صلح جهانی عامل مهمی در پیشرفت زنان است

12:42 - 29 اسفند 1400
کد خبر: ۸۰۴۲۹۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان زن پارلمان‌های اتحادیه بین المجالس (IPU) گفت: محیطی که صلح جهانی را ابقاء نماید و حقوق بشر، دموکراسی و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، مطابق اصول عدم تهدید و عدم کاربرد زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی و اصل احترام به حق حاکمیت را که در منشور سازمان ملل متحد مندرج است، ارتقاء بخشد، عامل مهمی در پیشرفت زنان است.
-  بنا بر اعلام خانه ملت؛ الهام آزاد نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان زن پارلمان‌های اتحادیه بین المجالس (IPU) در یکصدو چهل و چهارمین نشست اتحادیه بین المجالس در سخنرانی خود در نشست مجمع زنان با موضوع " بازاندیشی در فرایند صلح پایدار" اظهار کرد:کرامت انسانی نیازمند سازوکار‌های عملی برای تحقق آرمان‌های والای بشری یعنی صلح و امنیت، رفع تبعیض و احترام به شأن انسانی است و بنیاد آزادی، عدالت و صلح در جهان بر پایه شناخت ارزش ذاتی و حقوق مساوی سیاسی و مدنی تمام اعضاء خانواده بشری استوار است.

وی با اشاره به برقراری عدالت زنان و مردان به عنوان موضوعی مرتبط با حقوق بشر و شرط عدالت اجتماعی و نیز پیش‌شرط ضروری و بنیادین برابری، توسعه و صلح افزود؛ محیطی که صلح جهانی را ابقاء نماید و حقوق بشر، دموکراسی و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات، مطابق اصول عدم تهدید و همچنین عدم کاربرد زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی و اصل احترام به حق حاکمیت را که در منشور سازمان ملل متحد مندرج است، ارتقاء بخشد، عامل مهمی در پیشرفت زنان است.

نماینده محترم مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون مشارکت زنان و دختران و گنجاندن چشم‌انداز‌های جنسیتی در فرآیند‌های رسمی و غیر رسمی صلح، صلح پایدار ایجاد نخواهد شد. زنان از دیرباز نقش به سزایی در ترویج صلح، اقدامات آشتی‌جویانه و اعمال نفوذ و سازماندهی صلح و خلع سلاح ایفا نموده‌اند.

وی همچنین بیان کرد: مشاوره با گروه‌ها و شبکه‌های زنان و درک هنجار‌ها و رسوم جنسیتی در یک جامعه می‌تواند درخصوص مناقشات شناخت لازم را ارائه دهد، اما برخی از سازمان‌های بین‌المللی همواره دانش تجربه و دخالت غیررسمی در فرآیند‌های صلح را به رسمیت نشناخته و مورد استفاده قرار نداده‌اند.

نماینده زنان مجالس منطقه آسیا_اقیانوسیه در پایان بر ضرورت اقدام به ایجاد کارشیوه‌ای که در آن نه تنها عدالت جنسیتی تضمین گردد، بلکه همچنان چالش‌های ویژه جنسیتی را نیز برملا سازد، تاکید نمود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *