نفخ شکمتان را با چند خوراکی در دسترس درمان کنید

5:50 - 16 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۱۷۱
نفخ شکم را می‌توان بدون مراجعه به پزشک و با مصرف برخی مواد غذایی در منزل درمان کرد.

- بهداشت نیوز نوشت:  نفخ شکم احساس ناخوشایندی است که می‌تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. خطر رهاسازی گاز‌های مشمئز کننده در محیط‌های اجتماعی می‌تواند اعتماد به نفس فرد را کاهش داده و منجر به انزوای وی شود. از این رو، افرادی که به طور دائمی نفخ شکم دارند به دنبال راهکاری برای درمان آن هستند.
گرچه مراجعه به پزشک و مصرف دارو‌ها می‌تواند به کاهش نفخ شکم کمک کند اما همواره راهکار‌های ساده و در عین حال موثری برای حل این مشکل وجود دارد. در این مطلب به برخی از مواد غذایی که می‌تواند این مشکل را حل کند می‌پردازیم:

۱- آواکادو: این میوه سرشار از پتاسیم است. این عنصر سدیم بدن را تنظیم می‌کند و همین موضوع نقش مستقیمی در میزان آب بدن دارد. پتاسیم با تنظیم کارکرد درست بدن به جلوگیری از نفخ شکم کمک می‌کند.

۲- موز: این میوه یکی دیگر از منابع غنی از پتاسیم است. یک مطالعه بر روی زنان نشان داد مصرف موز پیش از وعده‌های غذایی به کاهش نفخ شکم آن‌ها کمک کرد. متخصصان می‌گویند این موضوع به این دلیل است که موز به باکتری‌های خاص دستگاه گوارش موادی را می‌رساند که به کاهش گاز تولید شده در شکم منجر می‌شود.

۳- کرفس: این گیاه به دلیل دارا بودن سطح بالایی از آب به حرکت بهتر مواد غذایی در طول دستگاه گوارش کمک کرده و میزان گاز تولید شده را در شکم کاهش می‌دهد. همچنین کرفس به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئید باعث کاهش التهابات بدن به ویژه در دستگاه گوارش می‌شود.

۴- زردچوبه: این ادویه دارای ماده‌ای به نام کرکیومین است. مطالعات نشان داده است این ماده به تسکین سندرم روده تحریک پذیر کمک می‌کند. کرکیومین همچنین باعث التیام احساس ناخوشی در دستگاه گوارش، تنظیم فرآیند هضم غذا، و کاهش نفخ شکم می‌شود.

۵- نعنا: تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد نعنا باعث ایجاد آرامش در ماهیچه‌های دستگاه گوارش می‌شود. همین امر به حرکت گاز در طول دستگاه گوارش و خروج آسان آن کمک می‌کند. دمنوش نعنا و قرص حاوی عصاره این گیاه برای درمان نفخ شکم موثر است.

 زنجبیل، مارچوبه، رازیانه،  گوجه و  ماست حاوی مخمر بالا (کفیر) هم به کاهش نفخ شکم کمک می‌کنند.


برچسب ها: درمان نفخ دل درد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *