رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وزیر نفت: ظرفیت تولید نفت به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت

23:03 - 11 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۵۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
وزیر نفت گفت: ظرفیت تولید روزانه نفت به زمان قبل از تحریم‌ها و بالغ بر ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است.

_ جواد اوجی وزیر نفت در گفتگو با بخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما درباره میزان ظرفیت روزانه تولید نفت در کشور اظهار داشت: با اقدامات موثری که در روی میادین نفتی در خشکی و دریا، حفاری چاه‌های جدید و تعمیر چاه ها، بازسازی و نوسازی تاسیسات و مراکز جمع آوری نفت انجام شده، شاهد رسیدن ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها یعنی بالغ بر ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه هستیم و در بحث گاز نیز، بالاترین میزان تولید گاز از پارس جنوبی به میزان ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز رقم خورده است.

وی درباره علت افزایش فروش نفت نیز بیان داشت: با شناسایی بازار‌های جدید، بازاریابی قوی، استفاده از روش‌های مختلف در قرارداد‌های نفتی، شناسایی مشتریان جدید و استفاده از نیرو‌های متعهد و متخصص در این حوزه توانستیم به رقم بالایی در بحث فروش نفت و میعانات گازی دست پیدا کنیم.

وزیر نفت در خصوص برنامه این وزارتخانه برای افزایش میزان فروش بیشتر نیز اذعان داشت: ظرفیت صادرات نفت در مدت مشابه سال گذشته به ویژه در بحث میعانات گازی بسیار پایین بود، اما با تلاشی که همکاران ما در این حوزه دارند آمادگی داریم که در سال آینده میزان فروش افزایش یابد.

اوجی در مورد تصمیم امروز اوپک پلاس برای ادامه افزایش تولید نفت و رسیدن به میزان تولید ۴۳۲ هزار بشکه در روز، گفت: امروز بیست و هفتمین نشست وزارتی اوپک پلاس انجام شد و تمامی اعضای آن در رسیدن به رقم ۴۳۲ هزار بشکه اشتراک نظر داشتند، که نسبت به ماه قبل ۳۲ هزار بشکه افزایش تولید یافته، این رقم برای ماه می (اردیبهشت و خرداد ماه) تولید خواهد شد.

وی اضافه کرد: اعضای اوپک پلاس به دقت شرایط بازار جهانی نفت را تحت رصد دارند؛ وقوع تنش‌های سیاسی و امنیتی که در مناطق نفت خیز جهان اتفاق افتاده موجب افزایش نگرانی است، اما تمامی اعضا بر افزایش ۳۲ هزار بشکه‌ای نفت نسبت به ماه قبل اشتراک نظر داشتند.

وزیر نفت درباره مشخصات عملیات اجرایی مرحله دوم طرح ذخیره سازی گاز در شوریجه نیز اظهار داشت: مراحل اولیه اجرای طرح ذخیره سازی گاز در میدان گازی خانگیران و مخزن شوریجه که فاز یک آن ۱۰ سال پیش عملیاتی شده بود عملیات اجرایی آن از امروز شروع شد که با این اتفاق ظرفیت ذخیره سازی گاز دو برابر افزایش خواهد یافت که با استفاده از توان سازندگان داخلی انجام می‌شود.

اوجی تصریح کرد: توربوکمپروسور‌های استفاده شده در فاز یک خارجی بودند، اما در این مرحله قرار است از توربوکمپروسور‌های ۳۳۰ بار که برای نخستین بار در داخل کشور طراحی و ساخت شده استفاده شود.

وی اضافه کرد: روزانه بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب، گاز به مخزن شوریجه تزریق می‌شود که می‌توان در چهار ماه فصل سرد، روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت کرد که می‌تواند پشتیبان شبکه گاز در بخش شمال و شمال شرق کشور به خصوص برای استان‌های خراسان رضوی و مرکزی و شمالی و جنوبی باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *