تحقق اشتغال ۶۲ درصدی محکومان زندان قم در ۹۰ کارگاه اشتغال

13:18 - 07 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۰۵۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان عمومی و انقلاب قم از تحقق اشتغال ۶۲ درصدی محکومان زندان در ۹۰ کارگاه اشتغال خبر داد و گفت: ۲۰۶۳ زندانی در ۹۰ مرکز اشتغال و کارگاه استان قم مشغول به کار و کسب درآمد هستند.
حجت الاسلام و المسلمین غریب در گفت‌وگو با میزان از تحقق اشتغال ۶۲ درصدی محکومان زندان در ۹۰ کارگاه اشتغال در ایتان قم خبر داد و گفت: طرح اشتغال زندانیان شامل اشتغال در داخل زندان، اشتغال در محیط کار و کارگاه‌های خارج از زندان و اشتغال پس از خروج و آزادی آنان است.

دادستان قم بازپروری، اصلاح و تربیت زندانیان، انسان سازی، توانمندسازی، حرفه آموزی و مهارت آموزی آنان را از اهداف این طرح عنوان کرد و بیان کرد: به منظور بررسی میدانی وضعیت فعالیت و مشکلات واحد‌های تولیدی و صنعتی همکار در طرح اشتغال زندانیان، جلسات و بازدید‌های دوره‌ای مسئولان قضایی و اجرایی استان با کارفرمایان و زندانیان رای باز واحد‌های تولیدی استان به طور مستمر برگزار می‌شود و به صورت چهره به چهره، مسائل کاری و قضایی آن‌ها از نزدیک پیگیری می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین غریب اجرای این طرح در استان قم را در کشور بی بدیل دانست و افزود: با همکاری تعدادی از صنعتگران با مجموعه زندان‌ها، کارگاه‌های اشتغال در زندان‌های مرکزی، اردوگاه و بند نسوان و کانون اصلاح و تربیت استان تجهیز شده‌اند که در مجموع ۳۰ کارگاه و ۱۳۶۳ زندانی در داخل زندان مشغول به فعالیت هستند که این مراکز شامل کارگاه صنایع دستی، خیاطی، تولید مبل، تولید صندل، آهنگری و صنایع فلزی، فنرسازی، مونتاژ اسباب بازی، قالی بافی، چرم دوزی و تولیدتم تولد است.

این مقام قضایی با اعلام اینکه با تعدادی از شرکت‌ها و کارخانه‌های استان قرارداد‌هایی برای اشتغال زندانیان رأی باز منعقد شده است، گفت: بیش از ۷۰۰ نفر از محکومان در ۵۴ کارگاه اشتغال طرف قرار داد با انجمن حمایت از زندانیان و بنیاد تعاون و مراکز تحت نظارت دادسرای استان مشغول به فعالیت هستند که ۸۰ درصد از درآمدشان به خانواده‌های آنان و رد مال احتمالی شاکیان آن‌ها تعلق می‌گیرد.

دادستان قم با قدردانی از نقش تاثیرگذار و محوری واحد نظارت بر زندان استان، اداره کل زندانها، بنیاد تعاون و انجمن حمایت از زندانیان استان در اجرای موفق این طرح بیان کرد: فعالیت زندانیان رأی باز شاغل در مراکز به صورت کامل رصد و کنترل می‌شود و تدابیر و دستورالعمل‌های ویژه‌ای به منظور مراقبت از زندانیان و پیشگیری از وقوع جرم احتمالی اندیشیده و در حال اجراست.

حجت الاسلام و المسلمین غریب در ادامه به برگزاری دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در زندان و اعطای گواهینامه‌های آموزشی به زندانیان اشاره کرد و افزود: زندانیان مهارت دیده بعد از آزادی از طریق مرکز مراقبت بعد از خروج زندانیان برای دریافت تسهیلات بانکی معرفی خواهند شد.

دادستان قم استقلال مالی و بازگشت به زندگی سعادتمندانه پس از آزادی از زندان و پیشگیری از تکرار جرم را از دستاورد‌های طرح اشتغال زندانیان خواند و گفت: طرح اشتغال پس از خروج و آزادی زندانیان، تدوین شده و در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

وی به توسعه طرح اشتغال زندانیان در سال آینده اشاره و ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و زیر ساخت‌های موجود در استان و اعلام آمادگی سرمایه گذاران و قرارداد‌هایی که منعقد شده، زمینه اشتغال برای زندانیان بیشتری در آینده نزدیک فراهم شده است و هدف گذاری در سال آتی، اشتغال ۸۰ درصدی زندانیان خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین غریب، فاز دیگر این طرح را اشتغال به کار خانواده‌های زندانیان عنوان کرد و گفت: برای تقویت بنیه خانواده‌های محکومین زندانی، طرح اشتغال خانواده زندانیان در قالب مشاغل خانگی از قبیل قالی بافی، تولید سبزیجات و میوه‌های خشک، بسته بندی محصولات فرهنگی و دیگر مشاغل در دستور کار دادسرای قم برای حمایت از زندانیان است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *