آنکارا: واشنگتن بدون پبش شرط «اف ۳۵» و «پاتریوت» را به ترکیه تحویل دهد

15:32 - 04 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۴۷۶۹
آنکارا از واشنگتن خواسته تا جنگنده اف ۳۵ و سامانه پاتریوت را بدون هیچگونه پیش شرطی به ترکیه تحویل دهد.

- «فخرالدین آلتون»، مسئول ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه از واشنگتن خواسته تا جنگنده «اف ۳۵» و سامانه پدافند «پاتریوت» را بدون هیچگونه پیش شرطی در اختیار این کشور قرار دهد.

به گزارش «میدل ایست آی»، این درخواست در بحبوحه افزایش درخواست‌ها از ترکیه مبنی بر ارسال سامانه موشکی «اس ۴۰۰» به اوکراین صورت می‌گیرد.

اخیرا منابع آگاه گزارش دادند که واشنگتن به طور غیر رسمی از آنکارا خواسته تا سامانه موشکی «اس ۴۰۰» روسیه را در اختیار اوکراین قرار دهد.

مدیر ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه طی مقاله‌ای در روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت «آنچه غرب باید انجام دهد این است که جنگنده‌های اف ۳۵ و سامانه پاتریوت را بدون پیش شرط به ترکیه تحویل دهد.»

«آلتون» این یادداشت را در پاسخ به درخواست آمریکا در ارتباط با اس ۴۰۰ نوشته و یادآور می‌شود «در حالی که چنین توافقی امروزه کاملا غیر واقعی است، اما این ایده فرصتی برای بحث در مورد مشکلات اخیر ترکیه با غرب است.»

تنش میان ترکیه و آمریکا به دلیل خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه به سال ۲۰۱۹ برمی گردد و واشنگتن در سال ۲۰۲۰ تحریم‌هایی را علیه مقامات ترکیه در این رابطه اعمال کرد.

واشنگتن همچنین ترکیه را از پروژه توسعه جنگنده‌های اف ۳۵ به دلیل خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، کنار گذاشته است.

مقامات ترکیه سال گذشته برای حل این موضوع جلساتی را با دولت آمریکا برگزار کردند، اما دو طرف نتوانستند به راه حلی برای رفع تحریم‌ها دست یابند.

 


برچسب ها: آمریکا ترکیه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *