عربستان به دنبال راهبرد خروج از یمن

17:34 - 15 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۶۰۴۵
ائتلاف عربستان در حالی آتش بس در یمن را پذیرفته که به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود دست نیافته است.

- ائتلاف متجاوز سعودی اخیرا آتش بس اعلام شده از سوی سازمان ملل را در یمن پذیرفته و این آتش بس از روز شنبه گذشته اجرایی شده است.

این آتش بس در شرایطی پذیرفته شد که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن عملیات خود را علیه اهدافی راهبردی در عمق عربستان و امارات اجرا کردند.

به گزارش پایگاه شبکه «الجزیره»، عربستان به دنبال راهبرد خروج از جنگ یمن است.

مداخله نظامی ائتلاف سعودی در یمن نه تنها در هدف خود برای شکست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با شکست مواجه شده بلکه ریاض را در موقعیتی می‌بیند که در آن ممکن است مجبور به تسلیم شود.

ائتلاف عربستان با هدف آنچه مهار انصارالله یمن و بازگرداندن دولت مستعفی و فراری یمن خوانده شد، بمباران این کشور را آغاز کرد، اما در این امر ناکام ماند.

«الجزیره» به نقل از تحلیلگران، می‌نویسد «انصارالله یمن ثابت کرده است که یک نیروی قدرتمند است؛ عربستان سعودی نیروی زمینی قابل مقایسه‌ای ندارد که بتواند با دشمنان خود برابری کند.»

این واقعیت با آنچه عربستان در ابتدای ورود به جنگ از طریق عملیات «طوفان راسخ» در مارس ۲۰۱۵ پیش بینی کرده بود، فاصله زیادی دارد.

عربستان فکر می‌کرد که از طریق بمباران در این جنگ پیروز خواهد شد و همه چیز در عرض چند هفته تمام خواهد شد اما اکنون هفت سال از این جنگ سپری شده و پایان روشنی برای آن وجود ندارد.

انصارالله یمن از زمان آغاز این جنگ تاکنون همواره در حال پیشرفت بوده اما اکنون عربستان در وضعیتی قرار دارد که پیروزی برای آن غیر قابل تصور است.

شهر «مارب» که به عنوان قطب تولید نفت و گاز کشور عمل می‌کند و دارای زیرساخت‌های حیاتی است، از اهمیت استراتژیک محوری برخوردار است.

علاوه بر این دستاورد‌های زمینی، نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین بار‌ها نشان داده‎اند که می‌توانند با هواپیما‌های بدون سرنشین به زیرساخت‌ها در قلمرو عربستان حمله کنند.

وضعیت موجود درگیری، آخرین درخواست سعودی برای صلح را در چشم انداز قرار می‌دهد؛ انگیزه ایجاد صلح پایدار نیست، بلکه تلاش برای تعیین استراتژی خروج از درگیری است که به باتلاقی برای ریاض تبدیل شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *