اعطای سوخت‌های جایگزین تقریبا رایگان به صنایع، برای جبران کسری گاز / مدیریت صحیح دولت سیزدهم برای عبور از بحران زمستان ۱۴۰۰

9:00 - 16 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۰۸۱
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارت نفت توانست سوخت‌های جایگزین را به بسیاری از مراکز بدهد، تا کسری گاز را از طریق سوخت‌های جایگزین جبران کند که در این زمینه عملکرد بسیار موفقی داشت. در سال ۹۹، ۱۰ روز قطعی برق در زمستان داشتیم، پیش بینی می‌کردم امسال هم حداقل ۲ برابر این قطعی را در زمستان تجربه کنیم، اما با مدیریت خوب این اتفاق نیفتاد.

عبدالعلی رحیمی مظفری در گفت‌وگو با میزان در خصوص عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در تامین گاز کشور، اظهار کرد: وزارت نفت با همکاری شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی که توانست سوخت‌های جایگزین را به بسیاری از مراکز بدهد، تا کسری گاز را از طریق سوخت‌های جایگزین جبران کند که در این زمینه عملکرد بسیار موفقی داشت و من از مجموعه وزارت نفت، کارکنان و شخص وزیر نفت، تشکر می‌کنم؛ زیرا با توجه به اینکه در سال ۹۹، ۱۰ روز قطعی برق در زمستان داشتیم، پیش بینی می‌کردم امسال هم حداقل ۲ برابر این قطعی را در زمستان تجربه کنیم، اما با مدیریت خوب این اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه افزود: با این وجود بخشی از همکاران ما مجلس طرح سوال کردند که چرا از سوخت مازوت استفاده می‌کنید؛ همچنین شورای تامین بعضی از استان‌ها مصوبه گذراندند و مانع از قطع بعضی از نیروگاه‌ها و استفاده از سوخت مازوت شد درحالی که ما مجبور بودیم از سوخت جایگزین استفاده کنیم. عملکرد مجموع مدیریت شرکت ملی گاز، علی رغم اینکه دو اشکال در بعضی از فاز‌های پارس جنوبی پیش امد که باعث قطعی مقطعی انتقال گاز شد، اما جای تشکر دارد و باید بتوانیم در سال‌های آینده سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهیم تا مجبور نشویم گاز صنایع را هم قطع کنیم؛ زیرا ما شوکی به صنایع دادیم که مورد پذیرش نیست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین قانونی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب شد که در ماده ۲۵ قانون «بهبود مستمر فضای کسب و کا» هم آمده است که اگر شرکت‌های خدماتی، گاز و برق واحد‌های تولیدی را قطع کردند خودشان مجبور هستند خسارت دهند و در تبصره ۱۸ هم عدم النفع مطرح و بنا شد اگر گاز و برق آن‌ها قطع شد، شرکت‌های خدماتی این عدم النفع را به صنعت بپردازند که کار سختی است و عملیاتی نیست؛ هر چند قراداد‌های بین صنعت و شرکت‌های خدماتی به نحوی است که امکان فرار شرکت‌های خدماتی وجود دارد؛ ولی این قانون می‌تواند رویکرد و تلنگری باشد که شرکت‌های خدماتی هم تکلیف خود را بدانند البته ما هم نباید دست و پای شرکت‌های خدماتی را ببندیم و بهشان بگوییم بدوید.

رحیمی در خصوص ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حوزه نفت و گاز، گفت: ما در بودجه ۱۴۰۱ توجهی به وزارت نیرو و نفت نکردیم و حتی بسیاری از منابع را از وزارت نفت گرفتیم درحالی که وزارت نفت نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد و این منابع باید در قالب طرح‌های جداگانه پیش بینی شود و اگر به همین روند پیش برویم، مجلس آینده گاو شیرده ما را سر می‌برد.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه با اشاره به افزایش پلکانی تعرفه‌های گاز و برق، بیان داشت: تعرفه پلکانی به تنهایی نمی‌تواند مصرف گاز بخش خانگی را پایین بیاورد، ولی در زمینه مصرف گاز مشترکان پرمصرف تاثیرگذار است و باید در کنار فرهنگ سازی در حوزه مصرف برق و گاز و اب در راستای عدالت اجتماعی است؛ از طرف دیگر بهینه سازی وسایل مصرف کننده، بهبود ساختمان سازی، بهبود وضعیت صنایع شاهد کاهش بیشتر مصرف خواهیم بود. به دلیل اینکه قیمت گاز در بعضی از صنایع ارزان است، لذا میزان مصرف گاز در تولید کالا‌های صنعتی ما بسیار بالاتر از استاندارد‌های جهانی است و باید بسنجیم اگر یک تن فولاد تولید می‌کنیم در مقایسه با دیگر کشور‌ها چقدر انرژی مصرف می‌کنیم؟

رحیمی مظفری افزود: ما در قراداد با ترکنستان بخشی از گاز شمال کشور را تامین می‌کنیم و مساله که که از لحاظ استراتژیک برای ما مهم است کشوری مجبور است برای تامین انرژی کشورش گاز وارد کند و کشوری دیگر هم مجبور به صادرات گاز برای تامین منابع است و این نیازی که ۲ کشور به ما پیدا می‌کنند، از لحاظ سیاسی و موقعیت جغرافیایی و اینکه ما در هاب انرژی جایگاه واقعی خودمان را پیدا کنیم، قطعا موثر خواهد بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *