نخستین آتش بس در یمن پس از ورود جنگ به هشتمین سال

11:16 - 13 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۷۱۰
یمن پس از تحمل هشت سال تجاوز و محاصره شاهد نخستین توافق آتش بس است.
یمن و عربستان بر سر اجرای آتش بسی دو ماهه در جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان علیه یمن به توافق رسیدند.
 
به گزارش «رویترز»، یمن و عربستان بر سر برقراری آتش بس دو ماهه با هدف از سرگیری مذاکرات سیاسی به توافق رسیدند.
 
این آتش بس به میانجیگری سازمان ملل در حالی از ساعت ۷ بعداز ظهر امروز شنبه، ۱۳ فروردین، به وقت محلی اجرایی می‌شود که این توافق، نخستین توافق آتش بس در جنگ یمن است پس از هشت سال درگیری است.
 
به گفته «هانس گروندبرگ»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، این آتش بس قابل تمدید است و هدف آن پایان دادن به رنج بشردوستانه مردم یمن و مهم‌تر از آن تلاش برای پایان دادن به جنگ است.
 
توافق مذکور شامل توقف عملیات نظامی تهاجمی از جمله حملات فرامرزی، اجازه ورود کشتی‌های سوخت به بندر «حدیده» و برخی از پرواز‌های داخلی و خارجی فرودگاه «صنعا»، پایتخت یمن به مقصد‌های از پیش تعیین‌شده در منطقه است.
 
براساس متن منتشر شده از توافق آتش بس در تلویزیون «المسیره»، در طول دوره آتش بس به ۱۸ کشتی سوخت دسترسی اجازه ورود به بندر «حدیده» داده می‌شود و دو پرواز در هفته از «صنعا» به اردن و مصر انجام می‌شود.
 
ضمن این که طرفین بر سر باز کردن جاده‌ها در «تعز» که عملاً تحت محاصره است و سایر مناطق یمن و نیز موضوع تبادل زندانیان گفت و گو می‌کنند.
 
«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل گفت که این آتش بس باید گام نخست پایان دادن به جنگ ویرانگر یمن باشد.
 
«محمد عبدالسلام»، مذاکره کننده ارشد یمن از آتش بس استقبال کرد و «محمد علی الحوثی»، عضو دفتر سیاسی جنبش «انصارالله» یمن نیز خواستار هوشیاری در زمان آتش بس شد.
جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان که از آوریل ۲۰۱۵ آغاز شد، سبب فروپاشی اقتصاد و زیرساخت‌های اساسی یمن از جمله خدمات بهداشتی شده است. ضمن این که ۸۰ درصد از جمعیت تقریبا ۳۰ میلیون نفری این کشور را به دریافت کمک برای ادامه زندگی متکی کرده است.
 
عربستان پس از ناکامی در دستیابی به اهداف اعلامی در زمان آغاز جنگ و محاصره یمن، برای خروج از این جنگ پر هزینه و بی حاصل تلاش می‌کند.
 
یمن اخیرا و در پی تشدید حملات هوایی ائتلاف سعودی، حملات تلافی جویانه موشکی و پهپادی خود به خاک عربستان از جمله تاسیسات نفتی این کشور را افزایش داده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *