چالش‌های اربیل برای دولت مرکزی عراق

3:15 - 14 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۲۸۶
دولت مرکزی عراق باید هرچه زودتر برای چالش‌های پی در پی ناشی از منطقه کردستان خود راه حلی پیدا کند.
منطقه کردستان عراق برای این کشور دردسر ساز شده است.
 
اگرچه منطقه کردستان عراق به صورت خودمختار اداره می‌شود، اما به خاطر شرایطی که حکومت مرکزی عراق دارد، ساز خود را می‌نوازد و از سیاست‌های دولت مرکزی تبعیت نمی‌کند و تصمیمات سرخود می‌گیرد و آن‌ها را اجرا می‌کند.
 
منطقه کردستان عراق نه تنها برای این کشور معضلی بزرگ به حساب می‌آید، بلکه برای همجوار عراق نیز دردسر ساز است؛ چرا که با حضور نیرو‌هایی از رژیم صهیونیستی در خاک این منطقه موافقت کرده و پایگاه‌هایی را در اختیار این رژیم قرار داده است.
 
پیش از پایان سال ۱۴۰۰ بود که ایران پس از هشدار‌های جدی به سران منطقه کردستان عراق و بی توجهی آن‌ها به این هشدارها، به مرکزی در «اربیل» عراق عملیات موشکی انجام داد که در اختیار نیرو‌های اطلاعاتی امنیتی رژیم صهیونیستی قرار داشت.
 
هر چند مسئولان منطقه کردستان عراق حضور نیرو‌های صهیونیستی در این منطقه را تکذیب کرده اند، اما ایران با دستیابی به اسناد و مدارک مستند، پایگاه صهیونیست‌ها را موشکباران کرد و نسبت به ادامه فعالیت آنها هشدار داد.
 
عراق اکنون دستخوش چالش‌هایی در زمینه تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر شده است.
 
عراق پس از اشغال خاک این کشور از سوی آمریکا همواره با چالش بزرگی به نام تشکیل دولت روبرو بوده است.
 
این کشور از ضعف دولت رنج می‌برد و تا زمانی که نتواند یک دولت قوی تشکیل دهد وضعیت بغرنج همچنان گریبانگیر مردم عراق خواهد بود.
 
در این میان تلاش سران منطقه کردستان عراق اینگونه بوده که سعی کنند تا از این آشفته بازار سیاست در عراق سوء استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی مطلوب خود را صید کنند.
 
شاید دولتی که قرار است مستقر شود با تشکیل کابینه‌ای قوی و کار آمد بتواند مشکلات عراق را حل کند که یکی از مهم‌ترین آن مسئله منطقه کردستان عراق است.
 
اکثریت مردم عراق را شیعیان تشکیل می‌دهند و در این میان مرجعیت شیعه نه تنها برای شیعیان بلکه برای دیگر مذاهب نیز قابل احترام است.
 
اهل سنت و حتی دیگر مذاهب همچون مسیحیان و آشوریان عراق برای مرجعیت شیعه که در عراق آیت الله سیستانی است، احترام بسیار زیادی قائل هستند و حتی در بسیاری مواقع از مواضع ایشان تبعیت می‌کنند.
 
در جریان فتوای مبارزه با داعش اهل سنت و مسیحیان عراق نیز به میدان رفتا و در گروه‌های مردمی قرار گرفتند.
 
اما در این میان منطقه کردستان عراق در مبارزه با داعش به توافق با آن‌ها اعتماد کرد که نتیجه این اعتماد را خیلی زود دید و پس از درخواست از آمریکا و انگلیس برای کمک به آن ها، از ایران کمک خواستند.
در همین حال در تازه‌ترین اقدامی که حزب دموکرات کردستان عراق انجام داده، یکی از اعضای این حزب به آیت الله سیستانی اظهارات موهنی انجام داده است.
 
این اقدام باعث واکنش مردم عراق شده است.
 
مردم در بغداد در واکنش به اهانت عضو حزب دموکرات کردستان عراق، با در دست داشتن تصاویر آیت الله سیستانی و پرچم «حشدالشعبی» به خیابان‌ها رفتند.
 
دولتی که در منطقه کردستان عراق حاکم شده یک دولت فامیلی و قومیتی است که حتی چه بسا مردم منطقه کردستان عراق نیز از روند و نوع تشکیل دولت در اقلیم ناخرسند هستند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *