سال گذشته ۳۲۶ مددجوی جرایم غیرعمد از زندان‌های استان کرمان آزاد شدند

14:19 - 15 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۱۰۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان گفت: ستاد دیه استان کرمان در طول دو دهه فعالیت خود زمینه آزادی چهار هزار و ۱۳۷ مددجوی جرایم غیرعمد را با صرف ۱۰۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فراهم کرده است.

-  سید حجت الله موسوی قوام روز دوشنبه در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه بیان کرد:ستاد دیه استان کرمان در طول دو دهه فعالیت خود زمینه آزادی چهار هزار و ۱۳۷ مددجوی جرایم غیرعمد را با صرف ۱۰۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فراهم کرده است که از این تعداد دو هزار ۵۲۴ نفر از محل کمک‌های مردمی و خیرین با پرداخت ۶۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آزاد شده اند در مجموع ۶۵۷ مددجوی جرایم غیرعمد نیز از محل تسهیلات بانک‌ها و با دریافت ۱۸ میلیارد و ۴۷۴ میلیون تومان تسهیلات آزاد شده اند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان خاطرنشان کرد: ۲۲۴ نفر از مددجویان جرایم غیرعمد زندان‌های استان کرمان در طول دو دهه فعالیت این ستاد، از محل اعتبارات صندوق تأمین خسارت‌های بدنی آزاد شده اند که در این رابطه ۱۹ میلیارد و ۷۴۷ میلیون تومان پرداخت شده است.

وی  تصریح کرد: ۷۲۳ نفر از مددجویان جرایم غیرعمد استان کرمان با اخذ رضایت شاکی و بدون پرداخت وجه از زندان آزاد شده اند ستاد دیه در سطح کشور از سال ۱۳۶۹ به همت شهید لاجوری رییس وقت سازمان زندان‌ها تشکیل شده است و ایشان در ماه مبارک رمضان همان سال در حین بازدید از زندان تهران متوجه حضور تعدادی از مددجویان متعهد و آبرومند در زندان‌ها شدند که به دلیل جرایم غیرعمد وارد زندان شده بودند و بر همین اساس ایده تشکیل ستاد دیه شکل گرفت و اجرایی شد و ستاد دیه در استان کرمان از سال ۱۳۸۰ و با هدف کمک به آزادی زندانیان آبرومند جرایم غیرعمد تشکیل شده است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان از استان‌های پیشرو در حوزه‌های صلح و سازش به شمار می‌رود، گفت: در ستاد دیه استان کرمان از ظرفیت مدیران اجرایی و قضایی در ترکیب هیئت امنای ستاد استفاده شده است و ریاست دادگستری استان کرمان ریاست هیات مدیره ستاد را بر عهده دارند و همچنین از حضور خیرین شاخص و معتمدین نیز در ترکیب هیات امنای ستاد دیه استان بهره‌مند هستیم.

 نگاهی به عملکرد ستاد دیه استان کرمان در سال ۱۴۰۰

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان در ادامه به عملکرد این ستاد در سال گذشته نیز اشاره و بیان کرد: ستاد دیه استان کرمان سال موفقی در جذب کمک‌های خیرین و آزادی زندانیان داشته است و در مجموع زمینه آزادی ۳۲۶ مددجوی جرایم غیرعمد از زندان‌های استان کرمان فراهم شده است.

موسوی قوام تصریح کرد: در مجموع برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و آبرومند در استان کرمان طی سال گذشته ۲۳ میلیارد و ۲۶ میلیون تومان پرداخت شده که رقم بی سابقه‌ای به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این مطلب که از مجموع هزینه‌های پراخت شده برای آزادی مددجویان جرایم غیرعمد و آبرومند استان کرمان، ۱۸ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان از کمک‌های مردمی پرداخت شده است، گفت: میزان کمک‌های مردمی در این حوزه طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن ۲۰ درصد رشد داشته است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان به پرداخت ۳ میلیارد و ۶۱۸ میلیون تومان تسهیلات بانکی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد نیز اشاره و بیان کرد: طی سال گذشته ۵۷۳ میلیون تومان از سوی صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پرداخت شده و ۲۱ مددجوی جرایم غیرعمد نیز با اخذ رضایت شاکی و بدون پرداخت وجه از زندان آزاد شده اند.

موسوی قوام بیان کرد: جلسات صلح و سازش در سراسر استان کرمان نیز به خوبی برگزار شده و در مجموع طی سال گذشته ۱۹۶ نفر از شاکیان ۲۷۸ میلیارد تومان از طلب خود را بخشیده اند که این افراد نیز به نوعی جزو خیران ستاد دیه به شمار می‌روند.

وی به برگزاری ۲۴ جشن گلریزان در استان کرمان طی سال گذشته نیز اشاره کرد و ادامه داد: از آذرماه سال گذشته و همزمان با هفته بسیج و با همراهی سپاه ثارالله و اقشار مختلف بسیج، چهار مرحله آزادی زندانیان در مکتب شهید سلیمانی انجام شد که ۷۸ نفر در هفته بسیج، ۶۳ نفر در سالگرد شهادت سردار سلیمانی، ۴۳ نفر در دهه فجر و ۳۷ نفر در اعیاد شعبانیه آزاد شدند.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان بیان کرد: بر اساس آخرین استعلام انجام شده از زندان‌های استان کرمان، هم کنون ۱۴۷ مددجوی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان کرمان حضور دارند که از این تعداد دو نفر دیه بدهکار و ۸۱ نفر بدهکار مالی هستند و ۵۶ نفر نیز به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه و ۸ نفر نیز به دلیل ناتوانی در پرداخت نفقه وارد زندان شده اند.

موسوی قوام اظهار کرد: برای آزادی مددجویان جرایم غیرعمد حاضر در زندان‌های استان کرمان به حدود ۱۵ میلیارد تومان نیاز است.

وی با اشاره به این مطلب که ۶ مددجوی جرایم غیرعمد به دلیل بدهی سنگین و میلیاردی خود از سال ۹۹ در زندان هستند، عنوان کرد: از مجموع مددجویان جرایم غیرعمد حاضر در زندان‌های استان کرمان ۸ نفر ورودی نیمه اول و ۱۲۷ نفر ورودی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ هستند و در سال جاری نیز ۶ مددجوی جرایم غیرعمد وارد زندان‌های استان کرمان شده اند.

 برگزاری جشن‌های گلریزان در سطح استان کرمان به مناسبت ماه مبارک رمضان

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان گفت: در ماه مبارک رمضان سال جاری جشن‌های گلریزان در ۲۳ شهرستان استان کرمان برگزار می‌گرددو این جشن در مرکز استان در محل صدا و سیمای استان برگزار خواهد شد.

موسوی قوام با اشاره به این مطلب که رسالت ستاد دیه حول دوم محور درمان و پیشگیری تعریف شده است، گفت: در حوزه درمان کار‌های خوبی انجام شده، اما در حوزه اطلاع رسانی و آگاهسازی جامعه برای جلوگیری از ورود مددجویان جرایم غیرعمد به زندان‌ها باید بسیج عمومی شکل گیرد.

وی تاکید کرد: منظور از جرایم غیرعمد زندانیانی است که بدهکار هستند نه بزهکار و از این رو کمک به این افراد باید در اولویت قرار گیرد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه استان کرمان، کمک رهبر معظم انقلاب اسلامی به ستاد دیه را را نشان دهنده اعتماد معظم له به این مجموعه دانست و ادامه داد: جشن‌های گلریزان با دو هدف جذب کمک‌های مردمی و خیرین و نیز اطلاع رسانی و فرهنگسازی برگزار می‌شود.

موسوی قوام بیان کرد: سال گذشته جذب کمک‌های خیرین و مردمی و بنگاه‌های اقتصادی استان حدود ۱۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است و دو میلیارد تومان نیز کمک‌های موردی به ستاد دیه استان کرمان انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه متاسفانه ورودی مددجویان جرایم غیرعمد به زندان‌ها به دلیل مهریه نگران کننده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه ازدواج‌ها کوتاه مدت است و میزان نظارت خانواده‌ها بر ازدواج فرزندان خود کاهش یافته و زوجین نیز با کوچکترین اختلافی به دنبال طلاق می‌روند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *