موج آزادسازی اراضی ملی با اقدامات جهادی دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی/ از تخریب ساختمان‌های دولتی حاشیه رودخانه‌ها تا آزادسازی سواحل دریاها/ ده‌ها هزار هکتار از اراضی ملی به ارزش تقریبی ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آزادسازی شد

10:06 - 14 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۷۳۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در سال گذشته بسیاری از سواحل و اراضی ملی که به دست سودجویان تصرف شده بودند آزادسازی شدند.
- مقابله با تغییر کاربری اراضی در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه به نحو جدی‎تری در دستورکار این نهاد قرار گرفته است. چنان‎که رئیس قوه قضائیه در ۱۸ آبان اظهار داشت: «حداقل ۱۰ سال است که نسبت به اصلاح قانون تغییر کاربری اراضی فریاد می‎زنم و هشدار می‎دهم، اما همچنان شاهد صدور مجوز تغییر کاربری‎ها توسط کمیسیون ذیربط، شورا‌ها و دهیاران هستیم. از نظر من احدی حق صدور مجوز تغییر کاربری اراضی را ندارد، اما شورا‌ها و دهیاران عملا با حمایت برخی دستگاه‌های اجرایی اقدام به صدور مجوز می‎کنند»
۲۷دی ماه بود که حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه دستورات مهمی پیرامون موضوع مهم و چالش‌برانگیز تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری‌ها صادر کرد.
رئیس قوه قضاییه در این جلسه به ساخت‌وساز‌های غیر قانونی در حاشیه رودخانه کرج اشاره کرد و گفت: کار جدی و همه‌جانبه را از این رودخانه شروع کنیم؛ دستگاه‌های حاکمیتی، عمومی و افراد عادی در بستر رودخانه و نه در حریم آن ساخت‌وساز داشته‌اند باید در این مورد اقدام یکپارچه و هماهنگ صورت گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین جلسه و در راستای آزادسازی حریم رودخانه کرج دستور تخریب ساختمان مربوط به قوه قضاییه را به عنوان اولین ساختمان صادر کرد.
پس از پیشگامی قوه قضاییه در تخریب کامل ساخت‌وساز متعلق به خود، تصرفات دیگر نهاد‌های دولتی، حاکمیتی و نظامی و همچنین بخشی از تصرفات متعلق به افراد حقیقی در حریم و بستر رودخانه کرج تخریب شد؛ روندی که همچنان ادامه دارد.
بسیاری از این ساختمان‌ها قدمت ۶۰ تا ۷۰ساله دارند و در ۷۰ سال گذشته در تصرف خصوصی بوده است و اینک با دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به عموم واگذار می‌شود.
بنابر تاکیدات رئیس قوه قضاییه، مقرر شد که در هر قسمتی از مسیر رودخانه که به جهت موقعیت منطقه امکان داشته باشد، با رعایت مقررات قانونی و ضوابط زیست محیطی، تفرجگاه ساحلی برای استفاده عموم مردم ایجاد شود. در همین راستا در روز ۴ اسفندماه، ۳۷ روز پس از دستور رئیس دستگاه قضا و آزادسازی بخش زیادی از تصرفات حاشیه رودخانه کرج، در راستای اجرای بدون تبعیض قانون و بهره‌مندی همه مردم از مواهب خدادادی، کلنگ ساخت اولین تفرجگاه عمومی «پارکرود» با حضور رئیس کل دادگستری استان البرز به زمین زده شد.
رفع تصرف ۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی به ارزش تقریبی ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان
به گفته سخنگوی قوه قضاییه، در سال جاری ۴۸ هزار و ۷۵۰ پرونده در ارتباط با جرایم مرتبط با زمین مانند تصرف عدوانی تغیر کاربری داشته‌ایم که ۲۹ هزار و ۵۰۰ پرونده منتهی به صدور حکم شد و در اثر این احکام صادره حدود ۲۷ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی، منابع طبیعی و اراضی دولتی رفع تصرف به عمل آمده است. ارزش تقریبی این اراضی حدود ۷۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.
حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ فقر حکم قلع و قمع بنا و مستحدثات غیرمجاز نیز صادر شده است.
در استان ایلام ۹۱۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان رفع تصرف و به بیت المال اعاده شده و ۱۱۷ مورد قلع و قمع مستحدثات غیر قانونی صورت گرفته است.
در استان گلستان نیز ۱۴۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان آزاد شده است که ۳۷۸ هکتار مربوط به خلع ید جنگل، یک هزار و ۸۷ هکتار مربوط به خلع ید مرتع، ۶ هکتار خلع ید ساحل و بیش از ۱۴ هکتار مربوط به اراضی اعاده شده است.
در استان تهران نیز ۲ هزار و ۵۶۴ هکتار به ارزش تقریبی ۴۰ هزار و ۲۶۶ میلیارد تومان از اراضی ملی و منابع طبیعی استان آزاد شده است.
در استان البرز نیز ۱۶ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های استان و ۸۳۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی و ۹ هزار و ۴۳۵ هکتار از اراضی زراعی و باغ‌های استان ازادسازی صورت گرفته است. همچنین ۴۹۷ حلقه از چا‌های آب غیر مجاز در استان البرز پلمب و ادوات حفاری غیرمجاز توقیف شده است.
در استان کرمانشاه نیز ۳۲۷ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش تقریبی ۷۳۷ میلیارد تومان آزاد شده است و تعداد ۲۶۱ مورد قلع و قمع مستحدثات غیر قانونی صورت گرفته است.
در استان بوشهر هم یک هزار و ۱۴۸ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان آزاد شده است. همچنین ۵۴.۷ هکتار از سواحل این استان آزادسازی شده است.
همچنین در استان فارس ۲ هزار و ۷۵۱ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان آزاد شده است و تعداد یک هزار و ۷۰۰ مورد قلع و قمع مستحدثات غیر قانونی صورت گرفته است.
همچنین در استان همدان ۸۶۴ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش تقریبی ۸۶ میلیارد تومان آزاد شده است و تعداد ۴۱۲ مورد قلع و قمع مستحدثات غیر قانونی صورت گرفته است.
در استان خراسان جنوبی هم ۱۴۸ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان رفع تصرف و ۱۰۹ هکتار خلع ید شده است.
در استان مازندران نیز ۱۹۴ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش تقریبی یک هزار و ۳۵۳ میلیارد تومان رفع تصرف شده است.
در استان کردستان هم بیش از یک هزار و ۸۵۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش تقریبی ۲۸۴ میلیارد تومان آزاد شده است و تعداد بیش از یک هزار و ۷۶۳ مورد قلع و قمع مستحدثات غیر قانونی صورت گرفته است.
در استان اذربایجان غربی نیز ۳ هزار ۶۳۴ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف و ۶۳ هکتار از حریم و بستر رودخانه‌های استان آزاد شد.
در استان سیستان و بلوچستان نیز یک هزار و ۷۳۲ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش تقریبی بیش از ۱۰۶ میلیارد و ۴۹۲ میلیون تومان آزاد شده و تعداد ۲ هزار و ۳۹ مورد قلع و قمع مستحدثات غیر قانونی صورت گرفته است.
همچنین در استان مرکزی بیش از یک هزار و ۲۹۵ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به ارزش تقریبی بیش از ۵۰۴ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان آزاد شده است.
در استان خراسان شمالی نیز بیش از ۳۷۲ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان آزاد شده است و تعداد ۴۹۰ مورد قلع و قمع مستحدثات غیر قانونی صورت گرفته است.
گفتنی است در استان کهگیلویه و بویر احمد یک هزار و ۶۶۶ هکتار، در استان یزد ۲۷۸ هکتا، ردر استان اردبیل هم ۶۲۸ هکتار، در استان قم ۱۱۵ هکتار، در استان قزوین نیز ۴۸۹ هکتار، در استان لرستان ۲ هزار و ۲۹۶ هکتار، در استان خراسان رضوی هم یک هزار و ۷۶۸ هکتار، در استان زنجان ۸۶۷ هکتار، در استان کرمان ۱۲ هزار و ۲۸۷ هکتار، در استان آذربایجان شرقی ۶۹۱ هکتار، در استان اصفهان ۱۵۳ هکتار، در استان سمنان بیش از ۱۶۴ هکتار، در استان هرمزگان بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار و در استان گیلان هم یک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان آزاد شده است.
نویسنده: محمد نجف آبادی فراهانی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *