تورم سالانه در ترکیه به بیشترین میزان در ۲۰ سال اخیر رسید

12:02 - 16 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۲۶۰
نرخ تورم ترکیه در ماه مارس به بیش از ۶۱ درصد رسیده که این رقم بیشترین نرخ تورم سالانه ترکیه در ۲۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

- تورم سالانه در ترکیه به ۶۱.۱۴ درصد و به بالاترین حد خود در ۲۰ سال اخیر رسیده و بحران هزینه زندگی برای بسیاری از خانوار‌ها را در این کشور عمیق‌تر کرده است.

به گزارش پایگاه «ای بی سی»، موسسه آمار ترکیه اعلام کرد که قیمت مصرف کننده در ماه مارس نسبت به ماه پیش از آن ۵.۴۶ درصد افزایش یافته و تورم سالانه از ۵۴.۴۴ درصد در ماه فوریه فراتر رفته است.

بر اساس داده‎ها، بیشترین افزایش قیمت سالانه در ترکیه مربوط به بخش حمل و نقل با ۹۹.۱۲ درصد بوده در حالی که افزایش قیمت مواد غذایی ۷۰.۳۳ درصد بوده است.

این بزرگترین افزایش سال به سال در ترکیه از مارس ۲۰۰۲ تاکنون به شمار می‌رود.

افزایش قیمت‌ها در ترکیه بخشی از یک بحران اقتصادی است که به دلیل همه گیری ویروس کرونا تشدید شده است؛ در همین حال، جنگ اوکراین موجب افزایش قیمت گاز، نفت و غلات در این کشور شده است.

نرخ تورم ترکیه در ماه مارس سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶.۱۹ درصد بوده است و بانک مرکزی این کشور بین سپتامبر تا دسامبر نرخ بهره را ۵ درصد کاهش داد، اما این نرخ در سال جاری بدون تغییر در ۱۴ درصد باقی مانده است.

لیر (پول ملی ترکیه) که سال گذشته ۴۴ درصد از ارزش خود را از دست داد، در دسامبر ۲۰۲۱ و قبل از اینکه دولت ترکیه طرح حمایت از ارز را برای تقویت دارایی‌های ملی فاش کند، به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۸.۴۱ سقوط کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *