هوشمندسازی و کنترل‌پذیری ۵۰ تا ۶۰ درصد بار مصرفی شبکه برق در سال جاری

11:07 - 10 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۳۶۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
مدیرعامل توانیر با بیان این که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بیش از نیمی از بار‌های مصرفی شبکه کنترل‌پذیر خواهد شد، گفت: تفاوت اصلی برنامه‌های مدیریت بار امسال با سال‌های گذشته، کنترل‌‍‌پذیری بار‌های مصرفی شبکه برق است.
- بنا به اعلام  پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو ، آرش کردی گفت: تفاوت اصلی برنامه‌های مدیریت بار امسال با سال‌های گذشته، کنترل‌‍‌پذیری بار‌های مصرفی شبکه برق است و صنعت برق برنامه‌های پیش‌رو برای گذر موفق از پیک تابستان ۱۴۰۱ را به شکل منسجم و ویژه‌ای در دست پیگیری و اقدام دارد.

وی با بیان اینکه تمام بخش‌های صنعت برق شامل تولید، انتقال و توزیع، برنامه‌ها را به شکل مدون از ماه‌ها قبل تدوین و عملیات اجرایی طرح‌ها را شروع کرده‌اند، افزود: یکی از بزرگترین وجه تمایز برنامه‌های مدیریت مصرف امسال نسبت به سال‌های گذشته، اجرای برنامه‌ها با محوریت هوشمند سازی و کنترل پذیری مصارف است.

مدیرعامل توانیر اظهار داشت: در همین راستا هوشمند سازی عمده بار‌ها به لحاظ قرائت و از لحاظ کنترل در دست اجراست و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بار‌های مصرفی شبکه برق در تابستان امسال، قابل رصد و پایش دقیق خواهد بود.

کردی در عین حال با اشاره به این که هوشمند سازی و کنترل بار‌های مصرفی به این معنا نیست که رصد در سایر بخش‌ها صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: رصد هوشمند به این معناست که اگر مصارف از حدودی که تعیین می‌شود افزایش یابد، دچار محدودیت‌هایی خواهند شد و این محدودیت‌ها آن‌ها را سوق می‌دهد که مصرف خودشان را در سطوحی که تعیین می‌شود، مدیریت کنند و این بخش مهمترین وجه تمایز برنامه‌های مدیریت مصرف امسال با سال‌های گذشته خواهد بود.

وی همچنین تلاش‌های صورت گرفته برای تامین برق در زمستان ۱۴۰۰ را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در زمستان ۱۴۰۰ قابلیت خوبی به لحاظ جلوگیری از خاموشی و مدیریت محدودیت‌های ناشی از سوخت ایجاد شد و این موضوع که پتانسیل‌های مناسبی برای کنترل مصرف و موضوعات مربوط به کاهش خاموشی‌ها یا محدودیت‌ها وجود دارد را به اثبات رساند.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه از تجربه زمستان پارسال در تابستان امسال هم استفاده خواهیم کرد، به فعالیت صنعت برق از ابتدای نوروز اشاره کرد و اظهار داشت: صنعت برق تعطیلی نداشت و از آغازین روز‌های سال جدید، جلسات مداومی با شرکت‌ها تشکیل و با ۱۵ شرکت توزیع برق سراسر کشور نشست‌های کاری فشرده‌ای به منظور بررسی و تدوین دقیق برنامه‌های پیک بار ۱۴۰۱ برگزار شد.

کردی ادامه داد: در این جلسات تفاهمات لازم صورت گرفت تا بتوانیم با وضعیت مناسبی بر اساس ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف کشور، مصرف را هوشمندانه مدیریت کنیم.
 
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *