آخرین خبر‌ها از وضعیت جوی و تردد‌ها در تعطیلات نوروزی/ فوت ۲۸۸ هموطن بر اثر تصادفات

10:27 - 03 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۴۵۸۴
مشروح آخرین اخبار وضعیت جوی کشور و شرایط تردد جاده‌ای در این خبر آورده شده است.

پلیس راهنمایی و رانندگی برای نوروز ۱۴۰۱ افزایش حجم سفر‌ها و تردد بین جاده‌ای را پیش بینی کرده و در این رابطه نیز طرح ویژه نوروزی را با حضور و استقرار بیش از ۷۰ هزار نیروی پلیس در جاده‌ها آغاز کرده است؛ مشروح آخرین اخبار وضعیت جوی کشور و شرایط تردد جاده‌ای در این خبر آورده می‌شود.

فوت ۲۸۸ هموطن و مصدومیت بیش از چهار هزار و ۳۰۰ نفر از بر اثر تصادفات
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۴:۳۹

_- سردار کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا در خصوص آخرین وضعیت تردد جاده‌ها گفت: وضعیت جوی به ویژه در محورهای شمالی و غربی کشور کاملا ناپایدار است و طی ۲۴ ساعت گذشته شرایط خاصی را در این محورها شاهد بودیم و برف و بارندگی شدیدی که در این مناطق اتفاق افتاد سبب شد تا محدودیت‌هایی را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط جوی در گیلان و مازندران ناپایدار است، ادامه داد: این عامل موجب شده تا بیشتر هموطنان سفرهای خود را به سمت جنوب کشور برنامه ریزی کنند که در این مناطق هم شرایط خاص خود را داریم و‌ متاسفانه تصادفات در این محورها هم افزایشی شده است.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه متاسفانه در این ایام که در حال سپری کردن طرح نوروزی هستیم ۲۸۸ هموطنمان را بر اثر تصادفات از دست دادیم افزود: در واقع در هر یک ساعت ۲ نفر جان خود را از دست داده اند و بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ نفر هم در این حوادث مجروح و مصدوم شده اند.

 سردار هادیانفر با تاکید اینکه در حال حاضر شرایط سفر در محورهای شمالی به ویژه استان‌ اردبیل و مناطق برف‌گیر مساعد نیست، متذکر شد: توصیه می‌شود هموطنان از انجام سفرهای غیر ضروری بپرهیزند و اگر ناگزیر هستند که در این محور‌ها سفر کنند حتما تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشند و آن دسته از افرادی هم که در محورهای جنوبی سفر می‌کنند باید به این نکته توجه کنند که سرعت و سبقت غیر مجاز بیشترین عامل تصادف در این مناطق است و به استفاده از کمبربند ایمنی تاکید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته دلیل وقوع ۳۰ درصد از تصادفات واژگونی به سبب خستگی و خواب‌آلودگی بوده است، توضیح داد: تا کنون بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه را به جهت تخلفات حادثه ساز توقیف کردیم و خواهشمندیم رانندگان با پلیس همکاری لازم را داشته باشند.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه فعلا در محورهای شمالی کشور هیچ محدودیتی را نداریم و هر چهار محور به صورت رفت و برگشت به سمت گیلان و مازندران در حال فعالیت هستند اظهار کرد: حدود ۳۲ میلیون تردد در کشور داشتیم.

بازگشایی چند محور مسدودشده /بارش برف در محور‌های ۴استان
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۱:۵۷

-  بنابر اعلام  سایت راهور، سرهنگ عین اله جهانی گفت: با عنایت به تغییر شرایط جوی و ورود سامانه بارشی در برخی استان‌های کشور، بارش برف سنگین و کولاک شدید برف در برخی از محور‌های مواصلاتی استان‌ها نظیر اردبیل، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی همچنان ادامه دارد و هموطنان عزیز نباید فکر کنند که زمستان به پایان رسیده است.

 جهانی بیان داشت: با توجه به آمادگی واحد‌های خدمات رسان و هماهنگی‌های انجام گرفته قبل از شروع طرح نوروزی و پیش بینی‌های صورت گرفته برای جلوگیری از غافلگیر شدن و در راه ماندن مسافران نوروزی،   با همکاری تمامی سازمان‌ها بالاخص تلاش شبانه روزی پلیس راه و راهداری محور‌های اصلی راه‌ها بازگشایی و از در راه ماندن و گرفتار شدن مسافران نوروزی در برف و کولاک جلوگیری شده است.

 معاون اجتماعی پلیس راهور اظهار کرد: در چند روز اخیر، صد‌ها نفر از مسافران نوروزی به جهت کولاک شدید برف و محدودیت دید افقی رانندگان، در برخی استان‌ها در مساجد، پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و راهدارخانه‌ها اسکان داده و به رانندگان صد‌ها دستگاه خودرو نیز امدادرسانی شده است.

جهانی گفت: هم اکنون محور گرمی – بیله سوار استان اردبیل بازگشایی شده و تردد در محور‌های اهر - تبریز حوالی گردنه گویجه بیل تا سراهی هریس، اهر - کلیبر گردنه سامبران، اهر - ورزقان، ورزقان – خاروانا استان آذربایجان شرقی و همچنین گردنه صائین محور سراب – اردبیل، به علت کولاک شدید، تردد وسایل نقلیه تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

وی به رانندگانی که قصد سفر به استان‌های شمالی و غربی کشور دارند، توصیه کرد: بمنظور جلوگیری از غافلگیر شدن در وضعیت جوی، از سفر‌های غیرضروری به این استان‌ها حتی المقدور خودداری و در صورت ضرورت سفر، وسیله نقلیه خود را به زنجیر چرخ مجهز و لباس گرم و سایر تجهیزات ایمنی زمستانه به همراه داشته باشند.

 جهانی گفت: رانندگان سعی کنند باتوجه به برودت هوا، شب را برای رانندگی انتخاب نکنند.

 

آخرین وضعیت راه‌های پرتردد در ۳ فروردین/ ترافیک سنگین در محور هراز و چالوس
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۱:۵۴

علی اکبر آشوری در گفت‌وگو بامیزان، آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های پرتردد کشور را تشریح کرد و از مردم خواست برای اطلاع از آخرین وضعیت جاده‌های کشور ازسامانه تلفنی، سایت و اپلیکیشن موبایلی ۱۴۱ و همچنین سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۴ استفاده کنند.

مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری گفت: ترافیک در محور چالوس مسیر (جنوب به شمال) محدوده‌های پل زنگوله، سیاه بیشه و، ولی آباد و محور هراز مسیر (جنوب به شمال) محدوده‌های زیار و آب اسک سنگین گزارش شده است.

وی افزود: درحال حاضر تردد در محور فیروزکوه، آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین – رشت (رفت و برگشت) روان است

وی در توضیح وضعیت جوی جاده‌های شمالی گفت: محور‌های چالوس، هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین - رشت دارای بارش باران و مه گرفتگی در ارتفاعات و آزادراه تهران – شمال فاقد هرگونه مداخلات جوی است.

مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری در خصوص وضعیت جوی دیگر جاده‌ها گفت: در برخی از محور‌های استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش برف و باران و در برخی از محور‌های استان‌های مازندران و گیلان بارش باران گزارش شده است.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر محور‌های گنجنامه – تویسرکان، سروآباد – پاوه، سی سخت – پادنا، پونل – خلخال، وازک – بلده، هشتگرد – طالقان و لاسم – ارجمند محور‌های دارای انسداد فصلی هستند.

آشوری تاکید کرد: براساس اطلاعات دریافتی از تردد شمار‌های فعال جاده‌های کشور تردد در محور‌های برون شهری نسبت به روز قبل ۳.۸ درصدی داشته است.

تمام مسیر‌ها از سمت تهران به شمال کشور باز هستند/ توصیه به مسافران شمال و جنوب کشور
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۱:۲۶

- سرهنگ احمد شیرانی در خصوص آخرین وضعیت راه‌های کشور گفت: تغییرات ناپایدار جوی طی روز گذشته سبب شد تا در برخی از محور‌های پر تردد کوهستانی و محور‌های اصلی دچار محدودیت‌های تردد شویم.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز وضعیت جوی در جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی نسبت به روز گذشته پایدار‌تر است و در حال حاضر در هیچ محوری محدویت تردد نداریم و تمام مسیر‌ها از سمت تهران به شمال کشور باز هستند اما اگر هنگام ظهر میزان تردد افزایش یابد برای تسهیل تردد هموطنان به استان‌های شمالی کشور ممکن است برای چند ساعت محدودیت‌هایی را در نظر بگیریم.

رییس مرکز اطلاعات کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: سازمان هواشناسی پیش‌بینی و هشدار زرد رنگ را برای استا‌ن‌های شمالی صادر کرده است و این ناپایداری جوی تا پایان هفته تداوم دارد و از این رو همه هموطنان که از این مسیر‌ها قصد تردد دارند باید آمادگی لازم و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند و در شرایط لغزندگی جاده‌ها رعایت سرعت مطمئنه و فاصله مناسب با خودروی جلویی را در دستور کار قرار دهند تا از وقوع هر گونه حادثه جلوگیری شود.

سرهنگ شیرانی اظهار کرد: در استان‌های جنوبی کشور وزش باد شدید سبب بروز پدیده گرد و خاک و کاهش میدان دید رانندگان می‌شود و از این رو احتیاط برای رانندگان لازم است.

بارش‌ها ادامه دارند/ احتمال وزش باد شدید در شمال‌شرق و شرق کشور
۱۴۰۱/۰۱/۰۳ - ۱۰:۲۷
فریبا گودرزی در گفت‌وگو با میزان در خصوص آخرین وضعیت جوی چند روز آینده کشور گفت: امروز برای نوار شمالی، شمال‌غرب، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود و فردا نیز در شمال‌غرب، غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و همچنین ارتفاعات زاگرس انتظار بارندگی را داریم.

وی ضمن اشاره به اینکه بارش‌ها روز جمعه در شمال غرب، غرب و ارتفاعات البرز، تداوم دارد و طی روز‌های شنبه و یکشنبه هم در شمال‌غرب و غرب سواحل دریای خزر، شاهد بارش‌های پراکنده هستیم، افزود: امروز در شمال‌شرق و شرق کشور وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد که در مناطق مستعد خیزش گردوخاک را به همراه دارد و این شرایط فردا برای بخش‌هایی از جنوب‌غرب، غرب و به تدریج در مرکز، شرق و شمال شرق و روز جمعه علاوه بر این مناطق در دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب‌شرق پیش‌بینی می‌شود.
 
این کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه فردا در سواحل دریای خزر و اردبیل افزایش نسبی دما بین ۳ تا ۵ درجه و طی رزو‌های پنجشنبه و جمعه برای شمال‌ شرق کاهش دما بین ۸ تا ۱۲ درجه پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: امروز دریای خزر و جمعه و شنبه آب‌های جنوب کشور مواج و متلاطم هستند.

گودرزی در رابطه با آخرین وضعیت آب‌وهوایی تهران اظهار کرد: برای تهران نیز وزش باد شدید، رگبار باران و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *