پیامدهای جنگ اوکراین برای انرژی اروپا

17:32 - 14 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۹۳۲
جنگ اوکراین و اقدامات غرب علیه مسکو، بحرانی تمام عیار را برای اتحادیه اروپا در زمینه انرژی به همراه داشته است.

اقدام روسیه برای دریافت بهای گاز طبیعی به «روبل»، شمارش معکوس را برای اروپا درباره تهدید قطعی گاز آغاز کرده است.

به گزارش «گلوبال تایمز»، این تهدید نه‌ تنها وضعیت را به یک بحران انرژی تمام‌عیار برای اروپا تبدیل می‌کند، بلکه می‌تواند یک اثر موج‌دار در سرتاسر تولید و لجستیک اروپا ایجاد کند.

تحلیلگران پیش بینی کردند که سایر بخش‌های خدمات، تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را حدود یک تا دو درصد کاهش می‌دهد و حتی منجر به یک بحران سیاسی می‌شود.

کارشناسان و ناظران بازار انرژی اروپا بر این عقیده هستند که اروپا نمی‌تواند در برابر هشدار روسیه مبنی بر پرداخت هزینه گاز با روبل مقاومت کنند چرا که گزینه‌ها در برابر آن‌ها بسیار محدود است؛ حتی محموله‌های جایگزین از سوی آمریکا نیز نمی‌تواند تقاضا را در اروپا پوشش دهد؛ علاوه بر این اروپا نیز در زمینه زیر ساخت‌های لازم برای دریافت «ال ان جی» از آمریکا با کمبود مواجه است.

کارشناسان با اشاره به اینکه «اروپا می‌تواند به یکی از بزرگترین قربانیان تبدیل شود» بر این نکته تاکید می‌کنند که این عواقب وخیم بسیار هولناک به نظر می‌رسد، چرا که واشنگتن سود‌های کلانی را از درگیری روسیه و اوکراین به جیب می‌زند، در حالی که منافع متحدان اروپایی اش به خطر افتاده یا حتی قربانی می‌شود.

رئیس جمهور روسیه پیشتر اعلام کرد که پرداخت روبل برای خرید گاز طبیعی برای کشور‌های «غیر دوست» از روز جمعه اجرایی شده است.

بر اساس قانون جدید روسیه، خریداران خارجی برای رسیدگی به پرداخت‌ها باید حساب‌های ویژه روبلی و ارز خارجی در شرکت گازپروم بانک روسیه باز کنند.

بر اساس این طرح، اگر پرداخت‌ها انجام نشود، روسیه آن را پیش‌ فرض از سوی خریداران تلقی می‌کند و عرضه را متوقف می‌کند، بسیاری از کشور‌های اروپایی هنوز موضع یا برنامه‌های خود را در این باره روشن نکرده اند.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‎اند که ممکن است کشور‌های اروپایی در رویه‌های خود علیه روسیه تخفیف‌هایی داشته باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *