برنامه وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو چیست؟

15:17 - 07 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۰۸۱
وزیر صمت در جدیدترین مصاحبه خود عنوان کرد رئیس جمهور به منظور بالا رفتن تیراژ تولید خودرو دستورهایی داده است.

- برنا نوشت: مجلس ماه‌ها بود بر آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ اصرار داشت. سرانجام با تصمیم جدید مجلس، واردات خودرو پس از حدود سه سال مجدداً آزاد و راه برای ورود خودرو‌های خارجی به کشور باز می‌شود. 

هر چند مجلس در نظر دارد با تصویب طرح واردات خودرو، رانت موجود در این بازار را حذف، بازار را ساماندهی و موج قیمت‌ها را آرام کند. 

در پی این طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شد که علاوه بر متعادل شدن بازار خودرو، کاهش قیمت‌های ۵۰ تا ۸۰ درصدی برای خودرو‌های وارداتی هم شکل گیرد. ضمن اینکه با آزادسازی خودروها، این فرصت ایجاد خواهد شد که هر ایرانی به خودرو باکیفیت، متناسب با درآمد و توزیع عادلانه دستیابی داشته باشد. 

سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت کشور به تازگی در خصوص آزادسازی واردات خودرو و همچنین افزایش تولید خودرو اظهار نظر کرده است. 

وزیر صمت  در مصاحبه‌ای اظهار داشت: دستور رئیس جمهور برای تقویت تولید شرکت‌های خودروسازی بوده است که قیمت‌ها نامتعادل و خیلی بیشتر از آن چیزی است که در کارخانه‌ها تولید می‌شود و فاصله بین تولید و تقاضا نامتعادل است. 

فاطمی امین گفت: امسال تولید زیر یک میلیون دستگاه خواهد بود که سال آینده باید یک میلیون و ۵۰۰ دستگاه باشد و شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو به تفکیک ماه به ماه و حتی هفتگی باید برنامه داشته باشندکه برنامه ریزی‌ها و پیش بینی‌ها انجام شده است.

وزیر صمت درباره تامین قطعه خودروهای دپو شده هم اعلام کرد: ۱۷ تراشه‌ای که در جاهای مختلف خودرو به کار می‌رود و بیشتر خودروسازهای دنیا دچار مشکل هستند، باعث شده است که در تولید وقفه بیفتد، اما برای شش ماه دوم سال قراردادها مشخص شده است و نگرانی نخواهیم داشت و برای نیمه اول تامین کنندگانی پیدا کردند که تامین خواهد شد تا روال عادی تولید خودرو را داشته باشیم و تا اول اردیبهشت، تولید خودروهای تولیدی به اندازه استاندارد انجام شود.

خودروهای وارداتی چه بازه قیمتی خواهند داشت؟ 

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور در گفتگویی اعلام کرد که خودروهای وارداتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان نیستند. اما کمیسیون صنعت تاکید دارد که خودروهای اقتصادی باید وارد کشور شوند. 

بهرامی در این مورد توضیح داد: اگر واردات به شکل محدود نیز انجام بگیرد، خودروهای ۲۴ هزار دلاری وارد می‌شود. اما با طبق تعرفه گمرک اعلام شده هیچ خودرویی کمتر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وارد نمی‌شوند.

اقدام مشترک مجلس و دولت نه پاسخگوی تقاضا در بازار خودرو است و نه ساماندهی قیمت‌ها!

امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگویی با بیان اینکه اجرای واردات خودرو تغییری در قیمت خودرو‌های داخلی ایجاد نخواهد کرد، گفت: شاید با واردات خودرو قیمت خودرو‌های خارجی در بازار با کاهش قیمت مواجه شود، اما این تکان قیمتی به بازار خودرو‌های داخلی نمی‌رسد. 

این کارشناس توضیح داد: مشکلات بازار خودرو با آزادسازی واردات حل نمی‌شود. بلکه تنها افرادی که به دنبال خرید خودرو‌های خارجی هستند به هدف خود می‌رسند. اما مشکل اقشار نیازمند به محصول ارزان پابرجا می‌ماند. 

امینی ادامه داد: واردات خودرو تنها با هدف افزایش درآمد و جلوگیری از کسری بودجه دولت انجام می‌شود. این تصمیم مشترک دولت و مجلسی‌ها نه پاسخگویی تقاضا در بازار خودرو است نه نقشی در ثبات قیمت خودرو در بازار دارد. 

وی تصریح داشت: از این رو گرانی جدید خودرو در سال جاری دور از انتظار نخواهد بود. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *