رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز با پیگیری مجلس و دولت به درگاه ملی مجوز‌های کشور متصل شوند

12:34 - 15 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۰۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: لازم است که مجلس از اختیارات نظارتی خودش استفاده کند و دستگاه‌ها را به سمت استفاده از این درگاه سوق دهد. دولت هم باید دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز را وادار کند که به این قانون تن بدهند و باید با ادارات خاطی که نمی‌توانند خودشان را با قوانین جدید در راستای تسهیل فضای کسب و کار وفق دهند، برخورد شود.

- اگر تاکنون به فکر شروع یک کسب و کار افتاده اید، حتماً با مشکلات مربوط به دریافت مجوز روبرو شده اید. واقعیت این است که با وجود اهمیت تسهیل فضای کسب و کار در کشورمان، موانع زیادی بر سر راه شروع کسب و کار‌های جدید وجود دارد. آمار‌ها نشان می‌دهند که ما در میان کشور‌های دنیا به لحاظ سهولت فضای کسب و کار شرایط خوبی نداریم.

با توجه به این شرایط، مجلس قانونی را در خصوص استفاده از درگاه ملی مجوز‌های کشور تصویب کرده است تا گامی در راستای تسهیل فضای کسب و کار و کاستن از مشکلات موجود بردارد. اما مشکل اینجاست که دستگاه‌ها حاضر نیستند از اختیارات خودشان دست بردارند و ذیل این درگاه به صدور مجوز اقدام کنند.

در این راستا علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به این موضوع که باید دلیل عدم همراهی دستگاه‌ها را از آن‌ها جویا شد، تصریح کرد: به نظر می‌رسد فرهنگ حاکم بر ادارات و سازمان‌ها از قدیم همین بوده است که اختیارات خود را حفظ کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت فعلی بتواند بر این مشکل فائق آید و دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز را وادار کند که با احساس مسئولیت بیشتری کارشان را دنبال کنند.

این نماینده‌ی مجلس خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم در مهلتی که مجلس مشخص کرده است دستگاه‌ها به استفاده از درگاه ملی مجوز‌های کشور برای صدور مجوز‌های کسب و کار اقدام کنند. لازم است که مجلس از اختیارات نظارتی خودش استفاده کند و دستگاه‌ها را به سمت استفاده از این درگاه سوق دهد. دولت هم باید دستگاه‌های اجرایی صادرکننده مجوز را وادار کند که به این قانون تن بدهند و باید با ادارات خاطی که نمی‌توانند خودشان را با قوانین جدید در راستای تسهیل فضای کسب و کار وفق دهند، برخورد شود.

شهبازی با اشاره به وجود اراده‌ی لازم برای کاستن از مشکلات موجود در زمینه‌ی کسب و کار در کشور تصریح کرد: تسهیل فضای کسب و کار چیزی است که قانونگذار و کابینه‌ی دولت فعلی به آن اعتقاد دارند، اما باید نظارت کافی بر دستگاه‌ها وجود داشته باشد تا به استفاده از درگاه ملی مجوز‌های کشور روی بیاورند.

علیرضا شهبازی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات کشور با اشاره به این موضوع که رتبه‌ی ما در جهان به لحاظ سهولت فضای کسب و کار خوب نیست، تصریح کرد: در شرایط فعلی بهترین کار در راستای تسهیل فضای کسب و کار این است که صدور مجوز‌ها را از یک درگاه واحد و ملی داشته باشیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری سال قبل بر رفع موانع تولید تأکید داشتند، با این وجود ما در این زمینه خوب عمل نکردیم. در واقع دولت نتوانسته است به رفع موانع تولید بپردازد و توقعات را برآورده کند. این موضوع ناشی از همان عدم احساس مسئولیت ادارات و فرهنگ نادرست حاکم بر آنهاست.

وی ادامه داد: امیدواریم این شرایط تغییر کند و در جهت افزایش تولید در جامعه گام برداریم. فعلاً مهمترین دغدغه‌ای که در کشور وجود دارد، بحث تولید و اشتغال است که باید تمام تلاش‌ها بر رفع موانع اشتغال آفرینی متمرکز شود. صدور مجوز‌های کسب و کار از یک درگاه واحد و ملی می‌تواند تا حدی به حل این مشکل کمک کند.

به گفته‌ی این نماینده‌ی مجلس برای اینکه بتوانیم دستگاه‌ها را به سمت استفاده از درگاه ملی مجوز‌های کشور سوق دهیم لازم است که هم دولت با جدیت بیشتری به موضوع ورود کند و هم مجلس از اختیارات نظارتی خودش برای اجرای صحیح قانون الزام استفاده از درگاه ملی مجوز‌های کشور بهره ببرد.

شهبازی خاطرنشان کرد: مجلس باید از دولت مطالبه گری داشته باشد تا قانون موردنظر به درستی اجرایی شود. دولت باید دستگاه‌هایی را که کار‌ها را به کندی پیش می‌برند و از پیوستن به درگاه ملی مجوز‌های کشور اجتناب می‌کنند، مورد بازخواست قرار دهد.

وی در پایان گفت: امیدوار هستم این اتفاق میمون رخ دهد و شاهد برداشتن گام‌های بلندی در کشور در راستای بهبود فضای کسب و کار باشیم. حل و فصل مشکلات موجود در زمینه‌ی صدور مجوز‌های کسب و کار یک ضرورت است تا بتوانیم به رونق اقتصادی دست یابیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *