رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دستیابی به رشد اقتصادی در گرو توجه به چهار حوزه

9:00 - 06 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۸۰۴۰۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
کارشناس اقتصادی گفت: باید اجزای رشد اقتصادی را در نظر بگیریم که شامل چند متغیر است این اجزا حوزه صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، ساختمان و نفت را تشکیل می‌دهد اگر اجزای این چهار حوزه رشد پیدا کنند رشد اقتصادی نیز در کشور حاصل می‌شود.
صمد عزیزنژاد در گفت‌وگو با میزان، در خصوص شاخص‌های دستیابی به رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱، گفت: باید اجزای رشد اقتصادی را در نظر بگیریم که شامل چند متغیر است این اجزا حوزه صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، ساختمان و نفت را تشکیل می‌دهد اگر اجزای این چهار حوزه رشد پیدا کنند رشد اقتصادی نیز در کشور حاصل می‌شود.

وی افزود: برای اینکه حوزه صنعت، معدن و تجارت رشد مثبتی داشته باشد باید دو اتفاق حاصل شود یکی اینکه سرمایه‌گذاری جدید باید تزریق شود و دوم اینکه برای جلوگیری از استهلاک سرمایه‌های موجود ماشین‌آلات را تعویض کنند.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: در حوزه کشاورزی برای دستیابی به رشد مثبت باید به نهاد‌های محصولات‌کشاورزی توجه کنند، زیرا با توجه به وابستگی کشور به محصولات کشاورزی و کالا‌های اساسی اعم از گندم، جو، سویا و دانه‌های روغنی باید تولید این کالا‌ها در دستور کار دستگاه‌های متولی یعنی جهاد کشاورزی قرار بگیرند.

عزیزنژاد اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی و کالا‌های اساسی ضمن اینکه باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور می‌شود وابستگی به واردات را نیز کاهش می‌دهد.

کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در حوزه ساختمان و مسکن نیز دو بحث وجود دارد یکی بحث قیمت مناسبی است که مسکن تهیه می‌شود به نوعی که مبتنی بر شرایط و قدرت خرید متقاضیان باشد و بحث دیگر سرمایه گذاری است و اشخاصی که توانمندی دارند ورود می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: باید در حوزه مسکن برای اشخاصی که قدرت خرید پایینی دارند مسکن با قیمت مناسب و شرایط بلند مدت را در نظر بگیریم تا تولید و مصرف مسکن افزایش یابد از این طریق صنایع مرتبط با حوزه مسکن و ساخت و ساز نیز رونق پیدا می‌کنند و رشد اقتصادی حاصل می‌شود.

عزیزنژاد در ادامه گفت: در حوزه نفت و انرژی سرمایه گذاری در بحث شناسایی، اکتشاف، استخراج، بازاریابی برای صادرات و... باید صورت بگیرد بنابراین رشد در این بخش باعث می‌شود رشد اقتصادی در کشور نیز روند صعودی داشته باشد.

کارشناس اقتصادی بیان کرد: در کنار تمامی موارد نباید از حوزه‌های دانش بنیان که به عنوان بستر‌های جدید رشد هستند غافل بود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *