در همان جلسه سه مرتبه تأکید می‌کنند آغاز پروژه صنعتی و عمرانی منوط به اخذ مجوز است.

بهادری جهرمی در جریان این نشست در رابطه با سازوکار دولت برای نحوه هزینه کرد ارز ترجیحی گفت: ارز ترجیحی حذف نشده است و در حال تخصیص است. مشکلی برای تولیدکنندگان وجود ندارد. پیش از این هم دولت پس از اتمام منابع پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ لایحه‌ای داد و از مجلس خواست تا این را تعیین تکلیف کند که این اتفاق نیفتاد و دولت از سایر مجاری آن را تأمین کرد.

وی بیان داشت: در سال ۱۴۰۱ در بودجه تعیین تکلیف نهایی برای ارز ترجیحی نشد و مدیریت این مسئله به دولت واگذار شد.

بهادری جهرمی بیان داشت: دولت نسبت به مدیریت شیوه توزیع ارز ترجیحی تأکید دارد، نظام تأمین منابع دولت برنامه ریزی‌های برای اصلاح نظام منابع یارانه‌ای طراحی خواهد کرد و در گذر زمان پس از طی شدن مسیر، راه و شیوه توزیع به اطلاع عموم خواهد رسید و پس از آن به مرحله اجرا خواهد رفت. هرگونه اصلاح ساختاری دولت، پیش از اجرا به اطلاع عموم خواهد رساند.

سخنگوی دولت در رابطه اظهارات رئیس‌جمهور درباره ارزش یارانه فعلی گفت: گفته رئیس‌جمهور به نقل از مدیران اقتصادی دولت قبل بود یعنی عدد مذکور در گزارش‌ها و آمارهای دولت گذشته بوده و طبیعتاً این مورد نشان می‌دهد که الگوی یارانه‌های فعلی الگوی مناسبی نیست.

وی افزود: در سند تحول دولت، برای هدفمندسازی یارانه‌ها و اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها مسیر مجزایی طراحی و پیش‌بینی شده از این رو باید اصلاح نظام پرداخت را در دستور کار قرار دهیم تا این‌گونه ناکارا برای مردم نباشد.

سخنگوی دولت گفت: به طور طبیعی هر چقدر هدفمندسازی یارانه‌ها با سرعت بیشتری پیش برود شاهد حفظ قدرت خرید مردم خواهیم بود و ان‌شاءالله با همکاری مردم و رسانه‌ها و دولت شاهد اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها در کشور باشیم.

سخنگوی دولت در ادامه درباره منابع یارانه تأمین دارو تصریح کرد: منابع یارانه‌ای تأمین دارو نه تنها کاهش نداشته که افزایش هم داشته است و منابع خاص و مجزایی برای تأمین داروی بیماران دارای بیماری خاص پیش‌بینی شده است تا در اختیار بیمار قرار گیرد و از آن سو استفاده نشود. روش جایگزین پیشنهادی مورد توجه در سند تحول و بودجه این است که منابع به سمت خود مصرف‌کننده و سازمان‌های بیمه‌گر برود پس تفاوتی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت و صرفاً شیوه توزیع این یارانه تغییر خواهد کرد. البته هنوز آیین‌نامه نهایی تدوین‌نشده است. هر اقدام مرتبط با مردم پیش از اقدام اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بهادری جهرمی در رابطه با تحریم‌های آمریکا و پیشنهاد خروج اسم سپاه از لیست تحریم و تأثیر آن روی روند مذاکرات گفت: تحریم آن هم حین مذاکرات نیازی به تبیین ندارد و بیانگر عدم صداقت طرف مقابل است و این اقدامات نشان می‌دهد که با مردم ایران دشمنی وجود دارد همچنین جدی نبودن در پیشبرد مذاکرات را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت در رابطه با همت دولت برای تحقق کاهش فقر نسبی در کشور نیز گفت: فقر مطلق و خط فقر دو مفهوم مجزا از هم هستند، البته برنامه‌های دولت در سه سطح مختلف را پیش از این تشریح کردم. وعده رفع خط فقر مطلق، وعده دیروز و امروز نبوده و دولت گذشته قرار بود تا پایان سال گذشته آن را رقم بزند که ناتمام و روی زمین باقی مانده است. با همکاری خوب میان مراکز دولت و سازمان‌های حمایتی حتی بخش خصوصی، شناسایی افراد با جدیت در دستور کار قرار دارد و به محض شناسایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و سه سطح اعلامی به موازات هم پیگیری خواهند شد.

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *